Ga naar inhoud

File share server vraagt niet meer om username / ww


aap123

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een fileshare server met windows 2008 server os.

Ergens heb ik uitgeschakelt dat hij om een username en password vraagt als je verbinding maakt met windows 7, alleen ik heb geen idee waar.

Met windows xp vraagt hij wel gewoon om een username en wachtwoord, maar als ik met windows 7 verbinding wil maken, moet ik eerst naar referentiebeheer, en daar de username en ww invullen.

Ik zou het graag zo will hebben dat ik bij windows 7 hetzelfde krijg als dat ik bij windows xp heb. Dus dat hij gewoon vraagt om een gebruikersnaam en ww wanneer ik verbinding probeer te maken.

Waar kan ik deze optie vinden? voorheen deed hij dit wel.

"pasword protected sharing" staat op AAN.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dit gaat werken, maar je kunt het eens proberen.

Typ in je zoeken (onder start) het volgende: "Referentiebeheer" (zonder quotes). Open dan het referentiebeheer module. Staat deze module er niet tussen (wat ik betwijfel) typ dan in een command prompt dit commando: "control userpasswords2" (zonder quotes) en ga naar het tabblad 'geavanceerd' en dan klik je op 'wachtwoordbeheer'.

In dit venster (Referentiebeheer) staan alle opgeslagen wachtwoorden in. Als het goed is heb je de keuze voor "Webreferenties" en "Windows-referenties". Kies dan voor "Windows-referenties" want je gaat de opgeslagen referenties van die fileserver moeten verwijderen.

Zoek in de lijst eronder naar het ip-adres of de NETBIOS naam van de fileserver, klik deze aan en verwijder de referentie. Doe dit voor alle referenties voor die fileserver.

In principe zou je nu weer het login boxje moeten krijgen, maar voor de zekerheid moet je even afmelden en terug aanmelden (of opnieuw opstarten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste, bedankt voor je reactie.

In principe zou je nu weer het login boxje moeten krijgen

Dat is dus juist het probleem. Dat login boxje komt dus niet.

In plaats daarvan komt er dit:

AM5AHP4.png

En ik wil juist dat er inplaats van deze foutmelding het normale login boxje komt.

Als ik nu bij mijn bestanden wil, moet ik handmatig een referentie toevoegen bij referentiebeheer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik had je eerste berichtje niet goed gelezen zie ik.

Heb je toevallig ook die server gekoppeld via een Z: of X: schijf in het verleden?

Als je in commandprompt eens invult: "net use" (zonder quotes). Vraagt hij dan wel om inloggegevens? Wat is het resultaat wat je krijgt (screenshot)? (dit moet je doen op je windows 7)

Het kan zijn dat je een share moet verwijderen uit je cache.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik heb nooit eerder een schijf gekoppeld

hij vraagt gewoon nooit op verschillende win 7 computers om een login bij xp doet hij dit wel correct.

als ik net use intoets

staat er:

"Nieuwe verbindingen worden niet opgeslagen"

"Er staan geen gegevens in de lijst"

Het maakt niet uit met welke windows 7 computer ik het probeer. Ook als windows net geinstalleerd is krijg ik dezelfde error.

aangepast door aap123
Link naar reactie
Delen op andere sites

In je eerste berichtje had je het over '"pasword protected sharing" dat deze "aan" staat. Ik neem aan dat deze instelling op de server aan staat?

Ook heb ik even voor je verder gekeken op microsoft forums, en daar zeggen ze eigenlijk dat het met alleen de file service van microsoft niet mogelijk is om naar wachtwoorden te vragen (zo'n popup box) in Windows 7.

Microsoft heeft volgens deze bron alleen de mogelijkheid om op user/group/computer toegang te geven tot shared folders. Wat dit inhoudt is dat je op de lokale computer hetzelfde gebruikersnaam moet gebruiken als die je op de server hebt aangemaakt. Bijv: "beheerder" op windows 7 en op de server. Als je het account "beheerder" toegang geeft tot een bepaalde shared folder, moet deze hier zonder gebruikersnaam of wachtwoord in te vullen toegang tot krijgen.

Ook is het volgens die bron niet mogelijk om accounts toe te laten die lokaal geen wachtwoord hebben ingesteld. Een account MOET een wachtwoord EN hetzelfde wachtwoord lokaal als op de server hebben om in te kunnen loggen.

Waarom dit op XP wel werkt is denk ik vanwege dat windows XP een oudere versie gebruikt van het SMB protocol (anders zou ik het niet weten).

De bron geeft wel aan dat je alternatieve software op de server kunt installeren om het login-boxje te emuleren, er wordt een lijst aangegeven maar er wordt aangegeven dat geen enkele gratis te gebruiken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.