Ga naar inhoud

RAID Configuratie


ciryk

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

Thuis heb ik een home-server die ik graag in RAID zou willen plaatsen, ik heb nu enkel 1 schijf zitten. Een 2e schijf zou ik willen bijvoegen in een RAID-1 Array voor redundancy.

Is dit mogelijk om dit te doen zonder te hoeven backuppen en toch mijn data te behouden? Of wordt alles gewist?

Ook naar verdere toekomst toe, 6 schijven max. Zal ik telkens moeten backuppen als ik een nieuwe harde schijf eraan toevoeg?

Schijven : WD RED 2TB

Zou graag voor RAID-5 gaan in de toekomst. Dan zou ik 10TB hebben met 1x redundancy, wat denken jullie voor deze setup?

Groeten,

Ciryk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Ciryk,

Thuis heb ik een home-server die ik graag in RAID zou willen plaatsen, ik heb nu enkel 1 schijf zitten. Een 2e schijf zou ik willen bijvoegen in een RAID-1 Array voor redundancy. Is dit mogelijk om dit te doen zonder te hoeven backuppen en toch mijn data te behouden? Of wordt alles gewist?

Normaal gezien niet, dus bij het instellen het RAID1-systeem bijvoorbeeld zou de informatie van de schijven dan ook automatisch moeten verdeeld worden over de verschillende schijven. RAID1 lijkt mij dan ook zeker geen slecht idee omwille van de volledige foutcorrectie, de eenvoudige opzet en de goede leesprestaties. Spijtig genoeg wel tamelijk duur...

Voor de veiligheid is het misschien wel aangeraden om toch eerst een back-up te maken op een andere harde schijf die je niet gaat gebruiken voor je RAID-set-up !

Zou graag voor RAID-5 gaan in de toekomst. Dan zou ik 10TB hebben met 1x redundancy, wat denken jullie voor deze setup?

Ook geen slecht idee, zelfde pluspunten als de RAID1, althans ook redelijk duur en de schrijfsnelheid hangt af van processor tot processor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal behoorlijk liggen aan je controller, want doorgaans word WEL al je data gewist voor het aanmaken van de RAID array.

Als je een bestaande array uitbreid hoeft dat vaak niet, maar als je een nieuwe array aanmaakt wel.

RAID is GEEN backup! Onthoud dit goed. RAID is heel leuk om er voor te zorgen dat alles nog vrolijk doorpruttelt mocht er 1 schijf stuk gaan, maar als er nog iets stuk gaat is alsnog ALLES weg.

Zorg dus dat je altijd goed blijft backuppen ookal draai je op RAID (of vergelijkbaar).

RAID5 is prima, eventueel als je heel ver wilt gaan kan je een hot-spair toevoegen of RAID6 gebruiken.

Als je ook nog prestaties wilt zou RAID10 overigens beter aan te raden zijn, maar als je in deze segmenten komt gaat het heel duur worden.

Een persoonlijke note, ik ben zelf geen fan van softwarematige RAID oplossing of de raidoplossingen die standaard op consumenten moederborden zitten, deze zijn vaak verre van echt snel of betrouwbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.