Ga naar inhoud

Nieuwe desktop


rjjb

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,
 
Tot nu toe heb ik altijd een laptop gehad, maar ik wil graag een desktop-computer gaan aanschaffen. Omdat merkcomputers soms onnodig duur zijn of componenten bevatten die ik niet wil/nodig heb en waarvoor ik dan wel betaal wil ik hem zelf (laten) bouwen.
Ik heb zelf niet heel erg veel verstand van hardware en hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien.
  • Waarvoor heb ik een PC nodig?
    Multimedia; software ontwikkeling. Expliciet geen game-computer, hoewel het een bonus is als de computer sommige niet-veeleisende games wel aankan. Ik wil er graag goede kwaliteit muziek en video op kunnen afspelen en zonder problemen kunnen ontwikkelen m.b.v. Eclipse en Visual Studio.
  • Wat is mijn budget?
    Bij voorkeur onder de €1000,- maar iets meer is ook geen probleem.
  • Een merkcomputer of een samenstelling?
    Samenstelling.
  • Ga ik overklokken?
    Nee.
  • Ga ik later upgraden?
    Misschien, kan ik niet voorzien.
  • Heb ik al die nieuwe functies wel nodig?
    Nee, ik denk het niet.
    De computer hoeft geen verbinding met internet te kunnen maken via WiFi (althans, daar is nu geen reden voor. Wellicht wel iets wat ik in de toekomst zou willen aanpassen, maar het internet wil ik met een kabeltje laten lopen).
  • Ga ik zelf assembleren?
    Weet ik niet, zou hier graag jullie advies over willen. Sta ervoor open om dat te doen (zeker als het veel geld scheelt).
  • Heb ik een besturingssysteem nodig/ga ik zelf installeren?
    Ja, ik twijfel nog over het OS. Ik heb altijd Windows gebruikt maar wil misschien overgaan op Ubuntu. Mogelijk dual-booten?
  • Heb ik een voorkeur aan onderdelen?
    Ik wil een grafische kaart die tenminste 2 monitors ondersteunt en bij voorkeur ook 3 of meer monitors aankan, omdat ik het aantal monitors in de nabije toekomst wellicht wil uitbreiden.
    Ik wil dus ook genoeg aansluitingen hiervoor kunnen hebben, tenminste 1x VGA (huidige monitor kan alleen via VGA worden aangesloten) en 1x HDMI.
    Ik wil wel een optische drive voor het lezen van CD's/DVD's, maar niet voor branden.
    Ik denk dat ik niet zo'n hele zware processor nodig heb, maar een beetje extra ruimte op dit gebied kan geen kwaad.
  • Heb ik nog randapparatuur nodig?
    Ja, een muis, toetsenbord en monitor(s) die hierbij passen (buiten het bovengenoemde budget).
  • Heb ik specifieke wensen?
    Zuinig is een pré; stil is fijn, maar niet heel belangrijk.
  • Woon je in Nederland of België, wil je bestellen bij een specifieke (web)winkel?
    Nederland, geen voorkeur voor een specifieke winkel (nou ja, voor de goedkoopste misschien ;))

Ontzettend bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag rjjb, 

 

Allereerst van harte welkom op PC-Helpforum! Ik heb voor je deze samenstelling gemaakt.

 

Een mooi en stil systeem op basis van de gloednieuwe Core i5 6600K Skylake processor van Intel. Hiermee haal je heel wat rekenkracht in huis, en blijft het energieverbruik nog redelijk beperkt. Als koeler gebruiken we een Hyper 412S, aangezien deze stiller is en beter koelt. 

 

We nemen een stevig uitgerust moederbord van ASUS gebaseerd op de nieuwe Z170 chipset met ondersteuning voor DDR3 geheugen. Ik heb een setje 8GB van Crucial genomen, als je veel gaat Photoshoppen of videobewerken zou ik aanraden om nog eens 8GB er bij te prikken. 

 

Als videokaart nemen we de mid-range GTX 750 (non-Ti), goed voor softwaretoepassingen die gebruik maken van NVIDIA's CUDA cores. Er is een 2TB harde schijf van Seagate aanwezig en booten doe je vanaf de Samsung 850 EVO SSD van 250GB. Een DVD-brander is aanwezig en alles wordt gevoed door een SeaSonic 520 watt voeding. De behuizing van dienst is een Fractal Design Core 2300. 

 

Een Windows 10 licentie en assemblage zijn inbegrepen. Een dual-boot met Ubuntu is zeker en vast mogelijk, al zou ik toch Windows 10 aanraden aangezien sommige toepassingen niet/minder goed zullen werken op Ubuntu.

 

Wat betreft toetsenbord/muis, moeten deze speciale functionaliteiten of extra knopjes hebben? En aan welke schermgrootte had je gedacht, is realistische kleurenreproductie belangrijk of eerder een 'normaal' scherm? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste superjona,

 

Ontzettend bedankt! Dit is perfect.

 

Wat betreft randapparatuur:

Muis: twee knoppen en een scrol-wiel is meer dan voldoende. Draadloos is makkelijk, maar absoluut niet noodzakelijk (en aangezien dat volgens mij vrij veel in de prijs kan schelen misschien zelfs onwenselijk). Enige wat belangrijk is, is dat hij goed moet werken op een houten ondergrond zonder muismat.

Toetsenbord: Nederlandse/Amerikaanse toetsenbordindeling (qwerty) en apart numpad. Verder geen eisen.

Scherm: Ik zou graag 1 scherm hebben waarop ik goede kwaliteit video kan afspelen, dus realistische kleurenreproductie is zeker een pré. Is het mogelijk om een advies te krijgen voor een met en een zonder realtische kleurenreproductie? Verder bij voorkeur tussen de 18 en 23 inch diagonaal (in principe is alles goed zolang de breedte van de monitor (incl. rand) niet breder is dan 55cm en liever niet smaller dan 40cm).

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan! :) 

 

Wat betreft muis en toetsenbord zou ik een standaard setje van Microsoft aanreden, zoals deze combinatie (QWERTY). 

 

Schermen kleiner dan 24 inch worden helaas bijna niet meer gemaakt, in de 24 inch categorie (en hoger) ga je de beste schermen vinden.

 

Dit 24 inch Full HD scherm van Dell heeft een IPS paneel wat dus zeker een pré is qua correcte kleurenreproductie. Prijskaartje is nog redelijk beperkt, zeker voor een scherm dat over heel wat mogelijkheden beschikt: DisplayPort, in de hoogte verstelbaar en kantelbaar. Dit exemplaar is vergelijkbaar, maar dan met een hogere Ultra HD resolutie. Handig bij grafisch werk voor grote projecten. 

 

Een andere (goedkopere) kanshebber is dit Full HD Iiyama scherm: uitstekende kleurenreproductie maar niet verstelbaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.