Ga naar inhoud

beschadigde .mov na recovery


jmn

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Op een sd-kaart in een action-cam is de map Movies in z'n geheel per ongeluk verwijderd.

 

Wat is de beste route om mogelijk nog iets terug te krijgen?

 

Ik heb geadviseerd om niets meer met de kaart te doen, maar of dat helemaal gebeurt is, weet ik niet zeker.

 

Daarna ben ik met Recuva bezig geweest om bestanden terug te krijgen en dat leek te lukken. Hij zag ze wel, maar kon ze niet terughalen.

Uiteindelijk met andere software een hoop filmpjes teruggekregen.

Maar deze spelen niet af, hij geeft aan dat het bestand beschadigd is of een ontbrekende codec (dat laatste is volgens mij niet het geval, heb het met vlc, mpc etc geprobeerd)

 

Met een file repair progje geprobeerd een van die .mov-jes te repareren, maar die gaf aan dat het bestand leeg was. Terwijl op schijf er wel degelijk een aantal Mb's achter staat.

 

Is het verloren, of kan ik nog iets proberen?

 

Groet,

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat er niet veel meer aan te doen is - als je Recuva al gebruikte en die kan niets zinnigs meer terughalen...

 

Ik vermoed ook dat er toch nog iets met het kaartje gebeurd is en dan kunnen stukken van de bestanden overschreven zijn. En dan krijg je meldigen als jij beschrijft: we vinden geen bestanden, of het is beschadigd of je hebt niet de juiste codecs en van die dingen.

 

je zou roadkill nog eens kunnen proberen en - belangrijk! - moest die iets kunnen terughalen: laat het NIET op dat schijfje zetten (of je overschrijft weer dingen), maar op een andere partitie, usb of wat dan ook.

 

Idem voor get-data-back  - waarvan André@home schreef: "Dit programma kan heel diep kijken, maar garanties heb je niet omdat je er erover heen geïnstalleerd hebt. Probeer het toch...  Ik hiermee data afgehaald van volledig gecrashte partities die in de verkenner niet meer zichtbaar waren..."

 

Proberen zou ik zeggen, je verliest er toch niets meer mee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje.

Toch met GetDataBack nog wat terug kunnen halen, maar het lijkt erop niet alles.

Terwijl, bij navraag, toch niets meer met het sd kaartje was gedaan.

Enfin, er is wat vakantie-film materiaal terug en m'n zoon heeft een belangrijke les geleerd...

 

Is er nog software die beschadigde bestanden kan repareren, wat ik nog zou kunnen proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat file-recovery's meestal doen is een 'kop' aan het bestand zetten: een bestand is een reeks nulletjes en eentjes met vooraan een code die zegt: van hieraf aan mag je (= de computer, je systeem) niets gaan schrijven/plaatsen, op het eind staat dan zo'n andere code die je systeem vertelt dat vanaf die plaats terug geschreven mag worden.

Als je een bestand delete, dan wis je het eigenlijk niet, je wist alleen die 'begincode' zodat er niet meer staat: van hieraf mag je niet overschrijven.  (enfin: ik stel het hier wat eenvoudig voor, maar daar komt het op neer - er staat vóór je bestand eigenlijk nog wel méér)

 

Je bestand staat er dus eigenlijk nog wel.

 

Wat doet een file-recovery? terug een 'kop' aan je bestand zetten. Als dus alles nà die kop er nog netjes staat, is het bestand hersteld. Maar als na 'de kop' nog gegevens van de 'omschrijving van je bestand' (*) verdwenen zijn, weet de computer niet meer wat hij er mee aan moet - en ook je software niet.

 

Als je nu vraagt 'zijn er progs die beschadigde bestanden kunnen terughalen' is het antwoord: ja , maar met een grote MAAR : dan heb je dus gesofisticeerde programma's nodig (en niet de simple file-recoveryprogrammatjes die ik je hier voorstelde) - en dat kan alleen door degelijke firma's (die er dan ook degelijke prijzen voor vragen, al voor ze beginnen - èn die ook nog het resultaat niet (kunnen) beloven.

Dus: ja, maar ...

 

(*) naast die 'kop' worden bij je bestand nog een massa gegevens meegegeven: aanmaakdata, gegevens van je softwareprog, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.