Ga naar inhoud

uitbreiden RAM-geheugen

dsybers

Aanbevolen berichten

Hallo Iedereen,

Mijn desktop pc is ondertussen al 5 jaar oud en ik zou graag mijn RAM-geheugen wat uitbreiden. Ik heb hem zelf laten samenstellen met volgende onderdelen:

Moederbord: MSI P55A-G55 iP55, SATA300 RAID, USB3.0, GLAN
RAM-geheugen: OCZ 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0 Gold Low Voltage
Processor: Intel Core i5 760 2.80GHz 2.5GT/s 8MB Box
Grafische kaart: Gigabyte Videokaart PCI-e GeForce GTX460 OC 1GB DDR5 2xDVI/HDMI

Deze PC was samengesteld om te gamen. Ik zit nu met deze vragen:
- Mijn moederbord kan 16GB RAM aan maar heeft 4 slots (waarvan er nu dus al 2 bezet zijn, als ik me niet vergis), waar moet ik op letten als ik additioneel (dus de huidige blijven gebruiken) RAM-geheugen wil toevoegen (aan welke parameters moeten de kaarten voldoen)?
- De limiet van mijn moederbord is 16GB RAM, is het de moeite om tot 16GB te gaan of is 8GB al genoeg om de huidige games te draaien (en misschien ook toekomstige)? Ik zou het zonde vinden om mijn huidig RAM-geheugen te moeten weggooien maar aangezien ik nog maar twee slots heb zou ik dus 2x6GB moeten kopen om aan 16GB te geraken (als 6GB bestaat?)

raden jullie eventueel andere upgrades aan (zoals bvb grafische kaart) zodanig dat ik de komende 5 jaar alle nieuwe games zonder probleem zal kunnen draaien?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag dsybers, 

Allereerst van harte welkom op het forum!  :)

Je geheugen uitbreiden is geen probleem, maar ik zou er geen 5 jaar mee gamen, dat gaat voor bottlenecks zorgen. Ook je videokaart is aan de oudere kant, die zou je eventueel kunnen vervangen door een GTX950 samen met een verdubbeling van het RAM-geheugen. Daarmee kan je al een tijdje vooruit, maar 5 jaar is zeker wat te veel gegrepen. Reken eerder op een jaar twee om recente games op goede settings af te kunnen spelen. 

Als je de huidige RAM-latjes wilt blijven gebruiken, moet je vooral checken of de nieuwe latjes hetzelfde voltage hebben. Ook de snelheid en latentie zijn belangrijk: alle latjes zullen automatisch op de laagste gemeenschappelijke snelheid draaien. Idealiter zou je twee dezelfde latjes kunnen installeren, maar helaas maakt OCZ geen geheugen meer. Je kiest dan best voor een volledig nieuw setje zoals deze. Geheugenlatjes van 6GB bestaan niet, de hoeveelheden zijn altijd machten van 2. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord superjona!
De latjes die je voorstelt hebben een frequentie van 1600 Mhz, is dit compatibel met mijn moederbord? In de specificaties staat 1333 en 1066 Mhz. (https://www.4launch.nl/shop/modules/processing/add.php?productid=094117)
Ik heb namelijk eens rondgekeken en ik wil misschien 2x8GB RAM aanschaffen maar als ik dat doe met 1333 Mhz dan is dit wrs een beperking voor als ik later een nieuw moederbord zou kopen. Als hogere frequenties ook op mijn moederbord werken koop ik dan niet beter RAM met een hogere frequentie zodanig dat ik niet opnieuw RAM moet kopen als ik mijn moederbord verander?

Het zou dus ook beter zijn om mijn grafische kaart te upgraden, wat zijn de beperkingen die ik heb met mijn moederbord om een nieuwe grafische kaart te kiezen? Kan ik de "beste op de markt" toevoegen of is mijn moederbord een beperking?
Ik ben namelijk aan het twijfelen of ik niet beter ook mijn moederbord upgrade zodanig dat ik later, wanneer het nodig is andere betere onderdelen kan kopen (zoals grafische kaart) zodanig dat mijn investering vandaag niet voor niets is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dit systeem zou ik nog je geheugen en je videokaart upgraden, maar verdere investeringen zou ik niet maken; in dat geval wordt het voordeliger om een nieuw systeem te kopen. 

De frequentie van het RAM-geheugen is geen enkel probleem, dat gaat geen problemen opleveren. Tenzij je intensief gaat video/fotobewerken zal 8GB zeker volstaan. De beste grafische kaart kopen zou ik niet doen; omdat je overige onderdelen niet meer zullen meekunnen. Een goede keuze voor jouw systeem is de recent uitgebrachte GTX 950. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.