Ga naar inhoud

kladblok


duitse herder

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen:

 

Is het mogelijk om de knop "bewerken" weg te laten bij kladblok?

Dus bedoel als je naar het kladblok bestand gaat en je klkt rechter muisknop dat je bewerken niet meer ziet staan.(zie bijlage)

 

bedankt

 

MVG

 

Ik hoop dat er me iemand een antwoord weet zou top zijn!! :)

post-16317-0-29670900-1444680155.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zou kunnen, maar dat lost je probleem niet op. Het zal eerder voor andere problemen zorgen. Niet doen dus.

 

Jij hebt niet geschreven wat je doel van deze actie is. Ik vermoed dat je dit wilt: het kladblok bestand mag wel door anderen geopend en gelezen worden, maar niet gewijzigd. Klopt dat?

Wanneer je uit het contextmenu de knop Bewerken zou verwijderen, dan zou het bestand nog steeds geopend kunnen worden. En wanneer het bestand geopend is, kan het ook bewerkt worden. Het verwijderen van de knop Bewerken uit het context menu helpt dus niet.

 

Wat zou wel kunnen:

1. Je pakt het kladblok bestand in in een zip bestand en beveiligt dat zipbestand met een wachtwoord. Nadeel: mensen die dat wachtwoord niet hebben, kunnen het kladblok bestand helemaal niet meer lezen.

2. Kopieer de volledige inhoud van dat kladblok bestand en plak dat in een nieuw Word bestand.

Een Word bestand kun je namelijk met een wachtwoord beveiligen tegen bewerken. Lees hier alles over beveiliging van Office documenten: https://support.office.com/nl-nl/article/Beveiliging-in-uw-document-werkmap-of-presentatie-toevoegen-of-verwijderen-05084cc3-300d-4c1a-8416-38d3e37d6826?ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL

Mensen die het wachtwoord niet kennen, kunnen dat Word bestand dan nog wel lezen, maar niet bewerken.

 

Ik heb voor jou het relevante deel er even uit gevist:

Om een Word bestand te beveiligen tegen bewerken, open je eerst dat bestand.

Daarna klik je (in Word 2010) op Bestand > Info > Document beveiligen > Bewerken beperken.

Aan de rechter kant opent dan een kolom 'Opmaak en bewerking beperken'.

Onder 2. Bewerkingsbeperkingen zet je dan een vinkje voor 'Alleen bewerkingen van dit type toestaan in dit document'.

Daaronder kies je voor 'Geen wijzigingen (alleen-lezen).

Klik daarna onder 3 op 'Ja, afdwingen van beveiliging starten'.

Geef dan 2 x het nieuwe wachtwoord op.

 

Wil je zelf later het Word bestand toch weer wijzigen/aanvullen, dan klik je rechts onderaan op 'Beveiliging stoppen', waarna je het wachtwoord in moet geven, gevolgd door een klik op OK.

En nadat je het Word bestand hebt aangevuld, moet je de beveiliging opnieuw inschakelen.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

 

al heel hard bedankt voor de informatie!!

Maar het is een soort van applicatie dat ik gemaakt heb in kladblok om een map te beveiligen..

Als je dan op bewerken klikt kan iemand die iets van computer afweet zo het wachtwoord gemakkelijk vinden.

 

(zoiets gelijkaardigs heb ik gemaakt)

 

Dus ik zou de functie bewerken echt weg willen.

 

Of kan ik dat gene dat ik gemaakt heb ook ergens anders in maken (word,etc) of kent er iemand een betere manier om een map te beveiligen (zonder applicaties te moeten downloaden) dus iets zelf programmeren.

 

Ik zou het héél erg op prijs stellen mocht er iemand op dit forum iets zou kunnen programmeren zodat ik de map kan beveiligen..

 

Waarom dat ik de map wil beveiligen is omdat deze nogal gevoelige info bewaard.

 

Mvg Duitse herder

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een map waarin je gevoelige informatie bewaart, kun je verbergen of beveiligen met een wachtwoord. Allebei tegelijk kan ook.

Jij wilt graag zelf iets programmeren. Ik weet niets van programmeren, dus zelf zou ik op zoek gaan naar een (gratis) programma waarmee ik dat kan doen.

Als eerste zou ik Google gebruiken, waarbij ik dan zou zoeken naar  "een map versleutelen met een wachtwoord": klik!

 

Dan krijg je al flink wat mogelijkheden aangereikt.

Een informatief artikel van Computer Totaal waarin verschillende manieren worden beschreven om bestanden en mappen te beveiligen: http://computertotaal.nl/pc/12-tips-om-je-bestanden-te-beveiligen-63747/pagina-3#6rTP8CHGfGOqGfxz.97

Ik weet niet waar jij die map bewaart. Als die op je computer staat en daar ook blijft staan, dan moet je natuurlijk beginnen met het instellen van een wachtwoord op je gebruikersaccount van Windows (als je dat nog niet gedaan hebt). Ook wanneer jij de enige bent, die de computer gebruikt, dan is het verstandig om toch altijd een wachtwoord te gebruiken. Stel dat jij op vakantie gaat en de buurvrouw zorgt voor je kat of voor de planten in je huis, dan wil je toch ook niet dat die gaat rondneuzen in je computer?

Maken meer personen gebruik van jouw computer, dan moet ieder een eigen gebruikersaccount + eigen wachtwoord hebben.

 

AxCrypt wordt vaak aangeraden om bestanden of mappen te beveiligen. Nadeel is dat je goed moet oppassen tijdens de installatie. Vinkjes weghalen voor ongewenste software die mee wil liften!

Van dat laatste (meeliften van ongewenste software) schijnt geen sprake te zijn bij het programma SecretFolder. Dat gratis programma is in het Engels, maar hier vind je een Nederlandse handleiding: http://www.pcleek.com/downloads-downloaden/computerbeveiliging/1880-secretfolder-mappen-verbergen-en-beveiligen-met-een-wachtwoord

 

Misschien kun je hier verder mee. Ik weet dat jij graag zelf iets wil gaan programmeren, maar waarom zou je het wiel opnieuw gaan uitvinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.