Ga naar inhoud

Macro om lijn(en) toe te voegen bij bepaald criterium


mista_V

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

 

Hoop dat hier iemand mij kan helpen want geraak er niet uit.

 

Ik heb een lijst met meer dan 20.000 artikelen met hun aantal.  Sommige artikelen zijn echter sets (bv tafel met stoelen) en bevatten dus verschillende artikelnummers.

Via een formule

In mijn file heb ik een tabblad met alle artikelen die een set zijn met hun componenten.

 

Ik zou graag een manier vinden om in mijn lijst met 20.000 artikelen de set artikelen te veranderen naar de componenten.  D ook lijnen toevoegen naar gelang het aantal componenten, een set kan tot 8 componenten bevatten.

 

Hopelijk kan er iemand mij helpen!

 

Alvast bedankt!

 

Voorbeeldje in bijlage

 

V

voorbeeld.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bestand en uitleg is erg onduidelijk !

Enerzijds gebruik je de naam artikel, anderzijds component. Wees duidelijk en gebruik geen twee verschillende woorden voor dezelfde zaken.

In rij 2 schrijf je dat artikel 223344 uit 3 artikelen bestaat en in kolom 2 schrijf je bij dat artikel dat het er 4 zijn. Wat is het?

In kolom E staan artikels en componenten door elkaar. Niet duidelijk is waarom en waarom die volgorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mista_V,

Ik heb jouw probleem zorgvuldig bekeken en gezien dat zo'n macro wel te maken is, maar dat zou wel veel tijd kosten. Moeilijke opdrachten zijn er evenwel niet voor nodig, maar het is wel een zeer nauwkeurig werk (dat is programmeren trouwens altijd). 
Normaliter is het doel van een forum om hulp te bieden aan mensen die problemen ondervinden bij wat ze aan het maken zijn. Jij (en jij niet alleen) vraagt om een complete oplossing 'from scratch'. Dat vind ik weinig zinvol, want daar leer je niks van. Programmeren leer je door het zelf te doen, niet door klakkeloos oplossingen van anderen over te nemen. Wat heb ikzelf er trouwens aan om er enkele dagen tijd aan te besteden? Ik heb ook andere dingen te doen en met dit mooie weer breng ik in het weekend mijn tijd ook liever buiten door. Dit is niet negatief bedoeld t.o.v. jouw persoon, maar een aansporing om zelf aan het werk te gaan. Het staat je natuurlijk vrij om dat advies al dan niet ter harte te nemen.
In je voorbeeld van wat het resultaat zou moeten zijn van een oplossing (de kolommen F t/m H in blad2) verbaast het mij wel dat je van artikelen die uit meerdere componenten bestaan, alleen de componenten als resultaat wil. In die lijst is dus niet meer te zien bij welk (hoofd)artikel die componenten behoren. Waarom je dat zo wil weet ik niet, maar ik vind het vreemd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste alpha,

 

Ik ben het volledig met u eens!

Ga er alvast aan (proberen) beginnen, ben al blij om te weten dat het uberhaubt mogelijk is om zo een macro te schrijven...

 

Het hoofdartikel moet niet meer zichtbaar zijn omdat het belangrijkste de componenten zijn.  Zonder componenten geen hoofdartikel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.