Ga naar inhoud

AANTAL.ALS niet werkende te krijgen


MDanny

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik hoop echt dat iemand mij hier kan helpen met het oplossen van een specifieke Excel formule.

Ik probeer middels een formule invoer het "aantal" datums binnen een specifiek bereik te verkrijgen.

Dus het aantal keren dat een datum tussen 03-06-2015 en 03-12-2015 ( =VANDAAG) voorkomt.

De volgende methodes heb ik geprobeerd maar krijg keer op keer foutmeldingen en als een formule wel ingevoerd kan worden blijft de uitslag op nul staan terwijl er minimaal 3 gevonden moeten worden.

In de bijlage zien jullie wat ik probeer te doen.

Ik probeer alle keren dat een document tussen een bepaalde datum range is uitgeven op te zoeken en daar het totaal van te krijgen.

Het gaat om de datum reeks in kollom C ( C2:C1630) en de datum van kollom H1 en H2.

De volgende formules ( let op het zijn voorbeeld formules ) heb ik alle uitgetest maar krijg het niet werkende.

 

=COUNTIFS(C2:C9, ">=6/1/2014", C2:C9, "<=6/7/2014")

=COUNTIF(C2:C9, ">=6/1/2014") - COUNTIF(C2:C9, ">6/7/2014")

=COUNTIFS(C2:C9, "<"&TODAY(), D2:D9, ">"&TODAY())

En nog een paar maar kan ze even niet vinden.

Bovenstaande formules heb ik getest met de juiste gegevens invoer uit de bijlage.

Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik de juiste formule werkende krijgen om het aantal datums uit kollom C dat valt tussen de datums uit kollom H1 en H2 op een juiste wijze getoond te krijgen in kollom G6?

Ik kom er niet uit na 2 dagen zoeken en testen.

Bedankt alvast voor jullie hulp.

Nieuw - Microsoft Excel Worksheet (2).xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een wat ongelukkig voorbeeld gekozen, want in kolom C staat geen enkele datum die na de datum in H2 komt.

Niettemin kun je dan ook deze formule gebruiken:

=aantal.als(c2:c1700;">="&h1)-aantal.als(c2:c1700;">="&h2)

of in het Engels:

=countif(c2:c1700;">="&h1)-countif(c2:c1700;">="&h2)

Als je de formule naar onderliggende cellen wil kopiëren, vergeet dan niet dollartekens te plaatsen.

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat deed ik nu al die tijd verkeerD of werken die formules niet onder alle Excel vormen?

Ik heb 2013/365.

En waar staat het - en & teken voor?

Het ging om dat "en"-teken &

Zonder dat 'en'-teken kan Excel niet "beoordelen" wat er precies bij elkaar hoort.

Die functie kun je in alle Excelversies gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar de dollartekens moeten komen hangt af van;

- of je de formule naar beneden (in dezelfde kolom) wil kopiëren;

- of in dezelfde rij (naar links of rechts).

Als het naar beneden is in dezelfde KOLOM:

=countif(c$2:c$1700;">="&h$1)-countif(c$2:c$1700;">="&h$2)

Je MAG dan ook voor de C's een dollarteken plaatsen, maar dat is niet nodig, vermits je in dezelfde kolom blijft.

En je begrijpt natuurlijk wel dat als je de formule in dezelfde RIJ naar links of rechts kopieert, dat je dan de kolom onveranderlijk moet maken, dus dan wordt het:

=countif($c2:$c1700;">="&$h1)-countif($c2:$c1700;">="&$h2)

Ook hier geldt dat je dan ook dollartekens voor het getal 2 mag plaatsen, maar noodzakelijk is dat niet omdat je in dezelfde rij blijft en het rijnummer (2) dus niet verandert.

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.