Ga naar inhoud

Grafieken


BerryGT

Aanbevolen berichten

Berekeningen die ik met excel uitvoer heb ik voorzien van tekeningen die mbv de grafiek functie gemaakt worden.

Nu heb ik af en toe 2 problemen.

 

- De figuren worden niet op schaal getekend.

Bij de tekening worden ook 2 punten geplaatst die de uiterst hoeken van de figuur markeren zodat de figuur  vierkant wordt. (gebaseerd op de maximale X of Y coördinaat )

 

- De figuren worden getekend op basis van coördinaten waarbij in de reeks ook de naam van het blad voorkomt. Als een blad gekopieerd wordt voor een tweede berekening dan wordt voor de X-reeks de blad naam van het originele blad overgenomen en niet die van het nieuwe blad.

 

Ik ben benieuwd of hier een oplossing voor is.post-35977-0-74426200-1457641996.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een blad gekopieerd wordt voor een tweede berekening dan wordt voor de X-reeks de blad naam van het originele blad overgenomen en niet die van het nieuwe blad.

Als het blad wordt gekopieerd, dan verschijnt deze melding (dat zul je wel gemerkt hebben neem ik aan):

"U wilt een formule of bestand verplaatsen of kopiëren met daarin de naam vandaag, die al bestaat op het bestemmingswerkblad...."

Dat is vermoedelijk de reden dat de naam van het originele blad wordt behouden.

=VANDAAG() is nl. een zogenaamde 'volatile'-functie, die wordt herberekend bij elke wijziging van of in het blad. Haal je die functie (en verwijzingen ernaar) weg, dan zal de nieuwe naam van het blad wel verschijnen. Ik kan dat (en ook het schalen van de tekening) niet controleren omdat je het blad hebt beveiligd met een wachtwoord. Maar je kunt dat natuurlijk eenvoudig zelf nagaan.

 

Bij kopiëren van het blad behoudt de tekening bij mij dezelfde vorm en plaats.

Als dat bij jou niet zo is, kan een mogelijke oorzaak zijn dat de zoominstelling anders staat dan in het oorspronkelijke blad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de tekening betreft: als die niet meer de gewenste grootte heeft of niet meer op de juiste plaats staat, kun je proberen om dat met een macro te herstellen. Voer onderstaande macro uit (na eerst de beveiliging van het blad gehaald te hebben) en bekijk dan de tekening in het werkblad. Pas daarna (indien nodig) de getallen in de macro net zo lang aan tot de tekening precies op de gewenste plaats staat en de gewenste vorm heeft. Eenmaal juist, bewaar je de macro en kun je hem altijd gebruiken zonder dat je nog aanpassingen moet doen.

Sub macro3()
With Sheets(1).Shapes("Grafiek 3")
.Select
.ScaleWidth 0.95, msoFalse, msoScaleFromBottomRight
.ScaleHeight 0.83, msoFalse, msoScaleFromBottomRight
End With
ActiveChart.PlotArea.Select
With Selection
.Width = 215
.Height = 200
.Left = 164
.Top = 17
End With
End Sub
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.