Ga naar inhoud

Zoeken en tellen naam in kolommen


Patijnc

Aanbevolen berichten

In bijgaand document staan in kolom A en B namen.

Nu wil ik in kolom F achter de naam in kolom E het aantal keer dat de naam in Cel A40 voorkomt in kolom B, dus naast de naam in CelA40.

Dus hoeveel keer is in kolom A "Wil Lubeek" gekoppeld met de persoon in kolom B. Deze telling moet dus ook andersom dus hoeveel keer komt dit voor vanuit kolom B naar A.

Mijn verticaal.Zoeken opdracht geeft geen resultaat, dus doe ik iets fout... maar wat?

Iemand de juiste oplossing/formule?

Bij voorbaat dank.

Surveillances_WL.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

=AANTAL.ALS(B$1:B$38;A40)

geeft het aantal keer weer dat de naam die in A40 staat in B1:B38 voorkomt

Dat geeft in jouw bestand 15 als resultaat, terwijl je waarschijnlijk 22 zou verwachten.

De reden van het verschil is dat er in B2, B3, B8, B9, B16, B17, en B37 een spatie achter de naam staat en dan komt de inhoud van die cellen niet overeen met wat er in A40 staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze formule had ik ook al bedacht alleen is dit niet het gewenste. Misschien niet helemaal duidelijk omschreven en zal t proberen uit te leggen.

De lijst in kolom E is onze vaste lijst met namen.

Die worden in kolom A en B aan elkaar gekoppeld.

Nu wil ik dus weten hoe vaak men uit de vaste lijst (E) is gekoppeld aan één bepaalde persoon, in dit geval dus die in A40 staat.

Dus, achter de namen in kolom E wil ik dus weten hoe vaak is die persoon gekoppeld aan A40.

In het voorbeeld, Arie Mourits 0; Bernie Blumer 0; Cor Troost 3 (1keer in kolom A en 2 keer in kolom B ); Leon Koese 2 (vanuit kolom A).

Er moet dus een telling gemaakt worden vanuit kolom A naar B en van kolom B naar A. Mogelijk dus twee formules, optellen en het totaalresultaat is bekend.
De spaties in de namen had ik nog niet gezien, dit moet ik dus aanpassen!

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die spaties komen in al je kolommen voor.

Verder komt eenzelfde naam voor met verschillende schrijfwijzen, bv. Troost Cor en Cor Troost, Koese Leon en Leon Koese, enz. Dat moet je voorkomen. Als je dat hebt aangepast kun je bv. (er zijn meerdere oplossingen mogelijk) in F1 gebruiken:

=SOMPRODUCT((A$1:A$38=A$40)*(B$1:B$38=E7))+SOMPRODUCT((A$1:A$38=E7)*(B$1:B$38=A$40))

Die formule naar beneden kopiëren in kolom F.

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

De formule in het bericht hierboven is die voor cel F7, die zou je vanuit F7 naar boven en naar beneden moeten moeten kopiëren.

Voor cel F1 moet de formule zijn:

=SOM(ALS(A$1:A$38=A$40;ALS(B$1:B$38=E1;1)))+SOM(ALS(A$1:A$38=E1;ALS(B$1:B$38=A$40;1)))

Deze formule kun je vanuit F1 naar beneden kopiëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals correctie (het  is uitermate vervelend dat op dit forum en eigen bericht maar een zeer korte tijd is aan te passen)
Mijn laatste formule hierboven is wel juist, maar het is een matrixformule en die moet je invoeren via Ctrl-Shift-Enter anders krijg je onjuiste uitkomsten.

De somproductformule voor F1 van daarboven (maar dat zul je inmiddels begrepen hebben) moet er zo uitzien (voor invoer daarvan is Ctrl-Shift-Enter niet nodig):

=SOMPRODUCT((A$1:A$38=A$40)*(B$1:B$38=E1))+SOMPRODUCT((A$1:A$38=E1)*(B$1:B$38=A$40))
aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze had ik inderdaad al  begrepen, er zat een foutje met E1, die stond op E7 maar aangepast. Daardoor werkt de formule nu wel.
Moet, zoals je zegt, de namen nog aanpassen maar gebruikte eerst achternaam, Voornaam en nu Voornaam, Achternaam. Met omzetten voor dit forum zijn er spaties ingeslopen. Die moet ik in mijn lijst nog omzetten. Dat gaat goed komen.

Thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.