Ga naar inhoud

Suggesties voor krachtige laptop


pmaris

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan een nieuwe, krachtige laptop te kopen. Mijn budget is ongeveer 2000 euro.
Als specificaties denk ik aan:

- een scherm van 15 of 17 inch

- als processor: i7 6700 HQ Skylake (of recenter / krachtiger)

- grafische kaart: Nvidia GTX 970M of GTX 1070 (is het verschil de moeite waard?)

- 256 of 512 GB SSD én 1 (of 2) TB HDD

- 16 GB RAM

- 4K Beeldscherm (zijn die nog te vinden?)

 

Welke modellen kunnen jullie aanbevelen?

Hartelijk dank bij voorbaat voor nuttige tips!

 

Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Paul, 

 

We kunnen je uiteraard verder helpen bij de aanschaf van een nieuw toestel. :) 

 

2000 euro is een mooi budget en daarmee kan je zeker en vast een erg krachtige laptop aanschaffen die uitermate geschikt is voor het zwaardere werk en intensieve games. Het beste toestel dat momenteel op de markt is is deze MSI. Deze heeft een groote van 15,6 inch, de Core i7 6700HQ, 16 GB RAM-geheugen, 256 GB SSD + 1TB harde schijf combinatie én de GTX 1070. Het verschil tussen de GTX 970M en de GTX 1070 is erg groot en zeker opmerkelijk. Niet alleen is het energieverbruik verminderd, maar ook qua prestaties ga je er zeker op vooruit. De GTX 1070 die wordt gebruikt is namelijk een 'echte' GTX 1070 en geen mobiele variant, je mag dus dezelfde prestaties verwachten van een GTX 1070 die in een desktopcomputer zit.

 

Jammer genoeg zijn er weinig recente laptops (met een GTX 1060 of 1070) uitgebracht met een 4K-scherm. Dit toestel van MSI is met z'n 17,3 inch wat groter, het ontwerp is wat lichter en gestroomlijnder en de resolutie is 4K (3840 x 2560 pixels). Jammer genoeg is deze laptop wel wat duurder en beschikt deze 'slechts' over een GTX 1060. De eerste MSI biedt dus wat meer waar voor z'n geld.

 

Fijne feestdagen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor het waardevol advies!
Als je geen rekening zou moeten houden met het budget, welk van de 2 modellen zou je dan verkiezen?

Is 4K merkelijk beter dan 1920 x 1080?

Is anderzijds de GTX 1070 veel beter dan de GTX 1060? Hoe verhoudt de GTX 1060 zich tegenover de GTX 970M?

 

Het duurdere model heeft ook wel een HDD van 2TB (tegenover 1 TB bij de andere), maar de snelheid is slechts 5400 rmp tegenover 7200 rmp bij de 1TB HDD. Is dat belangrijk / merkbaar?

 

Fijne feestdagen ook!

 

Vriendelijke groeten,

Paul

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik voor het duurdere toestel gaan omwille van het groter 17,3 inch scherm, samen met het meer gestroomlijnde en dunner, lichter ontwerp. Dat maakt het toch wat gemakkelijker om mee te nemen en/of te verplaatsen. Door de dunnere schermranden is het 17,3 model ongeveer even groot als het 15,6 inch exemplaar.

 

4K is zeker een merkbare verbetering en levert je vier keer zo veel pixels op als Full HD. Een serieuze verbetering als je bijvoorbeeld 4K-content (YouTube, Netflix...) wilt bekijken, en je krijgt er ook heel wat meer werkruimte door. Wel is het zo dat zowel de GTX 1060 als de GTX 1070 niet krachtig genoeg zijn om games af te spelen in een volledige 4K-resolutie. Je zal eerder een tussenresolutie moeten kiezen zoals 1440p (2560 x 1440), wat nog steeds een verbetering van 50% is ten opzichte van Full HD. Minder intensieve spelletjes zoals strategiegames bijvoorbeeld zou je wel zonder problemen in 'Full 4K' kunnen afspelen. Uiteraard kan je er ook altijd voor kiezen om 1080p als resolutie te nemen in games, aangezien dit perfect schaalt naar 4K.

 

Het prestatieverschil tussen de GTX 1060 en de GTX 1070 is zo'n 25% en dus toch zeker niet mis. Met beiden kan je probleemloos in 1080p gamen met hogere settings. De GTX 1060 is tussen de 70 en 80 procent krachtiger dan de 970M, een serieus verschil tussen deze twee generaties dus. 5400 RPM is wat trager dan 7200 RPM, maar wel stiller en energiezuiniger. Aangezien je een SSD hebt kan je daar je meest gebruikte programma's en games op zetten en is de harde schijf meer bestemd als puur opslagapparaat. 5400 RPM is nog steeds snel genoeg om comfortabel bestanden over te zetten en ook spelletjes laden gebeurt toch vrij vlot. Om je een vergelijkingspunt te geven: de PS4 en Xbox One consoles beschikken beide ook over een 5400RPM harde schijf, dus wat laadtijden betreft (als je games op de harde schijf installeert) kan je een gelijkaardig resultaat verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Coolblue kost dat toestel 2549 euro. Als ik goed zie, krijg je bij Mediamarkt datzelfde toestel aan dezelfde prijs maar met 512 SSD in plaats van 256 SSD? Of zie ik iets over het hoofd?

http://www.mediamarkt.be/nl/product/_msi-gs73vr-6rf-stealth-pro-4k-intel-core-i7-6700hq-gs73vr-6rf-019be-1594398.html

 

Met vriendelijke groeten,

Paul

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En door nog wat te zoeken vind ik dat toestel met 512 SSD aan een lagere prijs (2491,39 euro) bij Centralpoint.nl... Opnieuw: zie ik iets over het hoofd?

https://www.centralpoint.nl/notebooks-laptops/msi/gaming-gs73vr-6rfstealth-pro-4k-019be-art-gs73vr-6rf-019be-num-6705169/?ref=2&utm_source=kieskeurignl&utm_medium=cpc&utm_campaign=kieskeurigclick

 

Groetjes,

Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Paul,

 

Het gaat in beide gevallen inderdaad om dezelfde laptop, alleen inderdaad met een grotere SSD. Bij MediaMarkt is de service na verkoop doorgaans wat beter, maar Centralpoint is zeker geen slechte webshop. Ze richten zich vaak eerder tot bedrijven, maar je kunt er ook als particulier bestellen. 

 

Veel plezier met je nieuwe laptop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.