Ga naar inhoud

Dubbele waarden verwijderen maar ook de kolom er naast opschuiven


ThunderSpark

Aanbevolen berichten

Ik zou graag willen weten, hoe ik dubbele waarden (in een bepaalde kolom) kan verwijderen en daarbij ook de waarde van de cellen (die verchillend waren) in de kolom er naast op te schuiven. Ik kan sorteren op de kolom met de waardes (niet de soortnamen) en dan manueel de verschillende waarden te verslepen naar andere kolomen. Maar als ik dubbele waarde verwijderen doe dan  ben ik toch wat gegevens kwijt. Daarom dat ik een andere methode zoek.

 

Om het te illustereren kunt u hierbij naar mijn excel bestand bekijken. Ik heb hierbij dubbele waarden in de kolom soortnaam maar met steeds verschillende text in de kolom er naast. Kijk hierbij dan wel in de werkbladen buiten alle plantensoorten.

 

De reden, dat ik dit wil is, om de lijst kort te kunnen maken en omdat ik in Access geen dubble waarden mag hebben. Als ik soortnamen als primaire sleutel zet. Ik zit hier nog over excel te praten, ik ben gewoon aan het experimenteren, ik gaf hierbij gewoon de reden waarom ik dit wil.

Ik wil gewone een simpele een klik automatische oplossing omdat ik met zeer lange lijsten zit (meer dan 3000 records). Ik zie nergens een optie hiervoor,

Boomsoorten Tree-Eb (Before Seperation).xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij (en ik denk ook voor anderen) is het niet erg duidelijk wat je wil.

In de bijlage een kopie van de eerste 6 bomen uit je eerste blad. 

Geef eens duidelijk aan (door zo'n afbeelding hier terug te plaatsen) hoe dat dan moet worden.

vraag.gif

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het hier proberen te schetsen, wat ik precies wil. Mijn excusses dat ik het niet in excel zelf deed maar ik ben nu vollop aan het werken in excel voor een andere opdracht.

 

Dus wat ik wil is, dat de dubele waarden worden verwijderd. Maar de waarde in de kolom ernaast is niet dubbel, dus ik wil dat deze opzij wordt gezet en mee schuift naar boven bij het verwijderen van de dubbele waarden. Zie de schets hieronder.

 

Opgelet , ik heb in de schets type 2 en type 3 gezet, maar in werkelijkheid maak ik hier een samengevoegde cel van. Het punt is (in dit voorbeeld), dat er maar een keer de planten naam voorkomt.

 

 

HET VOLGENDE IS OPTIONEEL:

 

Nu is er ook iets optioneel wat ik wil. Dit hoeft perse niet, het is misschien wat voor overzichtelijker te maken in een JA/NEE situatie. Dus jullie mogen dit hier negeren, ik ga dit hoogstwaarschijnlijk zelf in access omzetten, met de huidige methode die ik nu in gedachte heb.

 

In dit voorbeed is nu toevallig "hoogstam" onder elkaar in kolom type 2, in werkelijkheid ga ik verwachten zoals het oorpsronkelijk bedoel was en gaat

 

Dus Type

Schets.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor dubbele post maar er ging iets mis, met het schrijven van het bericht. Ik was te laat om het terug te bewerken. Mijn excusses zie de volgende bewerkte quote hier als het als het bericht:

13 minuten geleden, ThunderSpark zei:

Ik heb het hier proberen te schetsen, wat ik precies wil. Mijn excusses dat ik het niet in excel zelf deed maar ik ben nu vollop aan het werken in excel voor een andere opdracht.

 

Dus wat ik wil is, dat de dubele waarden worden verwijderd. Maar de waarde in de kolom ernaast is niet dubbel, dus ik wil dat deze opzij wordt gezet en mee schuift naar boven bij het verwijderen van de dubbele waarden. Zie de schets hieronder.

 

Opgelet , ik heb in de schets type 2 en type 3 gezet, maar in werkelijkheid maak ik hier een samengevoegde cel van. Het punt is (in dit voorbeeld), dat er maar een keer de planten naam voorkomt.

Schets.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat ik begrijp wat de bedoeling is.

Dat is dan een eenmalige actie, die ik zelf zou oplossen door een macro te maken die:

1) per regel kijkt of de waarde in kolom A gelijk is aan de waarde in kolom A één regel eerder

2) indien ja, de tekst die in kolom B staat verplaatst naar de eerstvolgende lege kolom op de voorgaande regel

3) de betreffende regel verwijdert

 

 

aangepast door Haije
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik ben helaas niet zo bekend met macro's dus weet niet honderd procent.  Ik weet dat je dit kunt doen in macro bladen, maar hoe programmeer ik dit precies?

 

Ik heb al ongeveer al een oplossing gevonden voor mijn probleem omdat ik moet doorwerken en onder tijdslimiet zit,  maar het resulteert in vele tabbladen voor de import naar access. Dat vraag ik wel in het acces forum hoe ik dat alemaal in een keer moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sub snoeien()
x = 1
Do Until [A1].Offset(x) = ""
If [A1].Offset(x) = [A1].Offset(x - 1) Then
    [B1].Offset(x).Copy [A1].Offset(x - 1).End(xlToRight).Offset(, 1)
    [A1].Offset(x).EntireRow.Delete
    x = x - 1
End If
x = x + 1
Loop
End Sub

Dit kleine macrootje zou het moeten doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.