Ga naar inhoud

nietwerkende driver videokaart


jmn

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Hier heb ik een Sony Vaio, met een 512MB ATI AMD Mobility Radeon HD 5000 Series (Sony) videokaart.

Sinds de update naar W10 doet deze vreemd en wil bijv. geen video's meer afspelen, dan alleen het geluid.

Het probleem is verholpen als ik via apparaat beheer de installatie van de beeldschermadapter ongedaan maak en de stuurprogramma's verwijder. Daarna heb ik weer beeld en geluid. Dus gewoon met de meest standaard grafisch stuurprogramma.

Echter als Windows opnieuw opstart is het probleem er weer, want dan update hij automatisch de ontbrekende stuurprogrammas.

 

Hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Kun je het automatisch zoeken van (nieuwe) stuurprogramma's uitschakelen?

Of is er voor deze videokaart een passende driver binnen W10?

 

Groet,

Johan

 

PS in de bijlage de specs van de laptop

 

laptop1.txt

 

aangepast door kweezie wabbit
serienummer verwijderd uit bijlage
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stap 1:
Download de 5617643c1de01-37f9009069b39249-16x16.pngAMD Clean Uninstall Utility naar bijvoorbeeld het bureaublad.

  • Klik met de rechtermuisknop op amdcleanuputility.exe en kies voor de optie "Als administrator uitvoeren".
  • Vervolgens verschijnt er een venster me de mededeling dat alle drivers en componenten verwijderd zullen worden, klik hier op OK.
  • Het programma zal nu geminimaliseerd worden naar de taakbalk (systemtray).
  • Tijdens dit verwijderingsproces kan het scherm even flikkeren, dat is echter normaal.
  • Als dit proces gereed is verschijnt het volgende scherm.


56176528a7e93-AMD-uninstall-tool-1.png

  • Klik hier op de knop View report, sla het kladblokbestand op bijvoorbeeld het bureaublad op als AMD-rapport.txt.
  • Klik vervolgens op Finish om dit venster te sluiten.
  • Nu verschijnt het scherm met de mededeling dat het systeem opnieuw opgestart moet worden, klik hier op Yes.
  • Voeg na de herstart het rapport (AMD-rapport.txt) als bijlage toe aan het volgende bericht.

 


Stap 2:
Surf naar 5617643c1de01-37f9009069b39249-16x16.pngAMD toe en klik en op Automatically Detect and Install Your Driver

 

 

Stap 3:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
'Geen stuurprogramma's via Windows Update

On Error Resume Next

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.RegWrite "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DriverSearching\SearchOrderConfig",0,"REG_DWORD"

Message = "Er worden geen stuurprogramma's meer aangeboden via Windows Update!" & vbCrLf & "Om iets van deze wijzigingen te merken moet de computer opgestart worden!"

X = MsgBox(Message, vbexclamation, "Geen stuurprogramma's via Windows Update aanbieden")

Set WshShell = Nothing


Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je: nodriverfix.vbs.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan.  Rechtsklik → nodriverfix.vbsOpenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie.

In de bijlage het report.

 

Maar, in Edge doet webinhoud het nog steeds niet (video's van bijv. NOS of Facebook), in Chrome wel. En aangezien in nog steeds Edge-fan ben... :-)

Video in VLC player doet het, maar in MPC-HC weer niet.

 

Ik dacht ook: waarom stap drie (dat script) pas op het laatst? Het lijkt me logischer dit direct te activeren nadat alles verwijderd is door amd-remover, zodat windows geen kans heeft iets nieuws en niet werkend te installeren. Want ik kan niet uitsluiten of nu na de herstart (na het verwijderen) windows snel weer eigen/zelfgekozen stuurprogrammas installeert, of dat ie gewacht heeft tot ik via automatische detectie de boel geinstalleerd heb.

Klopt die redenatie?

 

Gr.

Johan

 

 

amd_remove.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.