Ga naar inhoud

Processor snelheid doet gek


Niek145

Aanbevolen berichten

Beste Forumleden,
 
Ik heb sinds januari een nieuwe Laptop. Sinds een maandje doet mijn processor, de Intel i7 6700hq, erg raar. 
De GHZ snelheid gaat van laag naar hoog, en van hoog naar laag. Hier een voorbeeld van de situatie:
Eerst is hij 2,47 ghz, de normale snelheid van deze processor. Daarna gaat hij naar 1,34, erna naar 0,86 en vervolgens gaat hij naar 2,12.
Dit zijn willekeurig cijfers want het gaat altijd anders. Maar puur om jullie te laten zien wat er dan gebeurt.
Ik heb al gekeken bij het Energiebeheer, maar daar staat alles op 100%. Ook haalt hij overclocked 3,20 ghz.
Weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen?
 
Met vriendelijke groeten, Niek Veldwijk

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt mij helemaal normaal, Niek.

Wanneer de processor zwaar belast wordt, zal hij op volle snelheid draaien. Wanneer hij weinig of niets te doen heeft, dan wordt de snelheid automatisch omlaag geschroefd om zo energieverbruik (elekticiteitskosten!) en warmteafgifte te beperken.

 

Zowel processors van AMD als processors van Intel beschikken over die techniek.

Bij AMD heet dat Cool'n'quiet. Bij Intel heet dat Enhanced Intel Speedstep Technology. Lees er hier meer over (wel in het Engels): https://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000007073.html

 

Jouw processor heeft 4 kernen (cores). Het is ook heel normaal wanneer die kernen op een verschillende snelheid draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.