Ga naar inhoud

Opslaan Excel bestand


Harry Terken

Aanbevolen berichten

Goedemorgen

Ik heb een excel boekhoudbestand gemaakt. Het bestaat uit 20 werkbladen met de nodige berekeningen.

Normaal geeft de verkenner aan dat dit bestand ca 6,2 mb groot is. 

Nu heb ik het bestand aangepast door 2 overbodige kolommen met btw formules te verwijderen uit het werkblad Bankinkomsten.

Als ik nu het bestand opsla dan is het 824kb groot.  

Toch zie ik alle werkbladen als voorheen.

Hoe kan dit, kan ik wel verder met dit veel kleiner opgeslagen bestand?

Heb ik per ongeluk iets verkeerd gedaan. Ik werk er al 3 jaar mee.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks verkeerd gedaan denk ik. Probeer volgende mogelijkheden (1 voor 1).
1.
Als je bestand een .xls-bestand is (dan is het gemaakt in Excel 2003 of een nog eerdere versie van Excel), sla het dan eens op als .xlsx-bestand.

 

2.
Excel heeft soms/vaak veel meer rijen en kolommen in gebruik dan op het oog lijkt. Doe bij het grote bestand het volgende:
Selecteer de eerste niet-in-gebruik-zijnde kolom door boven de kolom 1 x op de kolomletter te klikken. Druk dan de CTRL- én Shifttoets in en houd die beide ingedrukt terwijl je 1 x op de pijltje-naar-rechts-toets drukt. Alle niet in gebruik zijn de kolommen worden dan geselecteerd. Kies dan in het menu: Start - klik in de groep "Cellen": Verwijderen - Bladkolommen verwijderen.
Hetzelfde voor de rijen: Klik in het blad onder je gegevens op het eerste niet in gebruik zijnde rijnummer (er wordt dan 1 rij geselecteerd). Druk dan de CTRL- én Shifttoets in en houd die beide ingedrukt terwijl je 1 x de pijltje-naar-beneden-toets drukt. Alle niet in gebruik zijn de rijen worden dan geselecteerd. Kies dan in het menu: Start - klik in de groep "Cellen": Verwijderen - Bladrijen verwijderen.