Ga naar inhoud

Windows 10 start niet meer


eijl0000

Aanbevolen berichten

Gisteren verscheen bij het opstarten ineens een blauw scherm met daarop:

 

Recovery

Your PC/Device needs to be repaired

File:\EFI\Microsoft\Boot\BCD

Error code: 0xc0000034

You'll need to use recovery tools.

If you don't have any installation media (like a disc or USB device) contact your PC administrator or PC/Device manufacturer

 

Press Esc for UEFI Firmware settings

 

Als ik Esc indruk krijg ik de settings waar ik met een pijltjes toets in kan bewegen, maar ik heb geen idee of ik daarmee iets kan doen. Ik heb met een andere computer 'Media Creation Tool' gedownload omdat ik dat op een website gelezen had, maar daar reageert mijn computer niet op.

Ik heb geen installatie disk bij mijn computer (Lenovo) gekregen.

 

Wat kan ik doen om de computer te herstellen zonder verlies van bestanden?? 

  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, eijl0000 zei:

Ik heb met een andere computer 'Media Creation Tool' gedownload omdat ik dat op een website gelezen had, maar daar reageert mijn computer niet op.

Heb je in je bios aangegeven dat hij ervan moet opstarten?

 

Ik vermoed dat hij rechtstreeks probeert van je schijf (met defecte windows) op te starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog maar de vraag of het wel echt nodig is om met je Windows 10 setup USB-stick windows te gaan herstellen met behoud van data. Deze optie kun je altijd achter de hand houden indien minder ingrijpende acties geen resultaat opleveren.

Eén van de mogelijke acties die je eerst zou kunnen ondernemen is het volgende.

 

Start de geavanceerde opstart opties aan de hand van een harde reboot:

 

Deze optie kan handig zijn als u Windows niet kunt starten.

 

  • 1.       Houd de aan / uit knop op de pc ingedrukt totdat deze uitgeschakeld is.

     

  • 2.       Druk op de aan / uit knop op uw pc om deze aan te zetten.

     

  • 3.       Herhaal bovenstaande stappen 1 en 2 tot u het Windows-logo scherm ziet. Wees geduldig en wacht tijdens de opstart als daar om verzocht wordt (Zie onderstaande afbeelding). Soms moet men die stappen 1 en 2 tot wel 3 keer herhalen.

     

59be4d7911ffb_Windows10pleacewait.jpg.575b22137d9abe1f550f7f40cf9cdb95.jpg

 

  • 4.       Van zodra het venster verschijnt met twee keuze knoppen De PC opnieuw opstarten en de knop Geavanceerde herstelopties, klik je op de knop Geavanceerde herstelopties. Het is echter best mogelijk dat dit venster wordt overgeslagen en dat je meteen in de herstel modus terecht komt.

     

Voer dan het volgende uit:

Op het moment dat u het menu (op blauwe achtergrond) van de Windows Herstelomgeving ziet, kies je voor Problemen oplossen.

 

 

post-9560-0-21760800-1439737245.jpg

 

 

Het volgende scherm verschijnt, klik er op Geavanceerde opties.

post-9560-0-99331100-1439737273_thumb.jp

 

 

In het volgende scherm klik je op Opstartherstel.

59c4c1ce807a6_GeavanceerdeopstartoptiesWin10(3).JPG.2b90f064a646cd343685e0960208ffaa.JPG

 

**********

Als dit niet tot resultaat leidt dan kun je deze bewerking herhalen doch in het laatste getoonde venster kies je dan voor Opdrachtprompt.

Type in dat venster met zwarte (achtergrond) bootrec.exe /fixboot en druk vervolgens op ENTER. Stem in met deze opdracht als daar om gevraagd wordt.

Type nu bootrec.exe /fixboot en druk vervolgens op ENTER. Stem in met deze opdracht als daar om gevraagd wordt.

Sluit nu Opdrachtprompt en start de computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je via meerdere starts niet in de herstelmodus geraakte gaan we daar zeker moeten geraken aan de hand van de Windows 10 installatie USB-stick die je op basis van Media Creation Tool gemaakt hebt. Tenminste indien je die stick volgens de regels gemaakt hebt, maar daar ga ik van uit.

 

Steek die USB stick in een USB-poort. Start de pc nog niet op!

Om nu de pc te laten opstarten van die stick moet je deze in het boot menu selecteren als bootmedium.

Het boot menu bereik je aan de hand van de Novo knop.

Op onderstaande afbeelding toon ik waar die zich bevindt. Het is niet meer dan een klein gaatje waarachter zich (onzichtbaar) een knopje bevindt.

59c75d2c3f3db_Lenovoideapad510-15ISK_80SR(2).jpg.ddca0bca058247274d73cb9f1bebb453.jpg

59c75d2cbc6c1_Lenovoideapad510-15ISK_80SR(3).jpg.23cbe6fdc539b5c9c092e5d0db086eec.jpg

Bovenstaand kun je lezen hoe je de Novo knop kunt indrukken. Hou deze ingedrukt terwijl je opstart.

Als alles goed is kom je dan in een Novo menu terecht. Onderstaand toon ik je twee varianten.

59c75d2bb3590_Lenovoideapad510-15ISK_80SR(1).jpg.4bff039acafb95c9f9ea742c0cdb9761.jpg

Navigeer met de pijltoetsen naar Boot Menu en druk op ENTER.

 

Het boot menu toont je alle aangesloten media, zoals de interne HDD (en/of SSD), de CD/DVD drive (indien aanwezig), je Windows 10 installatie USB-stick, enz.

Selecteer aan de hand van de pijltoetsen je Windows 10 installatie USB-stick en druk op ENTER. In de praktijk heeft die stick uiteraard een andere naam, maar je zult deze wel herkennen.

 

De Windows 10 installatie-wizard zal nu starten.

 

Nadat een aantal noodzakelijke bestanden gekopieerd zijn zie je het venster waarin je de taal en de indeling voor tijd en toetsenbordindeling moet ingeven. 

 

post-9560-0-64701500-1439737193_thumb.jp

 

Voor België (AZERTY) voer je deze gegevens in:
- Te Installeren taal: Nederlands
- Indeling voor tijd en valuta: Nederlands (België)

- Toetsenbord of invoermethode: Belgisch (punt) 

 

Voor Nederland (QUERTY), zie onderstaande afbeelding als voorbeeld.

59c7680bb5738_TijdentaalvoorNederland.jpg.98a99dab30f8bdedcbee1d4d8c99a0ec.jpg

Druk op Volgende.

 

 

Dan krijg je onderstaand scherm. Opgelet !!! Klik op Uw computer herstellen.

 

post-9560-0-41529300-1439737217_thumb.jp

 

Op het moment dat u het menu (op blauwe achtergrond) van de Windows Herstelomgeving ziet, kies je voor Problemen oplossen.

post-9560-0-21760800-1439737245.jpg

 

 

Het volgende scherm verschijnt, klik er op Geavanceerde opties.

post-9560-0-99331100-1439737273_thumb.jp

 

 

In het volgende scherm klik je op Opstartherstel.

59c4c1ce807a6_GeavanceerdeopstartoptiesWin10(3).JPG.2b90f064a646cd343685e0960208ffaa.JPG

 

Verwijder de Windows 10 installatie USB-stick alvorens de computer opnieuw op te starten.

 

**********

Als dit niet tot resultaat leidt dan kun je deze bewerking herhalen doch in het laatste getoonde venster kies je dan voor Opdrachtprompt.

Type in dat venster met zwarte (achtergrond) bootrec.exe /fixboot en druk vervolgens op ENTER. Stem in met deze opdracht als daar om gevraagd wordt.

Type nu bootrec.exe /fixboot en druk vervolgens op ENTER. Stem in met deze opdracht als daar om gevraagd wordt.

Sluit nu Opdrachtprompt. 

Verwijder de Windows 10 installatie USB-stick alvorens de computer opnieuw op te starten.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Droste voor al je aanwijzingen. Ik heb het Novo-knopje ingedrukt en toen verscheen inderdaad het eerste menu  (normal startup/BIOS setup/Boot Menu/ System recovery

Daar heb ik Boot Menu ingedrukt en dat gaf een nieuw scherm met twee keuzes:

Windows Boot Manager / EFI PXE Network.

Met het inklikken van de Windows Boot Manager kwam ik weer bij het foutmeldingsscherm. Via Esc kwam ik vervolgens in het scherm: Insyde H20 Setup Utility. 

Daar kon ik de USB stick die ik bij het begin al in de computer had gestoken, niet meer terugvinden. Wat nu te doen!

 

Nog iets, ik heb op die USB stick het programma 'Media Creation Tool staan. Dat heb ik gedownload van  https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 

Daar stond dat ik een stick van zeker 5 GB moest nemen, wat ik gedaan heb (zelfs een stick van 8GB). Het programma wat ik gedownload heb, heeft maar 17 MB! Is daar iets misgegaan? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar heb je het gedownloade bestand Media Creation Tool naar je USB stick gekopieerd. Dat is dus niet wat het moet zijn. Vandaar dat je USB stick niet in het boot menu voorkomt.

 

Lees HIER hoe je wel te werk moet gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.