Ga naar inhoud

harde schijven tijdelijk uitschakelen


Geertjan Zinken

Aanbevolen berichten

In mijn computer zitten momenteel een vijftal schijven één SSD als C:  schijf en een viertal dataschijven. 

Al deze schijven worden bij de opstart van de computer geactiveerd, terwijl ik er misschien maar één of twee ( buiten de C:) op dat moment nodig heb. Jammer van de energie en vooral voor de leeftijd van de schijven.

Vraag: is er een mogelijkheid, buiten het fysiek verwijderen van de schijf, om één of meerder schijven tijdelijk uit te schakelen b.v. d.m.v. een programmaatje en pas te starten als ik ze nodig heb? 

 

Ik hoor het graag. 

Groet, 

Geertjan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Geertjan,

 

Daar je harde schijven fysiek zijn aangesloten op de voeding zullen deze steeds als je pc opstart je harde schijven mee opstarten. Hier kan software je niet helpen denk ik.

Hiervoor zou je de stroomvoorziening van je harde schijven kunnen onderbreken door een dubbelpolige schakelaar zodat je de harde schijven aan kunt zetten wanneer dat wenselijk is.

In het volgende filmpje is dat wel duidelijk uitgelegd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.