Ga naar inhoud

Nieuwe externe harde schijf zorgt er voor dat de oude niet meer automatisch opstart


Orbis

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb maak al jaren gebruik van een externe harde schijf voor mijn computer. Echter begon deze recent vol te raken en besloot ik om een tweede externe harde schijf aan te schaffen. Ik heb deze nieuwe harde schijf gisteren voor het eerst aangesloten op mijn PC, en hij werkte prima. Mijn oude schijf starte echter niet meer automatisch op met mijn computer (ik had op dat punt nog niets veranderd aan de oude schijf). Ik moest  de USB-kabel van de schijf er opnieuw in doen om hem weer te laten werken. Daarna bleek dat de schijfletter was veranderd. Dit heb ik zelf weer aangepast zodat mijn programmas die op deze schijf stonden weer fatsoenlijk laten werken. Maar het probleem bij het opstarten blijft. Elke keer als ik mijn computer opnieuw opstart moet ik de USB-kabel opnieuw in de poort doen om mijn schijf ook op te laten starten. Dit is niet erg handig omdat ik veel programmas die met mijn computer opstarten op die schijf heb staan. Ik weet zelf niet zo veel van PCs of schijven, hoe kan ik dit oplossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Orbis zei:

Daarna bleek dat de schijfletter was veranderd. Dit heb ik zelf weer aangepast zodat mijn programmas die op deze schijf stonden weer fatsoenlijk laten werken.

Wat heb je aangepast? De schijfletter?

Welke schijfletter heeft die schijf nu en welke schijfletter heeft de nieuwe externe hdd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had vroeger die oude schijf best de schijfletter Z gegeven alvorens je er programma's op installeerde zodat die letter nooit door een ander USB medium kon ingepalmd worden.

 

De fout die je nu gemaakt hebt is dat je eerst je nieuwe schijf hebt aangesloten waardoor die de letter F heeft opgepikt en daarna heb je de nieuwe externe hdd aangesloten. Die kreeg dan de letter G. Windows gaat dan op je nieuwe schijf naar de geïnstalleerde programma's zoeken en vindt die daar niet, enz.

 

Het is van groot belang dat bij de opstart enkel de oude externe HDD is aangekoppeld. Andere usb-media mag je in uw situatie pas aansluiten nadat de computer is opgestart.

 

Ik vind het ook geen goede manier van werken om programma's op een externe hdd te installeren. Waarom geen grotere interne harde schijf plaatsen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe schijf heeft niet de letter F overgenomen. Hij nam standaard letter H aan, wat ik nogal vreemd vond. Toch was de letter van mijn oude schijf opeens veranderd.  Maar dat is nu niet het probleem meer, het probleem is dat mijn oude schijf niet meer automatisch opstart zoals voorheen. Wanneer ik hem opnieuw aansluit doet hij het prima en werken de programmas ook weer, maar het is niet erg handig om dat elke keer te moeten doen. 

 

Omdat ik zelf geen verstand heb van computers vind ik het niet erg handig om zelf met de interne schijven te rommelen. Een externe harde schijf leek me dus een prima oplossing. Ik gebruik externe harde schijven op deze manier al 8 jaar en heb er tot nu toe ook nooit een probleem mee gehad. Zijn er nadelen aan het instaleren van programmas op een externe schijf? Essentiele programmas staan uiteraard op de C schijf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Orbis zei:

Zijn er nadelen aan het instaleren van programmas op een externe schijf? Essentiele programmas staan uiteraard op de C schijf. 

Uiteraard.

De belangrijkste is de snelheid. Gevolgd door de prijs, het verlies van één usb poort en een extra hardware element op je bureau.

 

11 minuten geleden, Orbis zei:

Omdat ik zelf geen verstand heb van computers vind ik het niet erg handig om zelf met de interne schijven te rommelen.

Daar helpen we hier de leden bij.

 

13 minuten geleden, Orbis zei:

De nieuwe schijf heeft niet de letter F overgenomen. Hij nam standaard letter H aan, wat ik nogal vreemd vond.

Dan is er op dat ogenblik ook een ander usb medium aangesloten geweest. bv een USB stick.

 

14 minuten geleden, Orbis zei:

Toch was de letter van mijn oude schijf opeens veranderd.

Omdat de letter F al in gebruik was door bv een USB-stick. De nieuwe oude hdd zal toen wel de letter G hebben gekregen en je nieuwe de letter H.

Zolang die usb stick (of wat het ook geweest is) aangesloten is kun je de letter F niet aan een ander medium toewijzen.

 

Je zult je oude externe hdd altijd in dezelfde usb poort moeten laten zitten en andere usb media pas aansluiten nadat de computer is opgestart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is dit iets: vooral als de nieuwe schijf veel groter is dan de oude.

Koop een nieuwe interne schijf als er ruimte voor is, of haal de nieuwe externe schijf uit het doosje en zet die in de pc (door een handige te vertrouwen buurman of familielid of kennis)?

Bij een nieuwe schijf: kopieer alles van de oude externe schijf naar de interne schijf. Klaar, verwijder de oude externe schijf en zet de schijfletter van de nieuwe interne schijf zo als vroeger.

 

Bij het plaatsen van de nieuwe externe schijf uit het doosje in de pc: eigenlijk dezelfde procedure. Alleen aan het eind houd men een leeg extern doosje over....

 

Verder ben ik het helemaal met droske eens. Losse externe schijven zijn bepaald GEEN aanrader voor dit soort situaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, droske zei:

Omdat de letter F al in gebruik was door bv een USB-stick. De nieuwe oude hdd zal toen wel de letter G hebben gekregen en je nieuwe de letter H.

Zolang die usb stick (of wat het ook geweest is) aangesloten is kun je de letter F niet aan een ander medium toewijzen.

 

Je zult je oude externe hdd altijd in dezelfde usb poort moeten laten zitten en andere usb media pas aansluiten nadat de computer is opgestart.

De oude harde schijf is niet ontkoppelt en het enige andere aangesloten aparaat was de nieuwe harde schijf, die niet de letter F heeft gekregen. Bij het aanpassen van de schijfletters stond ook dat de letter F niet in gebruik was. Maar de letters zijn nu geen probleem meer, mijn oude harde schijf neemt automatisch de letter F weer aan, zoals voorheen, zelfs als de nieuwe harde schijf aangesloten is. Het probleem is dat bij het opstarten van mijn computer de nieuwe harde schijf automatisch werkt en de oude eerst opnieuw aangesloten moet worden. 

 

Ik heb eerder ook met twee externe harde schijven gewerkt (een daarvan was deze oude harde schijf) en daar had ik geen problemen mee gehad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, route99 zei:

Misschien is dit iets: vooral als de nieuwe schijf veel groter is dan de oude.

Koop een nieuwe interne schijf als er ruimte voor is, of haal de nieuwe externe schijf uit het doosje en zet die in de pc (door een handige te vertrouwen buurman of familielid of kennis)?

Bij een nieuwe schijf: kopieer alles van de oude externe schijf naar de interne schijf. Klaar, verwijder de oude externe schijf en zet de schijfletter van de nieuwe interne schijf zo als vroeger.

 

Bij het plaatsen van de nieuwe externe schijf uit het doosje in de pc: eigenlijk dezelfde procedure. Alleen aan het eind houd men een leeg extern doosje over....

 

Verder ben ik het helemaal met droske eens. Losse externe schijven zijn bepaald GEEN aanrader voor dit soort situaties.

 

Het probleem is dat mijn oude harde schijf en interne schijf samen enorm veel ruimte in gebruik nemen. Als ik een nieuwe interne harde schijf zou gaan gebruik in plaats van die twee dan zou die wel heel erg groot moeten zijn om zowel mijn oude bestanden en eventuele nieuwe bestanden te kunnen bevatten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjs. maar als er niet meer info verstrekt wordt.. blijft het een beetje gissen.

Dus hoe groot zijn ze ?

Om welk type interne schijven gaat het?

Hoeveel ruimte is er om extra schijven te plaatsen en van welk formaat? 2.5 of 3.5 inch?

Hoe oud is het systeem en heeft het nog zin om het te doen?

Nog vrij jong? Is er interesse om het een stuk sneller te maken met een SSD?

aangepast door route99
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.