Ga naar inhoud

Windows.old verwijderen


jandeb75

Aanbevolen berichten

:welkom: op het forum, jandeb75!

 

Weet je zeker dat de map windows.old nog aanwezig is? Zo'n 10 tot 14 dagen na de installatie van een nieuwe versie van Windows 10 wordt die map automatisch verwijderd door Windows. Op sommige computers wordt de map Windows.old dan eerst geleegd (er blijven enkel nog een paar lege mappen en submappen in zitten) en pas later volledig verwijderd.

 

Wanneer je onlangs versie 1803 van Windows 10 hebt geïnstalleerd, kun je gebruik maken van de nieuwe tool 'Nu ruimte vrijmaken'. Hier vind je uitleg over die nieuwe tool: https://www.gratissoftwaresite.nl/snel-ruimte-vrijmaken-10-20-gb-na-windows-10-upgrade

Om windows.old te verwijderen moet je een vinkje zetten voor 'Vorige Windows-installaties'

 

Laat maar weten of het gelukt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Bedankt voor je bericht maar ik ben er nog niet uit.

Je schrijft me om Windows.old te verwijderen moet je een vinkje zetten voor vorige Windows- installaties, dit krijg ik niet te zien bij schijfopruiming voor Windows staat er niet tussen.

Ik weet niet hoe ik verder moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik niet 'Schijfopruiming voor Windows', maar de nieuwe tool 'Nu ruimte vrijmaken'. Eigenlijk kun je daar precies hetzelfde mee doen als met schijfopruiming, maar die nieuwe tool (= stukje gereedschap om iets voor elkaar te krijgen) ziet er wat vriendelijker uit dan schijfopruiming.

Had je deze handleiding al doorgelezen: https://www.gratissoftwaresite.nl/snel-ruimte-vrijmaken-10-20-gb-na-windows-10-upgrade

 

Ik zal het hieronder ook in mijn eigen woorden beschrijven:

Klik op de startknop (= de knop met de witte Windows-vlag)

Klik dan op Instellingen (= de knop met het tandwiel)

Klik op Systeem

Klik in de linker kolom op Opslag

Klik in het rechter paneel op de blauwe tekst 'Nu ruimte vrijmaken'

Wacht even totdat Windows klaar is met analyseren hoeveel ruimte kan worden vrijgemaakt.

Zet vinkjes voor alles wat jij wil opruimen

Scroll op die pagina naar beneden en zet dan ook een vinkje voor 'Vorige Windows-installatie(s)'. Daardoor zal ook Windows.old verwijderd worden.

Klik daarna bovenaan op die pagina op de knop Bestanden verwijderen.

 

Wanneer bij jou het onderdeel 'Vorige Windows-installatie(s)' in dat overzicht ontbreekt, dan is op jouw computer de map Windows.old al verwijderd of geleegd. En dan hoef je daar niets meer aan te doen.

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb alles gedaan wat u mij schreef alleen wat ik wil verwijderen staat er niet bij (vorige Windows-installatie verwijderen)

U zegt dan is de map Windows.old al verwijderd maar ik kan hem nog steeds zien en ik krijg dit niet weg.

Ik weet het nu niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga met de Verkenner naar Windows.old. Klik erop met de rechter muisknop en kies dan Eigenschappen.

Je krijgt dan de grootte van de map te zien. Hoe groot is Windows.old? Meld dat in je volgende reactie. Ik vermoed namelijk dat de map Windows.old bij jou nu erg klein is..

Vermeld bij de grootte of dat de grootte is in KB, MB of GB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, jandeb75 zei:

Hallo,

Ik heb alles gedaan wat u mij schreef alleen wat ik wil verwijderen staat er niet bij (vorige Windows-installatie verwijderen)

U zegt dan is de map Windows.old al verwijderd maar ik kan hem nog steeds zien en ik krijg dit niet weg.

Ik weet het nu niet meer.

Ik heb het weggekregen met Unlocker 1.9.2 ik kreeg de melding van dit programma dat er niets was gelockt maar ik kreeg de keuze wat ik verder wilde doen en kon kiezen voor verwijderen en dat heb ik gedaan en alles werd in de prullenbak gezet.

Dit was de oplossing en ik ben het kwijt.

Bedankt voor de goede adviezen,

Groetje Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, jandeb75 zei:

Ik heb het weggekregen met Unlocker 1.9.2 ik kreeg de melding van dit programma dat er niets was gelockt maar ik kreeg de keuze wat ik verder wilde doen en kon kiezen voor verwijderen en dat heb ik gedaan en alles werd in de prullenbak gezet.

Dit was de oplossing en ik ben het kwijt.

Bedankt voor de goede adviezen,

Groetje Jan

Ik kan niet meer kijken want het is nu weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat je Unlocker al hebt gebruikt. Ik vermoed namelijk dat de map Windows.old al geleegd was door Windows zelf. Daarna bevat de map Windows.old enkel nog wat lege mappen en misschien een klein logbestand. Op dat moment neemt de map Windows.old geen of bijna geen ruimte meer in. En iets dat geen ruimte inneemt hoeft ook niet verwijderd te worden. Meestal verdwijnt die Windows.old map (waar vrijwel niets meer in zit) vanzelf na enig tijd. En ook als dat niet zou gebeuren, dan is dat niet erg. Dan wordt diezelfde map Windows.old over een half jaar weer gebruikt, wanneer er een nieuwe versie van Windows 10 komt. Dat zal dan versie 1810 of 1811 zijn.

 

Maar goed, jouw probleem is opgelost, en daar gaat het om. :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een toevoeging: stond Unlocker al op je pc of heb je het vandaag pas gedownload en geïnstalleerd? In het laatste geval hoop ik dat je hebt opgelet tijdens de installatie, anders zit je nu met adware op je pc:

 

Let op: Vink tijdens de installatie van Unlocker de hokjes naast 'Babylon Toolbar' en 'Bing Toolbar' uit om te voorkomen dat je pc straks vol met spam staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.