Ga naar inhoud

Gaming desktop 2500-3000 Euro


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Jullie hebben mij in 2009 goed geholpen met het samenstellen van een gaming pc. In de tussentijd heb ik een paar onderdelen vervangen om hem in leven te houden maar hij is nu toch echt aan vervanging toe. Na veel onderzoek weet ik nu (ongeveer) wat ik wil. Ik heb echter jullie hulp opnieuw nodig om de knoop door te hakken (na mogelijk een aantal wijzigingen). Alvast bedankt voor het lezen!

 

Waarvoor heb ik een pc nodig?
Ik wil mijn PC voornamelijk gebruiken voor gamen. Hiermee wil ik de nieuwste games met hoge framerate kunnen spelen. Daarnaast ben ik regelmatig bezig met video- en fotobewerking en wil ik (games) kunnen streamen.

 

Wat is mijn budget?
Ik ben van plan om ongeveer 2500-3000 euro uit te geven. Dit is exclusief monitors, randapparatuur en assemblage.

 

Een merkcomputer of een samenstelling?

Bij voorkeur een samenstelling, tenzij er in mijn geval een goede reden is voor een merkcomputer.

 

Ga je overklokken?
Mogelijk, als dit niet te moeilijk is en weinig risico's met zich meebrengt. Ik heb dit namelijk nog niet eerder gedaan. Als dit de prestaties met slechts 5-10% verbeterd laat ik het waarschijnlijk liever in de standaardinstellingen.

 

Ga ik later upgraden?

Ik hoop het systeem in de toekomst te kunnen upgraden met bijvoorbeeld een nieuwe videokaart en RAMgeheugen. Ik weet niet precies welk moederbord daarvoor de juiste keuze is (met of zonder SLI, max 32GB of 64GB RAM, aansluitingen voor SSD's etc.).

 

Ga ik zelf assembleren?

Nee, bij voorkeur laat ik dit door een winkel doen.

 

Heb ik een besturingssysteem nodig?

Nee, ik ben in bezig van Windows 10 Pro.

 

Heb ik een voorkeur aan onderdelen?

Ik wil graag een Nvidea GPU vanwege G-sync. Verder heb ik geen specifieke voorkeur voor een merk.

 

Heb ik nog randapparatuur nodig?

Op de monitors na (lees de rest van het topic) heb ik geen randapparatuur nodig. De monitors vallen ook buiten dit budget.

 

Heb ik specifieke wensen?

Ik wil in totaal 4 schermen tegelijk op mijn pc aansluiten. Mijn hoofdscherm wordt een 27" 1440p 144hz+ monitor (Asus ROG Swift PG279Q of vergelijkbaar). Daarnaast 2x 27" 1440p (waarschijnlijk minder snel en prijzig die ik ga gebruiken voor Teamspeak, Spotify, OBS, etc. zodat ik kan multitasken) en als vierde scherm heb ik al een Samsung UE55KU6000 (4K TV) waarop ik films kijk, en een paar casual games op wil gaan spelen. Ik verwacht dus een geschikte videokaart en processor nodig te hebben.

Momenteel heb ik een Antec 1200 case. Ik vind deze iets te groot en heb dus graag een kleiner model, die ik eventueel gemakkelijker kan meenemen (2-3 keer per jaar). Ik weet echter niet of alle onderdelen er dan in passen en hoe het met de koeling zit. Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat de GTX 1080TI relatief groot is, en wil ik voldoende ruimte voor mijn SSD's.

Uiteraard wil ik een zo stil mogelijke desktop, mits de prestaties er niet te veel onder leiden.

 

Woon je in Nederland of België?

Ik woon in Nederland.

 

Concept

Onderstaand lijstje heb ik gemaakt aan de hand van mijn eigen onderzoek. Graag hoor ik of dit aan mijn eisen voldoet (zie de rest van het topic), en ook vooral of de onderdelen allemaal goed bij elkaar passen. Vrijwel alles mag worden aangepast indien jullie andere aanpassingen/aanbevelingen hebben.

 

Processor: Intel Core i7-8700K

Moederbord: Gigabyte Z370 Aorus Gaming 5

Videokaart: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G

Voeding: Cooler Master V Series V850

Koeling: be quiet! Shadow Rock Slim

Geheugen: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000X15 (2x 8GB of 4x 8GB)

Kast: Cooler Master MasterCase H500P Mesh Wit

SSD1: Samsung 970 Pro 500GB

SSD2: Samsung 970 Pro 1TB

 

Mijn vragen
Ik heb al een redelijk beeld van wat ik wil en wat ik nodig heb. Van een aantal zaken heb ik echter te weinig kennis om de knoop te kunnen doorhakken. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:

 

Lucht of waterkoeling? Aan de ene kant heb ik begrepen dat waterkoeling stiller is en beter koelt. Ik heb echter ook verhalen gelezen dat een lekkage rampzalig kan zijn, en lastig is om te onderhouden. Verder kan (en durf) ik dit niet zelf in te bouwen. Hoe groot zijn de risico's van waterkoeling tegenwoordig? Als ik de pc bijvoorbeeld naar een lan party mee zou nemen en hij valt in de auto om, kan de buis dan losschieten waardoor mijn hele systeem beschadigd is? En is het verschil in geluid/koeling tussen lucht en water echt zo groot? Graag advies hierover en een merk/model dat goed in mijn systeem zou passen.

 

Voeding?
Hier heb ik weinig verstand van. Bij advies graag rekening houden met eventueel upgrade van het systeem.

 

Moederbord?
Zoals aangegeven wil ik graag 4 monitors, mogelijkheid tot SLI (wel of niet aangeraden?), mogelijkheid tot RAMuitbreiding (32 of 64GB?), juiste aansluitingen voor moderne SSD's. Ik heb echter geen idee of ik iets mis, en hoop dat jullie een goed moederbord voor mij kunnen uitkiezen. Passen mijn gekozen onderdelen ook daadwerkelijk op dit moederbord?

 

GPU?
Ik dacht zelf direct aan de GTX 1080 TI. Echter las ik dat deze (op de founders edition na) slechts 2 displayports heeft. Mijn tv kan ik aansluiten op 1 van de 2 HDMI poorten, maar voor mijn 3 monitors blijft dan slechts 2 displayports en 1 HDMI en/of DVI-D over. Zorgt dit voor problemen wanneer ik in de toekomst besluit om op 3 monitors tegelijk te gamen?

 

Case?
Zoals aangegeven heb ik hier veel hulp bij nodig. Ik weet niet welke case ik nodig heb zodat mijn onderdelen (en eventuele uitbreidingen in de toekomst) er in passen. Het liefst zo klein mogelijk, mits deze goed gekoeld en onderhouden kan worden. Ruimte voor minimaal 4 SSD's gewenst. Ook moet deze ongeveer 6 usb-aansluitingen en voldoende beeldaansluitingen (voor Displayports, HDMI, etc.) hebben.

Mijn voorkeur gaat uit naar een zwart-wit thema (zoals in mijn lijstje) met eventueel LEDs die ik zelf kan inbouwen. Uiteraard geldt de regel dat innerlijk belangrijker is dan uiterlijk :)

 

Tot slot
Ik hoop dat jullie mijn opgestelde lijstje willen nakijken en mogelijk aanpassingen/aanbevelingen maken. Vooral de vraag "passen deze onderdelen eigenlijk wel bij elkaar?" hoop ik beantwoord te krijgen.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

aangepast door Revange50
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uw gekozen videokaart is 29 cm

Een kleine aanpassing aan uw gekozen systeem:

Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Turbo 11G

Je hebt dan veel meer mogelijkheden en bovendien ook nog 4 jaar waarborg.

29,3 cm en bovendien koelt het beter.

 

Geheugen

https://azerty.nl/product/corsair/739743/vengeance-lpx-ddr4-32-gb-4-x-8-gb

Koeler

https://azerty.nl/product/noctua/619238/nh-u14s-koeler-voor-processor-lga1156-socket-socket-am2-socket-am2--socket-am3-lga1155-socket-socket-am3--lga2011-socket-socket-fm1-socket-fm2-lga1150-socket-lga1151-socket-

Dat is een heel stillen koeler en in uw geval is dat veiliger om te verplaatsen.

Zelf heb ik waterkoeling maar ik zou in uw geval kiezen voor traditionele

 

Uw gekozen voeding is geschikt voor videokaart.

 

Kiezen voor enkel SSD is een verstandige keuzen.

Zelf heb ik 950 versie maar uwe is nog sneller.

 

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.