Ga naar inhoud

Werkgeheugen van Lenovo tablet uitbreiden mogelijk?


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben hier nieuw en ik vraag me af of iemand mij kan helpen en weet of het mogelijk is het werkgeheugen van mijn Lenovo tablet uit te breiden.

De tablet heeft 1 GB aan RAM en voor zo weinig geheugen vind ik het toch best een goede tablet. Echter ben ik gewoon nieuwsgierig of dit mogelijk is. Ik heb eerst uitgebreid het internet doorzocht maar kon helaas niets vinden dat mijn vraag beantwoord.

 

Groetjes,

Cristiane 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet mogelijk.

Je weet waarschijnlijk dat RAM (werkgeheugen) in een desktop pc er anders uitziet dan RAM in een laptop. DIMM tegenover SO-DIMM. Dat soort werkgeheugen is te vervangen.

in telefoons en tablets zit LPDDR-geheugen. Dat zit vastgesoldeerd op het moederbord en is niet te vervangen.

Lees er hier wat meer over (bij Tip 8): https://computertotaal.nl/artikelen/pc/10-tips-voordat-je-werkgeheugen-gaat-uitbreiden-68605/?article-page=3

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je op een Windows computer een USB stick of een SD kaart als ReadyBoost gebruikt, dan worden de data van Superfetch naar die stick of SD kaart geschreven. Over het nut van ReadyBoost bestaan verschillende meningen. Lees daarover bijvoorbeeld dit artikel: https://www.howtogeek.com/123780/htg-explains-is-readyboost-worth-using/

 

Android kent niet de mogelijkheid tot ReadyBoost. Waarschijnlijk kwam je daarop door te lezen over de app Roehsoft RAM-expander: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.swapit.expander.de&hl=en

Lees echter vooral ook de reviews op die pagina: de app werkt lang niet bij iedereen. Bij sommigen werd het toestel daarna juist trager.

 

Die app zou het mogelijk maken om een SD kaart als extra RAM te gaan gebruiken. Of jouw tablet daarvoor geschikt is, moet je eerst achterhalen met de app MemoryInfo & Swapfile Check: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.roehsoft.meminfo&hl=nl

En als jouw tablet geschikt zou zijn, dan zou je het toestel eerst moeten rooten. Dat las ik tenminste in het artikel van Computer!Totaal. Door een android toestel te rooten, maak je het kwetsbaarder voor aanvallen. Bovendien kan er wat misgaan met het rooten, waardoor je tablet onbruikbaar wordt: https://nl.pcmag.com/expertzone/2083/news/waarom-je-android-welniet-moet-rooten

 

Of je hiermee aan de slag wilt gaan, moet je zelf bepalen. Houd daarbij rekening met het feit dat een SD kaart altijd trager is dan het ingebouwde RAM.

 

Jij hebt de Lenovo TAB10 TB-X103F, en dan het oudere model met slechts 1 GB RAM. Het nieuwere model heeft 2 GB RAM en dat zal prettiger werken, omdat je bijvoorbeeld in je browser meer tabbladen open kunt hebben staan, zonder dat je RAM tekort gaat komen.

Tja, dat is de narigheid met smartphones en tablets. Vooral bij smartphones is het zo, dat men er blijkbaar van uitgaat dat je zo'n telefoon na 2 jaar weer inruilt voor een nieuwer model met een krachtiger processor en meer RAM.

Ik kan me goed voorstellen dat jij graag wat langer met je Lenovo tablet wilt doen en daarom meer RAM zou willen toevoegen in de vorm van een SD-kaart die daarvoor gebruikt wordt.

Zelf heb ik nog nooit een tablet geroot. Google maakt het ook steeds lastiger om android tablets te rooten. Maar als jij het toch wilt doen, dan houdt niemand je tegen. Ik kan je daarbij helaas niet helpen, omdat het mij daarvoor aan kennis ontbreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Porrelaar,

 

Wederom dank voor je uitleg. Ik heb inderdaad ook het artikel geheel gelezen en ik vind het sowieso onzin om centjes uit te moeten geven aan een app waarvan je ook nog eens niet zeker weet of het daadwerkelijk doet wat je er van verlangt. Ik begreep uiteindelijk ook zoals jij zegt dat het best een risico kan zijn om dat allemaal zelf te gaan doen. Ik heb MediaMarkt benaderd per mail en zal hun antwoord nog afwachten. Maar ik vrees inderdaad dat ik het moet doen met een ietwat trage tablet. Het voordeel is echter wel dat ik het doeleind van de tablet in visie heb en dat is streamen. Daar is ie perfect voor dus helemaal teleurgesteld ben ik niet :P

 

Ik wil je bedankt voor je hulp en hoop dat ik nog eens bij je aan de bel kan trekken als ik een vraag heb :) 

 

Groetjes,

Cristiane

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan, Cristiane. Je bent altijd welkom op dit forum. Maar het is natuurlijk goed mogelijk dat je een volgende keer hulp zult krijgen van een ander forumlid.

 

Terzijde: net als jij heb ik ook een Lenovo tablet: de Lenovo TAB 2 A10-30. Gekocht op 30-06-2016 voor € 144. Ik was benieuwd of je met zo'n goedkope tablet nog redelijk kon werken. Nou, het gaat, maar je moet geen haast hebben. Ook in mijn Lenovo tablet zit slechts 1 GB RAM (niet te vervangen).

 

Ik had al een iPad Air 2, die een jaar ouder was. En -alle waar naar zijn geld- mijn iPad is vele malen sneller dan mijn Lenovo tablet. Dat zal deels komen doordat de iPad niet 1, maar 2 GB RAM heeft, maar ook doordat er een betere processor in zit. Bovendien is het beeld op mijn iPad veel mooier/scherper dan het beeld op de Lenovo. Daarnaast ontvangen android tablets en smartphones maar gedurende een vrij korte periode updates/upgrades voor het besturingssysteem. Na 2 jaar is het vaak al afgelopen. Mijn Lenovo tablet draait nu op Android 6.0.1. Modernere versies van android zal ik niet aangeboden krijgen. Als ik geen iPad had gehad, dan zou ik misschien nog tevreden zijn met de Lenovo, maar het verschil in snelheid en uiterlijk is zo groot, dat ik de Lenovo tablet nog maar zelden gebruik.

Mijn iPad, die ruim een jaar ouder is dan de Lenovo, krijgt nog steeds updates en zal ook geschikt zijn voor de nieuwste versie van iOS, die binnenkort uitkomt.

Ja, er is een groot verschil in prijs: voor de Lenovo betaalde ik € 144, terwijl de iPad mij € 599 kostte, maar ik ben van mening dat de iPad zijn prijs dubbel en dwars waard is.

 

Is dit nu reclame voor een iPad? Nee, het laat alleen maar zien hoe verwend ik ben... Ik heb de keus tussen verschillende tablets en pc's. Een luxe probleem. 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.