Ga naar inhoud

waarden uit een bestand overnemen in een ander


bernie6

Aanbevolen berichten

hallo

 

Ik zit met volgende vraag; in een eerste bestand wordt steeds op dezelfde plaats (bvb cel A2) een datum ingevuld en in cel B2 een getal

nu zou ik graag middels een macro de datum en het getal overnemen in een tweede bestand (bvb datum in A2 en getal ook in B2)

echter wanneer ik in het eerste bestand op dezelfde plaats (A2) de datum overschrijf en in B2 het getal, dan zou ik graag hebben dat in het tweede bestand de datum in A3 komt en het getal in B3; 

de volgende keer in A4 en B4 enzoverder; met andere woorden het eerste bestand wordt steeds gebruikt om nieuwe data en getallen in te geven (steeds op dezelfde plaats) maar in het tweede bestand wordt een lijst gemaakt waarbij alle waarden bewaard blijven

 

is het mogelijk mij hiermee te helpen?

 

met dank

 

bernie6

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is precies wat ik wou, van harte bedankt;

maar kan je mij uitleggen wat in de macro precies er verantwoordelijk voor is dat dit in de volledige A en B kolom toegepast wordt; ik zie geen bereik staan

en zijn beide macro's (1 in eerste bestand en 1 in tweede bestand) hierbij noodzakelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)            zegt dat de macro moet werken als er iets veranderd op het werkblad

If Not Intersect(Target, Range("b2")) Is Nothing Then                zorgt ervoor dat de macro alleen werkt  als er iets veranderd in cel B2
Set wb2 = Workbooks("tweede bestand (1).xlsm")                      is feitelijk niet nodig dient enkel om de volgende regel te verkort                                                                                              

wb2.Sheets("blad1").Range("a500").End(xlUp).Offset(1).Resize(, 2).Value = Range("a2").Resize(, 2).Value

End If
End Sub

 

wb2                                                                                           is de verkorte versie van vorige regel

.Sheets("blad1").Range("a500").End(xlUp)                                zoekt de laatste gevulde cel in kolom A

.Offset(1)                                                                                   gaat naar de volgende rij          

.Resize(, 2).Value                                                                       vergroot het bereik naar 2 cellen

= Range("a2").Resize(, 2).Value                                                zegt welke cellen moeten overgenomen worden

 

De macro in de 2° map mag weg.

aangepast door emielDS
Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry om nogmaals het volgende te vragen:

ik neem aan dat dit ook in 1 en hetzelfde bestand kan (in plaats van bestand2 op tabblad "blad 2" van bestand1); is het veel gevraagd om die code ook eens door te geven?

mijn verontschuldigingen om je nogmaals lastig te vallen

 

grote dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.