Ga naar inhoud

Quatro pro naar pdf


Egelie

Aanbevolen berichten

Lezers,

eens per twee weken maak ik een "publish to pdf" van een sheet in quatro pro x7. 

Dat ging jaren goed tot voor kort.

d.w.z. ik genereer een pdf, maar de kleuren van de letters / characters neemt ie niet meer mee. 

alles is zwartwit. De achtergrondkleuren en objectkleuren pakt ie wel.
dus het probleem zit 'm in de letter kleuren.
Ik heb uiteraard al van alles geprobeerd. 
Zelfs getracht wordperfect x7 opnieuw te installeren.

Maar dat gaat niet meer.  Het is een download versie en heeft www nodig om bepaalde onderdelen te installeren.
Dat lukt niet meer.
Ook z.g .reparatie heeft niet het beoogde effect.
Wat kan ik er aan doen ?

 

Frits Egelie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als van WordPerfext x7 alleen de 'Publish to pdf' functie niet correct meer werkt, dan zou ik een andere route proberen: afdrukken via een virtuele printer.

Je installeert dan eerst een virtuele printer. Daarna open je dat Quattro werkblad, je klikt op File > Print, en dan kies je als printer niet je echte printer, maar die virtuele printer. Die maakt van je werkblad dan een pdf bestand.

 

Sommige gratis pdf makers laten een hinderlijk watermerk achter op de pdf. PrimoPDF doet dat niet.

PrimoPDF is gratis en hier te downloaden: https://www.primopdf.com/nl/

Klik op die website op de blauwe knop met de tekst Gratis downloaden.

Je downloadt dan het bestand InternationalPrimoPDF.exe (6,93 MB). Rechtsklik op het bestand en kies dan Als administrator uitvoeren.

Voordat je PrimoPDF installeert, sluit je eerst alle openstaande programma's af. Tijdens de installatie van PrimoPDF kun je de juiste taal kiezen.

Registreren van de software is niet nodig. Die stap mag je overslaan.

 

Wanneer je als printer kiest voor PrimoPDF kun je ook de kwaliteit van de pdf instellen: 

 

5c93a6b620d9e-PrimoPDF_kwaliteit_Afdrukk

 

'Scherm' is lage kwaliteit; 'eBoek' iets hoger; 'Afdrukken' nog hoger en 'Prepress' levert de hoogste kwaliteit, maar ook het grootste bestand op.

Ik kies zelf meestal voor de kwaliteit 'Afdrukken'. Die voldoet uitstekend voor mijn doeleinden.

 

Zoals gezegd is het programma geheel gratis. Wat let je om het te proberen? Controleer of met PrimoPDf de kleuren van de letters wél behouden blijven.

 

N.B. In het venster van PrimoPDF zie je reclame voor de niet gratis software NitroPDF (zie de afbeelding hierboven). Die reclame kun je negeren. Mij hindert hij niet.

N.B. 2: Wanneer jij Windows 10 hebt als besturingssysteem, dan heb je al een gratis virtuele printer aan boord: Microsoft Print to PDF.

De pdf bestanden die je maakt met Microsoft Print to PDf zijn echter 10 keer zo groot als de pdf bestanden die je maakt met Primo PDF, waarbij je in PrimoPDF kiest voor de kwaliteit 'Afdrukken'. Ik heb de resultaten bekeken op mijn beeldscherm én geprint via mijn echte Canon printer en ik zag absoluut geen verschil in kwaliteit tussen de resultaten van PrimoPDF en Microsoft Print to PDF. Daarom zal ik altijd kiezen voor PrimoPDF, omdat de PDF bestanden dan veel kleiner worden en toch goed van kwaliteit zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Probleem opgelost. Bleek toch een instellingsfout te zijn.

*******************************************************************

Maar ik heb  nog een heel ander probleem. Dit nu ook in versie X9.

Dit probleem bestond al in X7, maar misschien is het ook een andere instelling, ik weet het niet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het probleem: 
X7 maar zeker x9 heeft een heel uitgebreide clipart bibliotheek.

Ik maak eens per twee weken een quatro pro sheet van mijn bloedsuikermetingen.
dat stuur ik dan als pdf naar mijn diabetesverpleegkundige.
Nou ; ik laat 3 zelfontworpen plaatjes in de sheet.
Maar ook een plaatje uit de clipart.

Gaat prima, niks aan de hand.

Maar zodra ik opdracht geef tot publish to PDF komt er een probleem opduiken.

Het vakje waar de .wpg hoort te staan is leeg.

Ik heb veel geexperimenteerd zowel in x7 als in x9 om dit goed te krijgen.

Maar het lukt mij niet om .wpg files of clipart in de pdf te krijgen. 

dus eerst in de sheet en dan publish to PDF.

De andere twee plaatjes zijn .wmf files. Daar lukt het wel mee.

Het mooie van .wmf en .wpg files is dat het feitelijk een soort vector plaatjes zijn.

Dus in grootte en vorm te veranderen.

hoe krijg ik het voor mekaar dat de sheet ook de .wpg file netjes in pdf omzet.

Of moet ik eerst weer die .wpg omzetten in .wmf ?

Er zijn verschillende prgrs die dat doen. Maar ze doen het niet echt goed.

dus hoe los ik dit op ??

 

Frits Egelie
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.