Ga naar inhoud

Einde nabij van Windows 7


Blacklover

Aanbevolen berichten

Hi beste 

Zit met een vraag waarvan ik het antwoord nog niet weet 

Werk op een desktop met windows 7 en weet ondertussen dat het einde nabij is 

Nu heb ik onlangs 2 dvd's gebrand : eentje met een trial van Ubuntu en eentje met Linux cinnamon 

Heb dit al gedaan voordat windows met updates stopt 

Nu is mijn vraag ; welk os systeem zou ik het beste installeren van deze 2?

Ook nog dit : op mijn pc staan uiteraard ook verschillende programma's  (gekocht dus heb de cd/dvd ervan /serial nummber) 

Dus als ik een van die 2 os zou installeren zou ik eerst alle muziek en foto's en andere bestanden uiteraard op een externe schijf zetten 

Nu is mijn volgende vraag : als ik mijn programma's ook op het (nieuwe !!)  systeem zou zetten zouden die dan nog werken ?

Vraag mij dit wel af omdat die toch geschikt zijn voor windows dacht ik 

Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen 

 

                                                 Vriendelijke groeten 

 

                                                        Hoogstoel Emile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste een antwoord op je laatste vraag. De programma's die je zelf op je Windows 7 pc hebt geïnstalleerd kun je niet installeren onder Linux. Onder geen enkele versie van Linux!

Windows programma's zijn exe bestanden en Linux kan helemaal niets met exe bestanden.

Wel zijn er voor sommige programma's ook versies voor Linux beschikbaar. Zo heb je van LibreOffice een versie voor Windows, maar ook een voor Linux.

 

Van andere programma's zijn geen versies voor Linux beschikbaar. Dan moet je kiezen voor een alternatief programma waarmee je ongeveer hetzelfde kunt doe en dat wel beschikbaar is voor Linux.

 

Dan over naar je eerste vraag. Van Windows bestaan slechts een paar versies: Windows XP, Vista, Windows 8/8.1 en Windows 10.

Van Linux bestaan echter tientallen versies. Deze worden distributies genoemd. Ubuntu is een van de bekendste versies. Een andere bekende is Linux Mint. En ik denk dat jij Linux Mint Cinnamon bedoelt. Van Linux Mint bestaan namelijk ook weer een aantal versies, die voor de leek vooral verschillen in uiterlijk (dus hoe ze eruitzien).

 

Als jouw pc niet al te oud is en voldoende werkgeheugen heeft (liefst 4 GB of meer), dan kun je nog steeds een gratis upgrade naar Windows 10 uitvoeren. Daarbij blijven (de meeste van) je programma's en al je persoonlijke bestanden behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi beste 

 

Bedankt voor je goed verstaabare uitleg 

Mijn pc is al enkele jaren oud maar heeft wel 8gb ram geheugen 

Had al eerder een upgrade gedaan naar win 10 maar beviel mij toch niet echt 

Ook de snelheid ging naar beneden , bedoel hiermee dat alles wel degelijk trager liep

Dus heb ik hem maar terug naan win 7 gezet 

Het is daarmee dat ik toch twijfelde om naar aan ander os te gaan vandaar mijn vraag 

Heb nog wat tijd en ga alles eens goed overwegen wat ik ga doen 

Toch nogmaals hartelijk bedankt om mij een goed antwoord te willen geven 

 

                                                    Vriendelijke groeten 

 

                                                             Hoogstoel Emile

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Blacklover zei:

Dus als ik een van die 2 os zou installeren zou ik eerst alle muziek en foto's en andere bestanden uiteraard op een externe schijf zetten 

Dat moet je sowieso regelmatig doen want een eventuele crash van je pc komt meestal onaangekondigd. In een paar seconden ben je alles kwijt.

 

1 uur geleden, Blacklover zei:

Had al eerder een upgrade gedaan naar win 10 maar beviel mij toch niet echt 

Ook de snelheid ging naar beneden , bedoel hiermee dat alles wel degelijk trager liep 

Dat is best mogelijk, maar als je een clean installatie van Windows 10 zou uitvoeren i.p.v. een upgrade vanuit een al gedurende lange tijd gebruikte Windows 7 dan zou die snelheid kunnen meevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.