Ga naar inhoud

Bluray brander defect


mark1978

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

m'n pioneer bdr 209 ebk bluray brander spint geen discs meer. Dus ik denk dat de motor defect is. Het gaat om een Nidec motor. Er staat wat tekst op het pcb van de motor: 14 94v  ***128280 ***42900. De motor zit op een metalen plaatje. Onderop dat plaatje staat deze tekst:  oxm8048-a vh34701. De vraag is of iemand een vervangende motor weet?

 

met vriendelijke groet

P_20190503_064217.jpg

P_20190503_064315.jpg

P_20190503_064321.jpg

P_20190503_090437.jpg

P_20190503_090732.jpg

P_20190503_090744.jpg

 

aangepast door mark1978
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag hier is of het wel de motor is. Het probleem kan ook in de aansturing zitten. Ik zie dat je de motor al los hebt. Misschien kun je deze door meten?

Anders zou je ook nog kunnen kiezen voor vervanging van de speler in zijn geheel:

https://www.conrad.nl/p/pioneer-bdr-209ebk-interne-blu-ray-brander-retail-sata-zwart-1438476

Een tweede, iets voordeligere optie is het aanschaffen van een externe brander.

Een vervangende motor kan ik niet zo ergens vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Captain Kirk,

 

dank je voor je reactie! Om eerlijk te zijn, heb er met een compressor doorgeblazen. Dus door de hele unit heen. De brander was al iets kaduuk, las geen bluray meer wel dvd's. Toen als laatste redmiddel de compressor gepakt. Op het internet las ik dat iemand ook zoiets gedaan had met de compressor en dat de brander toen helemaal niets meer deed. Kort door de bocht komt het eropneer dat de brander geen enkele disk meer spint nadat ik er met een compressor doorgeblazen heb. Heb er wel een nieuwe sled zoals dat heet, dus de laserunits ingezet. Wat ik wel kan doen is de motor testen met een kleine spanning, of die draaien wil. De motor heeft een 4 aderige kabel, misschien gewoon per soort schijf een ander toerental, dus één ader als plus voor cd, een ander als plus voor dvd en nog een ander als plus voor bluray, en dan een massa-ader. Als dat zo is, moet ik alleen de spanning nog weten en welke ader de massa is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eens een cdrom motor bekeken, en die heeft dus 3 draden, een plus, een min en een rotatiesnelheidscontroledraad. Nu heeft de bluray brander motor dus 4 draden. Geloof dat de motor van de cdrom op 3,3 volt loopt.  Iemand een idee waar die 4 draden voor zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb nu de bovenkant erafgelaten en toen aangesloten. Zag gewoon de rode en blauwe lasers oplichten, maar de motor spint niet. Heb wat weerstand gemeten over de 4 aders van de motor, meestal 1.6 ohm, 1 keer 0,6 ohm. Verder een beetje vaag, leek wat of er in de ene polariteit geen weerstand werd gemeten en de andere wel. Logisch gezien, als de leds oplichten en ze zijn ook aangesloten op de print waar de motor op is aangesloten. Zal die print het nog wel doen, maar de motor defect zijn. Ook omdat ergens aangegeven stond dat de motor als 1 van de eersten het meestal begeeft. Maar, nu moet ik of de motor repareren, of vervangen. Kunt niet gewoon dat element van de motor openhalen ofzo. Kan wel wat meer meten. Weet iemand toevallig hoe dat zit met die windingen en de 4 aderige bandkabel? Wat moet ik meten?

 

Normaal zou ik gewoon proberen schoon te maken met alcohol, maar om er maar gewoon alcohol tussen te knooien is ook al zo wat. Kan het misschien met WD40?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, wat meer youtube gekeken. Het lijkt erop dat het een stappenmotor is, dus 4 aderige kabel, dus je zet gewoon een voltage op een willekeurige set aders en de motor zou een stapje moeten zetten. In het filmpje is het 10 volt voor een cdrom drive motor, zowel de spinmotor als de railsmotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.