Ga naar inhoud

Computer hapert, CPU/RAM verhogen?


Jankrans

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

Heb mijn vaste computer onlangs nog eens bovengehaald na een jaartje stil te hebben gelegen. Had er nog een nieuwe grafische kaart in geplaatst, maar is spijtig genoeg niet meer gebruikt geweest vanwege de studies.
Nu, ik merk dat de computer op sommige momenten enkele seconden blijft hangen, andere keren hangen bepaalde programma's, bv. bij het typen, video's bekijken, ... Ook Windows verkenner is best traag. Bepaalde games runnen dan wel weer heel smooth.
Ik weet niet direct waaraan het probleem kan liggen, moet ik mijn CPU, RAM, moederkaart upgraden of een sterkere ssd schijf plaatsen waar ik alles op run (nu verdeeld over een 250 ssd en 1TB hdd)? Of moet ik iets doen met de intellingen?

Hieronder wat info van de pc:

Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @3.40GHz 3.40GHz

Ram: 8.00 GB

Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB


Iemand enig idee, wat ik kan doen om dit probleem te verhelpen? Als er meer info nodig is, laat maar weten!
Groetjes,
Jan Kranzen


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voornaamste ben je vergeten te vermelden: welke windows versie staat er op de pc?

Als die pc een jaar niet werd gebruikt, zijn er een boel achterstallige updates.

Die wil windows natuurlijk zo snel mogelijk installeren en daardoor kunnen andere zaken trager reageren of zelfs haperen.

Controleer of alle updates zijn geinstalleerd en bekijk het dan nog eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan beginnen met een algemene opruiming.

 

Download CCleaner (als je het nog niet hebt).

Installeer het (Vink bij de installatie alle aangeboden extra's uit !!!) en start CCleaner op.

 

Klik in de linkse kolom op “Cleaner”. Klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en na de analyse op 'Schoonmaken'.

Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register” en klik op ‘Scan naar problemen”.

Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”.

Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA”.

Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”.

Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft. Sluit hierna CCleaner terug af.

 

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

 

 

1 uur terug, Jankrans zei:

Nu, ik merk dat de computer op sommige momenten enkele seconden blijft hangen, andere keren hangen bepaalde programma's, bv. bij het typen, video's bekijken, ... Ook Windows verkenner is best traag.

Kan je een lijn of regelmaat vinden in de haperingen?

Zijn het altijd dezelfde programma's die haperen?

 

 

1 uur terug, Jankrans zei:

een sterkere ssd schijf plaatsen waar ik alles op run (nu verdeeld over een 250 ssd en 1TB hdd)?

De SSD dient om je windows en programma's op te installeren. Dan starten ze sneller op.

Een schijf van 250GB is normaal wel voldoende voor windows en software.

De andere data (documenten, afbeeldingen, films, ...) horen op de klassieke harde schijf van 1 TB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CCleaner eens uitgevoerd en alle fouten laten oplossen.
Ik denk dat het al geholpen heeft, computer reageert nu veel sneller en correcter.
Ik laat het nu even voor wat het is en zal er op terugkomen moesten er zich opnieuw problemen voordoen.
Heel erg bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.