Ga naar inhoud

Onbekend component loopt warm


Gaius

Aanbevolen berichten

Ik heb een  hp 15ac182nb, die in augustus drie jaar wordt. Vorige week heb ik mijn hdd schrijf vervangen door een ssd schrijf (hierbij zat een programma die alles van mijn hdd naar mijn ssd kopieert, inclusief windows). Mijn ssd heb ik op de plaats van mijn hdd gestoken en mijn hdd heb ik op de plaats van mijn cd-lezer gestoken zodat ik een tweede interne harde schijf heb. Sindsdien draait mijn ventilator overuren, nu heb ik mijn laptop open gevezen en heb ik gemerkt dat er in klein component (met code R15A 7J 613 op) ontzettend warm wordt en mijn laptop deze warmte zeer moeilijk weg krijgt. Voor de rest zijn al mijn componenten op een normale temperatuur (lijkt me).

Nu is mijn vraag; weet iemand wat dit juist is? En vooral wat je eraan kan doen?

 

  1. Alvast bedankt!

IMG_20190613_124649.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet het niet zeker want online is er met dat nummer helemaal niets te vinden maar ik vermoed dat het wel eens een smoorspoel kan zijn.

Dat is een onderdeel van een circuit om een bepaald component van stroom te voorzien.

Nu heb je je oude HD op de plaats van je dvd-rom gestoken, probeer eens om je SSD op de plaats van je dvd-rom te plaatsen en je HD op de oorspronkelijke plaats waar ze eerst zat. Misschien zal je de boot volgorde moeten aanpassen maar als ik je verhaal zo lees is het probleem pas begonnen na het plaatsen van je SSD en het verplaatsen van je HD.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Dasle

Bedankt voor je reactie. Bij deze handeling is het probleem nog steeds hetzelfde... Hij begint trouwens de draaien en op te warmen van zodra ik mijn laptop aanzet. Hij doet ook exact hetzelfde als ik beide schijven uit mijn laptop haal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Dasle

Met HMWonitor heb ik de temperaturen opgevraagd. Bij mijn videokaart lijkt er precies iets niet te kloppen... Ik heb van alles dat ik zag een screenshot genomen, alsook van mijn taakbeheer waarvan ik vind dat 'system' nogal veel vraagt. Deze ochtend heb ik Windows 10 volledig geherinstalleerd (deze waarden waren er gisteren ook).

Schermopname (3).png

Schermopname (1).png

Schermopname (2).png

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Gaius zei:

Met HMWonitor heb ik de temperaturen opgevraagd. Bij mijn videokaart lijkt er precies iets niet te kloppen...

Op de temps die bij je GPU staan vermeld zou ik niet te veel letten, mocht die temperatuur juist zijn zou je laptop allang zijn gesmolten. Het gebeurt wel vaker dat er onjuiste data in word vermeld.

19 uren geleden, Gaius zei:

Deze ochtend heb ik Windows 10 volledig geherinstalleerd

Heb je ook alle drivers geïnstalleerd die beschikbaar zijn voor jou systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat die temperatuur niet kan kloppen dacht ik ook al 😉 maar kan het niet zijn dat mijn laptop denkt dat die temperatuur juist is, waardoor dat die constant volop aan het koelen is? 

De drivers zouden allemaal juist en up to date moeten zijn na het herinstalleren van Windows 10.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Microsoft de geschikte drivers in huis heeft dan is dat geen probleem maar helaas is dit ook vaak niet het geval.

Zoals HP, Dell, Lenovo en andere pc bouwers hebben vaak merk specifieke drivers om de hardware goed te laten communiceren met de software of OS.

Op jou laptop staat een serienummer en als je deze ingeeft via deze link kan je de laatst beschikbare drivers voor jou systeem downloaden en installeren.

Begin dan met de chipset drivers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast goed dat je alle drivers hebt geïnstalleerd en dan gaan we even verder kijken.

Druk op de Windows +R toets en typ in het uitvoervenster powercfg.cpl en druk op Enter.

 

powersettings.PNG.4498203af5de3825e3ea67ca5f56a531.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik op De schema-instellingen wijzigen.

 

413114563_powersettings2.PNG.90c7393972ccc7b811e2b2590952262d.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In het venster wat dan opent klik je op Geavanceerde energie-instellingen wijzigen.

 

184177993_powersettings3.PNG.48ef8623bb0ee678238163dde3c0aa8c.PNG

 

 

Navigeer in dit scherm naar Energiebeheer voor processor en controleer dan eens hoe de instellingen bij jou staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.