Ga naar inhoud

Formaat datumcell


wlp

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn excel ingesteld op Belgische Nederlands taal.  Daardoor vertaalt Excel een datum die ingetypt wordt als bijv "14/7/2019" automatisch naar het interne datumformaat, en toont Excel die datum op het scherm in het gekozen datumformaat.

 

Een derde (een bank) bezorgt mij data in de vorm van een worksheet met daarin een kolom met datums, echter die staan in het formaat mm.dd.jjjj.  De inhoud van het veld lijkt gewone "tekst".

 

Kan ik Excel zodanig instellen dat die datums automatisch aangepast worden naar het interne datum formaat, zodanig dat die datums bijv. als "dag(alpha) dd mmmmi jjjj" in een "normaal gesupporteerd formaat op mijn scherm getoond worden?

 

Dit is een screenshot van de inhoud van zulk een veld zoals het aangeleverd wordt.

 

image.png.d4cb32fec9bfb1a22a8671783c1ed294.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt emielDS.

 

Heel onverwacht lijkt de betrokken bank zich gerealiseerd te hebben dat de door hen gebruikte datumnotatie voor problemen zorgt in de meeste Europese landen.  Ze hebben mm/dd/yyyy aangepast naar dd/mm/yyyy.  Deze "tekst" is gemakkelijk te herformateren naar het formaat dat ik wil (dd-mmmmmm-yy) door het te editeren en de cell ongewijzigd te saven.

 

Toch bedankt voor de oplossing, misschien kan ik dit voorbeeld in de toekomst gebruiken voor een ander probleem.

 

PS: ik merk dat de module EUROTOOL.XLAM beveiligd is met een wachtwoord.  Is het mogelijk om me dat wachtwoord te geven (of een nieuw voorbeeld te zenden dat niet beveiligd is)?  Dit omdat ik geinteresseerd ben in de interne werking.l

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.