Ga naar inhoud

laptop & usb sticks malware


Aanbevolen berichten

Hallo

 

Ik heb recent een 2de hands laptop aangekocht na het uitvallen van mijn eerste laptop. Gegevens harde schijf zijn overgezet maar het moet gezegd dat die kapotte laptop hoogstwaarschijnlijk vol malware zat (ik was nog niet zo voorzichtig toen ik die laptop had).

Tegelijk heb ik 2 usb sticks die ik heb gebruikt op die laptop en ik vroeg me af hoe ik kan weten of die sticks effectief veilig zijn om te gebruiken. Zou ik dan zo een logje kunnen plaatsen terwijl de usb sticks ingeplugd zijn of werkt het zo niet?

Alvast dank

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Hier voor zou je Malwarebytes kunnen gebruiken.

Scan eerst je pc ermee via onderstaande uitleg.

Is dat gebeurt er jee pc is schoon kan je de USB-sticks aansluiten (open ze nog niet).

Start Malarebytes en kies voor Scannen.

 Kies in het scherm voor de Aangepaste scan.
Plaats vervolgens een vinkje bij de optie Scan naar rootkits, en selecteerde de USB-sticks die je wilt laten scannen.
klik vervolgens op de knop Scan nu.

 

 

-----------------------------------------------------

Download 51a46ae42d560-malwarebytes_anti_malware.MalwareBytes Anti-Malware bij voorkeur naar het bureaublad.

 


  • Dubbelklik op mb3-setup-consumer-3.X.X.exe om de installatie van Malwarebytes Anti-Malware te starten.
  • Volg de verdere aanwijzingen tijdens de volledige installatieprocedure.
  • Nadat de installatie gereed is zal automatisch de 14 dagen proefversie actief zijn.
  • Hoe u de proefversie van Malwarebytes Premium kunt uitschakelen leest u hier.
  • Klik vervolgens op de knop Scan nu om een bedreigingsscan uit te voeren. Er zal nu gecontroleerd worden op beschikbare updates.
  • De scan wordt nu automatisch gestart, gebruik de computer bij voorkeur niet tijdens de scan.

Na het scannen:
Als er bedreigingen zijn gevonden:

  • Klik op "Selectie in quarantaine plaatsen" en daarna op "Voltooien".
  • Er kan gevraagd worden om de computer opnieuw op te starten. Doe dat dan en start daarna opnieuw MBAM.

Start Malwarebytes klik op "Rapporten".
Klik op het recenste "Scanrapport > Rapport bekijken".
Klik op Exporteer en kies Tekstbestand (*.txt).
58bbe20c47231-mbam3.png
Vul een bestandsnaam in en bewaar het op je bureaublad zodat je het makkelijk terugvindt.
Post het logbestand als bijlage in je volgend bericht.
Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Dat ziet er niet schikbarend uit, er is alleen een besmet installatie bestand gevonden op C (FREEYOUTUBETOMP3CONVERTER.EXE)

Houd er rekening mee als je die zou openen je je pc kan besmetten.

 

Malwarebytes (de gratis versie)  kan je behouden en 1x in de twee weken je pc mee scannen.

Voor  de rest zijn we klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey

 

Ik heb een 5 tal jaar geleden inderdaad free youtube to mp3 converter effectief gebruikt op mijn nu kapotte laptop. Niet echt slim achteraf gezien.

Kan zo een besmetting worden overgedragen bij het overzetten van harde schijf gegevens naar een andere laptop?

 

Opnieuw bedankt voor je hulp :)

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Via zo'n installer word vaak iets extra's mee geïnstalleerd zoals bv een Toolbar of dat je start pagina word veranderd.

Meestal word dan een browser besmet, je gegevens bv een foto of Word bestand die zou je zelf na moeten kijken of je die herkent.

En andere virussen die in een programma verborgen zitten zou je mee kunnen nemen als je een schrijf zou clonen (het besturings-systeem geheel over zetten naar een nieuwe schijf), dan is het raadzaam om eerst je gehele systeem  te scannen en daarna pas te clonen.

 

Maar zet je eerst een nieuw besturings-systeem op de nieuwe schijf hoef je alleen je bestanden goed na te kijken en te scannen met bv Mbam zoals je heb gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.