Ga naar inhoud

Scrollen in werkbladen van werkboek Excel volledig verhinderen


Wingjudge

Aanbevolen berichten

Hello forum,

 

Weet er iemand nog een andere manier om elke werkblad in een werkboek van bv 10 werkbladen te blokkeren ?

M.a.w. stel dat men zonder te scrollen als laatste kolom "de J" ziet en als laatste rij "de 34" ziet. 

Hoe kan men nu verhinderen dat de gebruiker naar rij 35 en/of kolom K en verdere rijen/kolommen kan scrollen ?

 

De enige methode die ik tot nu toe heb gevonden is op de nog half zichtbare rij 35 klikken en vervolgens via Beeld > Blokkeren > Titels blokkeren.

Dat zou ik willen bereiken maar bij deze manier ziet men nog steeds de rijen naar beneden scrollen en kan men nog steeds de Titelblokkering opheffen ... .

 

Wel moet men nog de niet geblokkeerde cellen kunnen invullen na beveiliging van het werkblad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je dit 1-malig kan je dit bereiken door de ScrollArea in deeigenschappen van het werkblad aan te passen.

 

Wil je dit permanent dan zal je VBA nodig hebben.

 

@ philiep

 

Je moet niet naar de Vba-omgeving om de eigenschappen van een werkblad op te vragen.

 

Ga naar Tab Ontwikkelaars en klik op Eigenschappen in de Controls sectie.

aangepast door bakerman
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Philiep en bakerman :

Dit was inderdaad de goede tip, waarvoor dank en hetgene ik bedoelde.

Dacht dat daarmee het beoogde doel zou bereikt zijn : de gebruiker van de werkboek niet toelaten om iets te wijzigen.

Maar als je het werkblad of werkmap beveiligd en de gebruiker heeft gewenning met Excel,

dan kan hij blijkbaar toch opnieuw via Ontwikkelaars dit ongedaan maken 😟

Kan de/een werkboek voor de gebruiker ervan, volledig beveiligd worden tegen ongewenste wijzigingen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Philiep,

 

Ik heb precies gedaan wat u hierboven schreef maar blijf er telkens in slagen om het toch opnieuw aan te passen zonder gehinderd te worden door Excel en/of paswoord. 

 

Dien ik een bepaalde volgorde te hanteren ? Heb zelfs na de beschreven beveiliging, de werkbook gesloten en opnieuw geopend en idem.

Eénmaal gebeurde het dat het (beveiligde) werkblad plots niet meer toegankelijk (beveiliging van werkblad en werkbook stonden grijs) maar toen ik elders begon te klikken en daarna terug ging, kon ik het alsnog aanpassen ...

 

Wat doe ik verkeerd ?

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Philiep,

 

Ik heb het bestand gebruikt van mijn eerdere vraag (email sturen) om het makkelijk te houden :

 

Alle drie de werkbladen zijn beveiligd tegen het scrollen zoals hier reeds beschreven en beveiligd tegen ongewenste wijzigingen.

Heb geen paswoord gebruikt om het simpel te houden.

 

Als je nu voor de paswoord beveiliging, de scroll blokkeert via Tab Ontwikkelaars > Eigenschappen > Controls sectie , daarna dan het werkblad beveiligt, evt afsluiten , vervolgens terug openen (dus in principe is dan alles geblokkeerd), dan kan je meteen via Tab Ontwikkelaars > Eigenschappen de celarea wegdoen en terug beginnen scrollen in de werkbladen die men heeft aangepast.

 

 

Scrollen in werkbladen verhindren.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Philiep,

 

Het ziet er zeker ongeveer zoals in Blad Refter er uit maar

het idee erachter is eigenlijk dat de gebruiker op/in verschillende werkbladen (niet noodzakelijk allemaal) informatie dient in te vullen,

zoals je in deze verkorte versie zou doen.

Bijvoorbeeld voor lokaal Refter de inventaris invullen maar niet noodzakelijk voor Vergaderzaal.

Uiteindelijk dient het dan doorgestuurd te worden naar een ander persoon lees, zijn bureelchef bijvoorbeeld,

maar dat heb je uitstekend opgelost in een ander topic :-).

 

Daarom zou ik allemaal graag beschermd kunnen houden,

zodat niemand iets kan veranderen aan de ganse werkbook, enkel de invulvelden.

 

Dat is via de VBA code wellicht te doen maar het probleem dat ik zie is,

dat sommige werkbladen met verschillende area's zitten verspreid over één werkblad.

 

Hier in dit voorbeeld op het werkblad Refter zouden bijvoorbeeld C3:E5, A10:B20, D8:H8, enz, wel een gebied of tien per werkblad.

 

Hoe ik dat dan moet gaan definieren met de VBA code, zal gezien de omvang niet evident zijn.

 

Bovendien snap ik de code niet goed want als ik Refter vervang door Vergaderzaal, blijft Refter geblokkeerd.

Ook het paswoord vind ik nergens terug.

 

En wat ik vanuit Excel ook niet snap is dat je zaken zogezegd kan beveiligen(met of zonder paswoord) en er toch nog zaken te veranderen zijn ...

 

Ik had gehoopt op een opdrachtregel vanuit Excel standaard voorzien.

 

Hopelijk kan u hier nog iets uit uw mouw schudden ;-). Toch bedankt voor de moeite  

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello Philiep

 

Inderdaad op die manier kan ik de cellen beschermen/blokkeren, wat ik dan ook doe voor de velden die ingevuld moeten/kunnen worden, maar het is al de rest errond dat blijkbaar niet beveiligd kan worden … Cfr onze posts van gisteren, men kan wel iets instellen dat bv vermijd dat de schermen niet meer scrollen maar via een achterpoort geraakt een gebruiker er alsnog aan …

 

Dus ik snap niet goed wat bijvoorbeeld (via Review, ben nu in Eng versie even bezig) Protect Workbook doet, want zelfs als deze ingesteld stond, konden we via de Developer opnieuw de cellen doen scrollen via Properties toenadering te zoeken in ScrollArea en de waarden te wissen.

 

Veel info heb ik qua beveiligen of uitzetten van de Menu's bijvoorbeeld nog niet gevonden.

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.