Ga naar inhoud

ik heb een partitie stommiteit gedaan :-/


Neva

Aanbevolen berichten

Hey,

Ik wilde een stuk van mijn C-schijf gebruiken om mijn D-schijf te vergroten en ik heb blijkbaar een aparte partitie gemaakt (F)...
Hoe kan ik dat toevoegen aan mijn D-schijf aub?
Als ik bij F op verkennen klik dan staat er 'does not contain a recognized file system'

Dank alvast! :-)

partitioning.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Neva wijzigde de titel naar ik heb een partitie stommiteit gedaan :-/

Neva,

 

welkom op PCH.

 

je hebt dus een stuk vrije ruimte aangemaakt en die heeft (van jou of automatisch) de schijfletter F gekregen.

Het goede nieuws: die F is nog helemaal léég (ze is trouwens Raw geformateerd - ben je niet zoveel mee) dus die kan je gewoon terug wissen/tot vrije ruimte maken.

 

Wat ik je ten stelligste aan raad: maak nu allereerst een systeembackup van je systeem - voor al het andere wat je doet.

(werken met partities/schijven is namelijk niet ongevaarlijk) - die kan je trouwens later nog van pas komen.

 

Je moet dus in jouw geval niet panikeren: gewoon de F wissen, je kleine 980 mb (recoverypartitie) verplaatsen tot tegen je C en dan je D uitbreiden tot je aan die recoverypartie komt.

 

Dit kan allemaal vanuit Windows 10 (maar dat gebruik ik er nooit voor, dus kan ik je niet in detail gaan helpen) maar je kan ook het freeware Minitool Partition Wizard binnenhalen en installeren (waarmee het naar mijn gevoel makkelijker gaat - zelf gebruik ik dit ook voor zo'n dingen)

Wil je dus vanuit Windows die wijzigingen aanbrengen, wacht dan even op uitleg van iemand die hier ondervinding van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag passer,

Merci :-)

De naamtoewijzing gebeurde automatisch.
Ik zal de wizard wel downloaden als dat de makkelijkste manier is.
Als ik F wis komt die schijfruimte dan automatisch terug bij de C waar ze oorspronkelijk vandaan komt?

Dank voor je snelle reactie!

PS: Is mijn recoverypartitie eigenlijk groot genoeg?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neva,

 

dat progje kan je hier downloaden: https://www.partitionwizard.com/  (bij de 'home users' zit een freewareversie (die dit kan)

 

Die F komt niet automatisch terug bij de C terecht, je C blijft dus zoals ze op dit ogenblik is.

 

In de tijd maakte ik er nog een handleiding van aan:  https://www.pc-helpforum.be/topic/64376-een-systeempartitie-verkleinen-met-minitool-partiton-wizard/

Die is dus niet meer 'up to date', maar je zal er wel voldoende uitleg bij vinden.

 

Succes !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, droske zei:

Heb je het probleem aan de hand van MiniTool Partition Wizard kunnen oplossen?

Yes! :-)
Vanmiddag pas (na veel gedoe met eeuwigdurende back-up)
't Ging vlotjes. MTPW is super gebruiksvriendelijk.
Het topic mag dicht Droske :-)
Bedankt voor jullie hulp!

aangepast door Neva
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.