Ga naar inhoud

Test pc aankopen


Eager

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Ik zou graag wat meer willen leren hoe je een pc kan configureren van besturingssysteem tot netwerken en al wat je kan veranderen aan de software en hardware. Door de jaren heen heb ik ondertussen al wat kennis van verschillende zaken maar zeker niet als een prof of als sommige hier onder jullie.

Om dit toch enigszins wat beter onder de knie te krijgen had ik gedacht om mij een test pc te kopen. Eentje waar ik vanalles op kan proberen en waar het niet zo erg is als iets fout loopt. Heb al wat sites bekeken voor tweedehands pc en er staan genoeg koopjes op denk ik.

Maar wat mijn vraag was:

Wat denken jullie wat ik hiervoor het best zou kopen kwa systeem?

En hoeveel zou ik hier ongeveer voor mogen betalen?

Persoonlijk dacht ik iets van :

Pentium 3 of 4 met een processor 1.6 tot 2.2 ghz

iets van 128 of 512 mb ram

40 a 60 Gb harddisk

uiteraard cd rom lezer

grafische kaart hoeft niet perse iets speciaals te zijn (veronderstel ik)

audio kaart

eventueel netwerkkaart

met genoeg usb aansluitingen

Windows xp

(al dan niet met toetsenbord, muis en/of scherm)

Op dit moment heb ik een vaste en een laptop.

En aangezien mijn vaste een pentium 4 met 1.8 ghz , 512MB ram en met ongeveer dezelfde inhoud als wat ik zoek, toch tamelijk goed kan meedraaien met al de nieuwe zaken. Had ik dus daarom gedacht aan deze opstelling.

Dus wat denken jullie hiervan? Kan ik hiermee genoeg experimenteren of niet?

Alvast bedankt!

E.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van omgeving Lier. Tja en wat wil ik testen. Euhm eerlijk gezegd zowat alles denk ik maar dan wel stap voor stap. Bv ik heb nog nooit een pc geformatteerd. ken weinig van netwerken en hoe je hardware installeerd zoals een moederbord of ram geheugen.

Software, printers, camera's en dergelijke is geen probleem. De basics maw met hier en daar wat extra dingen ken ik. Maar ik ga binnekort beginnen met een cursus ICT support van de vdab en zou dus graag wat willen experimenteren zodat ik thuis ook verder kan leren.

De reden waarom ik het niet zou doen met mijn huidige pc en laptop is omdat die vol instellingen staan en ik niets wil verliezen.

Thx!

E.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EDIT: Yannick was me voor

Een pc in elkaar steken is echt totaal niet moeilijk.

Ik heb onlangs een dual-pentium 3 inelkaar gestoken.

Maar tegenwoordig (dan praat ik eigenlijk over de generatie NA Pentium 4, C2D en Core i7) is het toch iets anders.

Natuurlijk wil je geen honderde euro's uitgeven aan iets wat je misschien gaat slopen.

Ik heb dat ook gedaan, mijn zogenaamde "pruts"-systeem.

Bestaat uit de volgende onderdelen:

Intel Core 2 Duo E6400

Gigabyte P31-DS3L

Asus ATI HD3850 TOP

Coolermaster Realpower 450W

Dit heb ik 2de hands gekocht, een tijd geleden.

Een dual-core van Intel vind je na enig zoeken, en onderhandelen wel voor iets meer dan 50 euro.

Het moederbord dat ik heb heeft een P31 chipset, dit was vroeger dus budget. Nu is er al een andere generatie.

Nieuw kostte het bord 89 euro (oid) en ik heb het gekocht voor 45 euro.

De grafische kaart ATI HD3850 dus voor 26 euro. Dit was echt een koopje, want die kaart presteert best wel goed.

De voeding heb ik gekocht voor 40 euro inclusief verzendingskosten.

Hardeschijf is een Samsung F1 640GB, die heb ik gekregen van een vriend.

Ram geheugen heb ik gewoon nieuwgekocht. Kingston Valueram 4GB DDR2 800Mhz, voor 31 euro bij Azerty.

En dan nog een Scythe Katana 2, een processorkoeler voor 25 euro inc verzendingskosten.

Dus de kast was het enigste dat ik nog had, maar die was niet tot vervanging toe ( lichtGemodde Coolermaster Mystique 632)

Voor wat minder dan 230 euro had ik een systeem dat volledig werkte, zonder kast of hardeschijf.

Nu heb ik daar wat aan zitten prutsen, denk aak, CPU lappen, overklokken, enal die dingen...

Hiervan heb ik dus echt véél geleerd.

Ik wil trouwens mijn Pentium 3 systeempje wel verkopen, ik woon dicht bij Antwerpen.

Als je interesse hebt, laat maar iets weten ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op tweedehands heb ik al een deel gevonden hoor en dit tss de 60 en 135 eurokes.

Al dan niet een volledig systeem met scherm,toetsenbord, muis en officiele windows xp op cd-rom. dit wel gewoon pentium systeem. Dus geen dual core. Daar jullie hier beiden over spreken.

Tmag ook gewoon basic zijn he. Dual is natuurlijk altij beter maar ik had zo het idee

bij het begin te starten. Natuurlijk ook geen 486 want daar kan je helemaal niets mee.

Dus folks alvast bedankt voor jullie mening!

aarondk1: Wat zou je dan vragen voor dat systeem dat je hebt? En heb je daar dan ook software op draaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je gaat kijken voor een pentium systeem zoek er dan eentje die socket 775 heeft, dat zijn de leukste! (754 is van daarvoor en niet echt interessant)

als je amd neemt neem dan minimaal een socket 939 (daarna komt am/am2)

dus socket 775, 939, am2 zijn interessant

daar kan je nog eens wat op uitbreiden en daar vind je ook nog makkelijk en niet te duur spullen voor.

neem minimaal iets met ddr1 geheugen (of zelfs ddr2)

koop GEEN systeem met sd-ram of rd-ram (rambus / rimm) dat is onbetaalbaar ;-)

tjah, wat kan ik verder voor tips geven...

ik wens je sowieso al veel plezier met prutsen, echt waar er is niets leukers!

zo ben ik ook begonnen en doe het nog elke dag (hé aaron :D )

@aaron

aaah je doet je dual P3 weg! gek :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met prutsen leer je het, ik denk dat ik het eerste een P2 in elkaar gestoken heb.

En werkte vanaf de eerste keer, alleen niet zo goed.

Nu zijn alle kabels "foolproof" dus ze kunnen er maar op een manier in.

Sommige mensen wringen erwel mee, niet doen dus...

Ik moet zeggen dat een dual-pentium leuk is om mee te prutsen.

Muziek/internet, DVD's met de juiste codecs afspelen gaat goed.

Blu-ray enzo gaat dus niet, dus het gaat niet echt supersnel.

Er zit geen hd bij, het is de combinatie: Moederbord (MSI 649D pro2)+ twee P3's (coppermine) 886Mhz + 1GB SD-ram + Asus Geforce 4 MX4000 (juist genoeg om beeld te krijgen zegmaar :tongue:) + eventueel een Antec Smartpower 350W voeding, wat je dus nog nodig hebt is een hardeschijf, en een DVD-brander en een kast.

De prijs kunnen we nog bespreken...

Maar ik wil je geen miskoop aandoen, qua hardware is het al lang verouderd, het komt uit 2001-2003. Dus echt veel kan je er niet mee doen.

Games enzo kan je allemaal vergeten, Quake3, UT99, draaien wel.

Ik heb er Windows XP op gedraaid en dat liep vlot, Winamp (om mp3's af te spelen) ging goed, VLC op DVD's af te spelen ging goed.

Office 2007 gaat goed...

Maar voor iets meer kan je een C2D (S775) kopen en daar kan je veel meer mee.

Overklokken gaat niet tot amper, lappen van P3's gaat ook wel, maar het gaat heel snel...

It's your choicexD

Het systeem is door de vorige eigenaar echt niet veel gebruikt, en het moederbord is in perfecte staat, zeker voor zo'n oud bord.

En dit zeg ik niet omdat ik er vanaf wil, geen bolle condensators ofzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.