Ga naar inhoud

bios update


vxvk

Aanbevolen berichten

Ik heb een heel oude Toshiba laptop. Daarop wil ik een programma draaien voor een oude robot. Ik heb het programma al geïnstalleerd. Maar bij het opstarten krijg ik steeds de melding NTLDR ontbreekt. Ik heb windows 2000 erop gezet en ik kan natuurlijk ook nog xp of '98 erop zetten. Die cd's heb ik nog steeds. Maar wat ik begrijp, is dat het te maken heeft met de bios. Maar op de sites waarop ik gezocht heb, kan ik deze Toshiba niet meer vinden. Kan ik dat bestand NTLDR ergens downloaden en waar moet het dan staan? Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de Toshiba laptop zo oud dat er nog een diskettestation in zit? Indien ja, controleer dan of er op dit moment nog een diskette in dat diskettestation zit, waarvan de laptop nu vergeefs probeert op te starten.

In het BIOS moet je aangeven van welk apparaat de laptop moet opstarten.

 

En misschien helpt volgend topic jou verder wat betreft de melding "NTLDR ontbreekt": https://www.oplossing.be/opstart-en-afsluit-problemen/ntldr-ontbreekt/

 

Ik neem aan dat op de volgende website jouw robot uit de jaren '90 wordt beschreven: http://rug.roamer-educational-robot.com/about-roamer

Als die robot zo oud is, dan zou ik kiezen voor Windows 98 als besturingssysteem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, dankjewel. Natuurlijk zat de diskette er nog in. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb..... Inderdaad gaat het om de Roamer. We hebben daar jaren geleden mee gewerkt en geprobeerd om ze in Nederland te verkopen, hoofdzakelijk aan scholen. Maar in Nederland lukte dat niet. De leerkrachten waren er nog niet aan toe. Je kon de Roamer programmeren. Maar alleen dat woord al zorgde voor afweer. Ik zei altijd dat je de Roamer opdrachten kon geven. Dat klonk wat vriendelijker. Maar ik heb er nog twee staan. Ik programmeerde ze altijd met sensors voor licht, geluid of gevoel. Maar dat was zeker veel te moeilijk. Maar nu is er een buurjongetje dat waarschijnlijk wel geïnteresseerd is en het is al leuk dat de Roamer werkt. Dat lukt en ook het programma op de laptop werkt. Maar het is nog handiger als je de programma's kan bewaren en kan invoeren in de Roamer. Maar een din5 naar usb lukt niet. Het solderen gaat me ook niet goed af. Misschien is din5 naar ps2 nog een oplossing of naar de muisingang of naar een parallele poort.. Ik weet niet hoe die heet. Maar voorlopig kan ik verder: Windows 98 erop zetten. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.