Ga naar inhoud

Bios update gone wrong


Yiha

Aanbevolen berichten

Beste lieden,

 

Dit is mijn eerste topic hier.

 

Ik heb onlangs via de Lenovo site (pc is een ideapad320-17ikb) een BIOS update uitgevoerd. Iets wat ik vermoedelijk niet had moeten doen. Dit heeft er namelijk voor gezorgd dat ik niet meer via UEFI modus maar via Legacy modus moet opstarten.  Waardoor ik niet meer in aanmerking kom voor Windows11.

 

De pc kwam voor de update niet in aanmerking voor W11, ik dacht dat die bios update dit mss zou verhelpen. (niet dus)

 

Kan dit nog opgelost worden? Terug naar vorige BIOS? Iets wat ik over het hoofd gezien heb wbt de UEFI modus?

Wat denken jullie?

 

aangepast door Yiha
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Yiha zei:

pc is een ideapad320-17ikb

Daar bestaan verschillende types van. Achter 320-17ikb hoort nog een hele reeks cijfers en letters om het exacte type aan te duiden.

Bijvoorbeeld:

80XM0029MH. Met als processor de i5-7200U

80XM004JMH. Met als processor de i3-7100U

81BJ004AMH. Met als processor de i5-8250U

 

Alleen de laatste is volgens Microsoft geschikt voor Windows 11. Vereist is volgens Microsoft immers een Intel Core processor van de 8ste generatie.

Hier vind je de lijst met Intel processors die door Microsoft geschikt zijn bevonden voor Windows 11: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

 

Welke processor zit er in jouw laptop? Als dat een Intel processor is van de 7de generatie, dan komt hij volgens Microsoft niet in aanmerking voor de gratis upgrade naar Windows 11.

Een BIOS update verhelpt daar helemaal niets aan. Je processor verandert daar immers niet door.

 

Windows omzetten van legacy naar UEFI is mogelijk, maar daarmee verandert er niets aan de processor zelf. Als die van de 7de generatie is, dan blijft hij (volgens Microsoft) niet geschikt voor Windows 11.

 

Hier 2 artikelen over het wijzigen van legacy naar UEFI:

1. https://www.ct.nl/workshops/windows-10-omzetten-naar-uefi-booten/

2. https://itigic.com/nl/change-a-legacy-bios-to-uefi-on-the-computer/

(Het tweede artikel lijkt me een vertaling uit het Spaans)

 

BIOS/UEFI firmware downgraden naar een oudere versie is niet altijd mogelijk en wil wel eens verkeerd aflopen. Ik heb daar zelf echter geen ervaring mee, behalve dan wat ik daar over gelezen heb.

==============================================

Ik heb geaarzeld om op jouw vraag te reageren omdat mijn ervaring met het uitvoeren van BIOS updates zeer gering is. Ik heb het wel een keer gedaan, maar enkel omdat ik toen een probleem had dat door die update opgelost kon worden. Firmware downgraden heb ik nog nooit gedaan.

Als je dieper gaande vragen hebt over downgraden van bios/uefi, dan zal iemand anders je daarmee moeten helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, porrelaar zei:

 

Hallo porrelaar, dank voor uw uitgebreid antwoord. 

 

Processor is van de 8ste generatie. (i5-8250U)

Vermits alles redelijk soepel verloopt ga ik nog wat wachten om die stappen uit te voeren die in de links staan, ik ga ze zeker bewaren. Hartelijk dank daarvoor. 

aangepast door Yiha
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.