Ga naar inhoud

Voorspellingsblad


Pander

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Wie kan mij helpen bij het volgende. Bijgevoegd een excel documentje met een voorspellingsblad. Er zijn een aantal zaken die ik niet helemaal begrijp.

- De data in blad 2 kent telkens dezelfde tussenstappen (jan-mrt-jun-sept) Toch als ik de voorspelling erop loslaat is het eerst volgende punt Dec. hoe kan dat?

- Hoe bepaal ik de juiste seasonality? De voorbeeld data is heel overzichtelijk. Maar bij automatisch herkennen wordt er toch een seasonality gekozen die niet in lijn ligt met wat je zou verwachten. Dat is is dit voorbeeld niet zo'n probleem. Maar wat als de data minder overzichtelijk is? 

- Kan ik de opties nadat de voorspelling is gemaakt ook nog weer aanpassen? (bijvoorbeeld andere einddatum selecteren, andere seasonality o.i.d.) 

 

Ik heb andere datasetjes waarbij ik op weekbasis een voorspelling willen. De data is ook op weekbasis. Maar hoe wordt dan de tijdlijn notatie? 

Laatste vraag. Werkt het voorspellingsblad alleen als er een kolom is met een tijd notatie? Ik zou namelijk ook graag per kwartaal e.e.a. willen vermelden. Maar de notatie Q1/2021, Q2/2022 enz. werkt niet. (vandaar de opzet zoals in de bijlage)

 

Alvast vriendelijk bedankt voor het meedenken.

 

gr,

Klaas Jan 

test.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.