Ga naar inhoud

Formule : Als A1=blablabla DAN verwijder tekst uit A3-A4-A5


Foruntientje

Aanbevolen berichten

In het kort: ik heb een lijst met daarop de namen van gezinnen en gezinsleden, en de gezinsrelatie inclusief adressen.

Kolommen:  Naam--Gezinsrelatie-- Adres--Postcode--Plaats.

 

Onder Gezinsrelatie heb ik de waarden gezinshoofd, echtgenoot of kind staan.  Probleem is dat bij elke naamrij ook steeds de kolommen adres-pc-plaats worden ingevuld.  Storend en niet nodig.

 

Ik wil adres-pc-plaats alleen ingevuld hebben inde rij waar de waarde gezinshoofd staat in kolom Naam.

 

Wat ik wil, simpel weergegeven, is eigenlijk: ALS in een bepaalde rij in kolom Gezinsrelatie=waarde= kind OF echtgenoot DAN  de waarden Adres-Pc-Plaats wissen.

 

Wie helpt me uit de brand. Want het is wat teveel werk om dat handmatig te doen op mijn lijst van 250-300 items

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom op het forum.

plaats een representatief voorbeeld bestandje( met fictieve namen en adressen), dat praat veel makkelijker.

Eén ding is zeker met formules kan je geen cellen wissen , enkel geen inhoud geven.

en vertel er ook bij waar de adressen vandaan komen.

voor een nieuweling zal ik eens een uitzondering maken en  toch maar iets gemaakt wat waarschijnlijk niet juist zal zijn.

als gezinshoofd.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, emielDS zei:

welkom op het forum.

plaats een representatief voorbeeld bestandje( met fictieve namen en adressen), dat praat veel makkelijker.

Eén ding is zeker met formules kan je geen cellen wissen , enkel geen inhoud geven.

en vertel er ook bij waar de adressen vandaan komen.

voor een nieuweling zal ik eens een uitzondering maken en  toch maar iets gemaakt wat waarschijnlijk niet juist zal zijn.

als gezinshoofd.xlsx 17 kB · 4 downloads

 

Bedankt voor je reactie. Ik was inderdaad wat te summier in mijn vraag. Met je als gezinshoofd.xlsx  kon ik niet uit de voeten maar dat zal best aan mijn onkunde liggen.

Bijgaand een voorbeeld-sheet.  Mijn gegevens haal ik uit een ledenadministratiesoftware waar ik via queries excelsheets kan halen.  Het voorbeeld is een uitdraai van 2 fictieve gezinskaarten.. Daar heb ik er zo'n 300 van.  De uitdraai publiceer ik als tabel in een a5-boekje voor mijn ledenclub.  Daarbij is het erg storend en overbodig dat achter elk gezinslid het volledige adres wordt genoemd. Voldoende is dat dit alleen wordt vermeld bij het gezinshoofd.  Die sorteermogelijkheid heb ik echter niet in mijn ledenadministratieprogramma. Dus ben ik aangewezen op bewerking van de Excel-sheet.

Daar waar in het voorbeeld de voorwaarde "echtgenote"  of "kind"  staat  moet de inhoud vd  in rood aangegeven  3 adrescellen worden gewist, of de tekstkleur  worden gewit zodat die niet zichtbaar is.

 

 

Voorbeeld.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, emielDS zei:

Aangezien onderweg blijkbaar de kleurtjes vervaagd zijn heb ik maar iets gedaan op goed komen uit. maar niet de gegevens uit A3-A4-A5.

 

Voorbeeld (65).xlsm 25 kB · 3 downloads

Prima. Hij werkt precies zoals ik het wil hebben :-)) Bedankt hoor.

Maar hoe krijg ik deze macro nou toegepast op mijn excel-bestand met 300 adressen? Kan ik die importeren oid? Sorry voor deze lekenvragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Foruntientje zei:

Mooi, daar kom ik wel even mee toe :-))  Nogmaals bedankt. Scheelt me 'n hoop monnikenwerk

Toch nog een aanvullende opmerking. De macro doet zijn werk goed tot op zekere hoogte.  Maw.  hij poetst de adresgegevens weg van alles wat geen "gezinshoofd" is maar neem jammer genoeg daarbij ook de gegevens van emailadressen, mobiel en telefoon mee in de betreffende rijen.

Dus eigenlijk moet het verwijderen beperkt blijven tot de cellen met "adres" en  "postcode/plaats".

Is dat nog te realiseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sub Knop1_Klikken()
For Each cel In Range("b2", Range("B" & Rows.Count).End(xlUp))
 If cel.Value <> "gezinshoofd" Then
        cel.Offset(, 1).Resize(, 3).ClearContents
  End If
Next
End Sub

Deze werkt ongeacht het aantal rijen dat je daadwerkelijk hebt.. Dan ben je ook ineens van die 5000 af.

 

Het aantal rijen op voorhand beperken is een slechte werkwijze omdat je dan na verloop van tijd eventueel aanpassingen moet maken aan de code

 

die je makkelijk kan voorkomen door bovenstaande manier te gebruiken om een bereik te definiëren.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/1/2022 om 19:47, bakerman zei:
Sub Knop1_Klikken()
For Each cel In Range("b2", Range("B" & Rows.Count).End(xlUp))
 If cel.Value <> "gezinshoofd" Then
        cel.Offset(, 1).Resize(, 3).ClearContents
  End If
Next
End Sub

Deze werkt ongeacht het aantal rijen dat je daadwerkelijk hebt.. Dan ben je ook ineens van die 5000 af.

 

Het aantal rijen op voorhand beperken is een slechte werkwijze omdat je dan na verloop van tijd eventueel aanpassingen moet maken aan de code

 

die je makkelijk kan voorkomen door bovenstaande manier te gebruiken om een bereik te definiëren.

 

 

Sorry dat mijn reactie even op zich liet wachten. Moest eerst een NAS probleempje oplossen.  Heb net je oplossing uitgeprobeerd  en die werkt als een speer. Precies zoals ik dat wil.  Bedankt voor je meedenken en oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.