Ga naar inhoud

Facebook en Messenger gehacked


Aanbevolen berichten

Hallo, gisteren heb ik iets stoms gedaan.  Via Messenger kreeg ik een bericht op mijn smartphone van een bekend contact met de melding: "Kijk eens wat ik hier gevonden heb". Ik dacht aan foto's met oude herinneringen en heb op de bijhorende link geklikt.

Ik moest mij opnieuw aanmelden op Facebook en heb dat ook gedaan.  🙄 stom vaneigens maar te laat.  Dan pas zag ik dat het vals was.

Uit paniek heb ik nu mijn smartphone terug gezet op de fabrieksinstellingen (hard reset) met alle bijhorende werk erbij.

Omdat ik slechtziend ben gebruik ik Facebook het meest op mijn PC. Daar zag ik dat FB geblokkeerd was met de melding dat iemand had proberen in te loggen vanuit Kopenhagen. Ik moest mijn wachtwoord vernieuwen. Ik heb dit ook gedaan.

Moet ik nog andere dingen ondernemen op mijn PC? Kan ik bijvoorbeeld Itsme nog veilig gebruiken? Op mijn PC heb ik slechts de free basis bescherming van AVG en CC Cleaner staan.

Kan iemand mij nog wat bijkomende raad geven aub?

Met dank Marc D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Het belangrijkste is altijd meteen je wachtwoord vernieuwen (van Facebook).

Ik den niet dat je pc besmet is maar een scan met Malwarebytes kan nooit kwaad.

 

Download Afbeelding MalwareBytes Anti-Malware bij voorkeur naar het bureaublad.

  • Dubbelklik op MBSetup.exe om de installatie van Malwarebytes Anti-Malware te starten.
  • Volg de verdere aanwijzingen tijdens de volledige installatieprocedure.
  • Die is hier na te lezen Handleiding
  • Klik vervolgens op de knop Scannen om een bedreigingsscan uit te voeren. Er zal nu gecontroleerd worden op beschikbare updates.
  • De scan wordt nu automatisch gestart, gebruik de computer bij voorkeur niet tijdens de scan.

Na het scannen:
Als er bedreigingen zijn gevonden:

  • Klik op "Quarantaine" en daarna op "Gereed".
  • Er kan gevraagd worden om de computer opnieuw op te starten. Doe dat dan en start daarna opnieuw MBAM.

Start Malwarebytes klik op "Scanner", klik op "Rapporten".
Dubbelklik op het recentste "Scanrapport".
Klik op Exporteer en kies Tekstbestand (*.txt).

Afbeelding


Vul een bestandsnaam in en bewaar het op je bureaublad zodat je het makkelijk terugvindt.
Post het logbestand als bijlage in je volgend bericht.
Hoe je een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest je hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even op een zijspoor, maar misschien handig voor wie dit topic ook leest: Deze mailware gaat sinds enkel weken rond. ook ik kreeg hem via de telefoon cadeau. En met mij velen.

Wat er al aangegeven is: direct je wachtwoord veranderen, en nog verstandiger, op je Facebook MFA oftwel tweetraps vertificatie inschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.