Ga naar inhoud

SOM.ALS in excel vanuit CSV bestand rekent niet


Cor-Assa

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik had al een ander topic gestart i.v.m. het importeren van een csv bestand in excel maar helaas nog geen reactie op.

In navolging op dit importeren loop ik tegen een ander probleem aan.

Dit csv bestand betreft een maand overzicht van mijn bank dat ik wil gaan gebruiken om betalingen te sorteren en op te tellen.

Hiervoor gebruik ik de formule =SOM.ALS('jan nieuw TEST (1)'!G3:G66;D4;'jan nieuw TEST (1)'!D3:D66)

Helaas blijft de waarde altijd 0 ondanks dat er wel degelijk waarden zijn die hieraan voldoen.

Als ik in de kolom voor een enkele cel deze formule inzet =ALS('jan nieuw TEST (1)'!G3='Selectie lijst'!D4;'jan nieuw TEST (1)'!D3;"Niets") dan werkt het wel.

De bewuste kolom is na import een standaard waarde. Het converteren van text naar getal zoals op diverse fora vermeld staan werkt bij mij niet.

Wie weet de fout/oplossing?

B.v.d. Manado

aangepast door Cor-Assa
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, emielDS zei:

misschien komt er geen reactie omdat het voorbeeld van het import bestand er niet bij staat.

Het probleem is dat er allemaal prive bankzaken in staan die eigenlijk niemand hoeft te zien.

Ik ga proberen een uitgekleed bestand te maken dat het toch nog werkt.

Volgens mij ligt het probleem bij het geimporteerde bestand dus moet het vrij van bewerkingen zijn.🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even een uitgeklede versie gemaakt en alle belangrijke gegevens verwijderd/veranderd behalve de bedragen.

Er staan 2 formules in maar beide kunnen er niet mee overweg.

De bedoeling is de SOM.ALS zodat ik alle bedragen per categorie op kan tellen.

Zoals ik op diverse fora/site's lees heeft het te maken met de cel die de verkeerde indeling heeft en dus geen getal of valuta instelling.

Het omzetten hiervan lukt mij niet en kan er daarom dus niet me rekenen.

Overzicht uitgaven - 04-12 - t.b.v. Forum.xlsm

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, emielDS zei:

het probleem is dat je  de bedragen importeert als tekst. en tekst kan je niet optellen

Overzicht uitgaven - 04-12 - t.b.v. Forum.xlsm 44.57 kB · 0 downloads

Klopt, dat is wat ik ook al aan gaf.

Diverse opties om dat om te zetten werken niet.

De cvs extensie is juist bedoelt om bank bestanden over te kunnen zetten naar programma's die er dan wel mee kunnen werken, maar helaas werkt dat niet.

Nu zoek ik dus de oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag contact met mijn SNS helpdesk gezocht en die wisten de oplossing.

De 1e fout was dat ik gedownload heb met optie 1, CSV-bestand.

Het moest de 2e zijn, CSV2004.

image.jpeg.dbaaecc5dd404c40901c5107b0a95336.jpeg

Daarna het bestand importeren in excel maar als scheiding teken is de ; en niet de (komma).

Dan de bewuste kolom/cellen selecteren en CtrL + F indrukken.

Het venster dat opent bij zoeken invullen de punt.

Bij vervangen een komma invoeren.

Klik dan op Alles vervangen, waarna een popup verschijnt met het aantal gevonden items.

Als je dan op Oke klikt zie je dat alle getallen nu rechts in de cel staan en gewoon mee gerekend kan worden.

 

Gr. Manado

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.