Ga naar inhoud

Desktop van HP met 1 SSD. Deze SSD is onzichtbaar als ik via een bootable Acronis CD een back-up wil maken van die SSD.


Desktopkast

Aanbevolen berichten

HP diagnostics. Goed idee maar de HP desktop werkt perfect. Er is geen storing, geen probleem met de besturing, Intussen denk ik de "onzichtbare" oorzaak gevonden te hebben.

In de HP pc kunnen nog 2 extra SSD/harde schijven geplaatst worden.

Ik heb op de HP pc gisteren een portable tool gestart. Dat programma geeft een overzicht van de hardware/drivers/temperatuur/snelheid/enz/enz van wat er in de pc zit.

Ik zag dat er 2 drivers waren. 1 voor NMVE en 1 voor sata.

Ik denk dat de nmve driver niet aanwezig is op de Acronis CD of usb-stick. Wel de sata driver. Als ik dus de pc start met de bootable CD/usb-stick dan wordt die SSD die in de m.2 connector zit dus niet herkend.

In plaats van HP diagnostics kan ik beter Acronis hier van op de hoogte brengen. Zij moeten de nmve driver bij hun software voegen.

 

Wat heb ik geleerd dank zij de hulp van jullie tips/ideeën?

- dat in de HP pc op het moederbord een SSD zit in een m.2 connector = gegoogeld en gelezen dat dit nog maar zeer zelden gebruikt wordt. Er stond bij dat het opletten geblazen is als je zo'n SSD koopt omwille van de aansluiting want je hebt onder andere een m.2 NVMe SSD, een M.2 SATA SSD en een mSATA SSD.

- een NVME SSD. Ik kende alleen de sata SSD's. = dank zij die tip zat ik ineens op het goede spoor.

 

Wat ga ik doen?

Ik denk dat ik een sata SSD in de HP pc ga steken en de m.2 nmve SSD ga klonen naar de sata SSD. Dan even proberen of ik de pc van die sata SSd kan laten booten (zal wel lukken in de BIOS-UEFI). Na een paar maanden formatteer ik de m.2 nmve SSD en dan kan die als een data opslag SSD gebruikt worden.

Ik kan dan back-ups maken van de sata SSD 😊.

 

Nogmaals bedankt voor alles. Zonder jullie tips en zeker p38cyg was ik nog nergens.

Dank zij jullie heb ik nu genoeg info/kennis over die m.2 nvme SSD.

 

Met deze sluit ik dit onderwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Desktopkast zei:

Nogmaals bedankt voor alles. Zonder jullie tips en zeker p38cyq was ik nog nergens.

Dank zij jullie heb ik nu genoeg info/kennis over die m.2 nvme SSD.

 

Geheel zonder dank @Desktopkast , daarvoor dient PCH forum.

 

Verleden jaar hier zelf wat op moeten studeren.... om mijn HP Prodesk up te graden, en om tenslotte te moeten uitvinden dat er zelfs meerdere uitvoeringen bestaan van een NVMe M.2 SSD (B-key, M-key enz.)

 

Een interessant artikel hierover https://en.wikipedia.org/wiki/M.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.