Ga naar inhoud

wijziging van paswoord


Aanbevolen berichten

Goedemorgen

 

ik zie dat in mijn Keychain verschillende accounts staan met een paswoord , dat niet werkt. Een en het zelfde  account vind ik meermaals !! Uiteraard met een verschillende datum. Als ik nu bv dit neem met today is het nog steeds niet juist . Misschien omdat ik het zoeven gebruikt heb ??

Als er nu onder today een onjuist paswoord staat (ik geraak niet binnen, ik krijg te lezen onjuist login of paswoord)) hoe kan ik het verkeerde vervangen door het juiste , dat wel de account opende ??

 

Met dank en vriendelijke groeten

 

Lendal

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal over je iMac gaan. Je spreekt over keychain in plaats van sleutelhanger, dus zul je gebruik maken van een Engelstalige versie van Mac OS X.

Daarom hier de link naar een Engelstalig artikel over de keychain, waarin o.a. wordt uitgelegd hoe je in de keychain een wachtwoord wijzigt: https://www.macworld.com/article/552930/how-to-macos-utilities-keychain-access.html

 

Jij bent natuurlijk de enige die kan weten welk wachtwoord  juist of fout is. Daar kan niemand jou mee helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik twijfel er helemaal niet aan dat het over jouw eigen iMac gaat. Jij bent het wachtwoord vergeten van je Apple-ID. Dat kan gebeuren. Nu denk jij dat het vast ergens op je iMac is opgeslagen, maar waar?

Het wachtwoord van je Apple-ID wordt alleen in de keychain (sleutelhanger) opgeslagen, wanneer jij daar zelf opdracht voor geeft. En als jij een keer een fout wachtwoord voor je Apple-ID intypt en dan ook nog opdracht geeft om dat foute wachtwoord op te slaan in je keychain, dan staat er een fout wachtwoord in je keychain (sleutelhanger).

 

Om mezelf heel veel typwerk te besparen, kopieer en plak ik hieronder de reactie van Melonee op een soortgelijke vraag:

About "Saved Passwords" thingy

If you actually saved your Apple ID password into your iCloud Keychain (most likely pressed "Remember" when Safari prompted you to save password after successful login) — then yes, like any other saved password in iCloud Keychain, your Apple ID password can be revealed through Keychain Access or Passwords preference pane (after macOS Monterey). And the associated site should be idmsa.apple.com, www.icloud.com, etc.

And because you saved your Apple ID password inside iCloud Keychain, just like passwords for any other sites, this will work no matter what macOS version you're rocking, you can even reveal your password on your iPhone, iPad and iPod touch, as they're iCloud-enabled.

But what if you didn't save your Apple ID password in iCloud Keychain? Then sorry, you're out of luck.

Resetting password through Trusted Devices

You can reset your Apple ID password through a trusted device signed in with your Apple ID. More details on Apple Support. But no, you still cannot reveal your current password.

Your Mac doesn't store your Apple ID password

Unless you saved your Apple ID password into iCloud Keychain, your Mac wouldn't store your Apple ID password in plain text, instead, it saves credentials and access tokens for a variety of services.

In modern information security architecture, saving password in the form of plain text is considered as a security hazard. In case of data breach, passwords will be leaked directly to attackers. Instead, your password will act as an "original representation", that would be transformed into different representations and forms for different services. So passwords only exist in your mind, not anywhere else.

Unless you saved your password in iCloud Keychain, there'll be no way to reveal your Apple ID password, otherwise it would be a vulnerability. The whole Apple system (so do Google systems, and any other modern technology company) is designed to not save password in plain text. And in case you forgot it, you can always reset it, but not reveal it.

 

Bron: https://apple.stackexchange.com/questions/306035/can-my-apple-id-password-be-recovered-in-keychain-access

===============================================

Ik heb zelf, net als jij, ook een iMac, iPhone en iPad. Op geen van die apparaten heb ik het wachtwoord van mijn Apple-ID laten opnemen in de sleutelhanger. Ik ben op dit moment nog in staat om dat wachtwoord zelf te onthouden. Toch houd ik er rekening mee dat ik het wachtwoord op een dag vergeten zal zijn. Daarom heb ik de gegevens van mijn Apple-ID (e-mailadres en wachtwoord) genoteerd in een zogenaamde 'Veilige memo' in mijn wachtwoordmanager Sticky Password. Dat is voor mij een veilig idee:

 

643bdb3090b44-2023-04-16_13_20_16-.png

 

In die wachtwoordmanager heb ik alle wachtwoorden opgeslagen voor banken, webwinkels, forums enzovoort. Deze wachtwoordkluis is beschermd met een hoofdwachtwoord (master password). Dat master password moet ik echt zelf zien te onthouden, want als ik dat zou vergeten, dan ben ik in een keer alle wachtwoorden kwijt. En niemand kan me dan helpen om dat master password terug te vinden. Ook niet de makers van de app Sticky Password!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.