Ga naar inhoud

wachtwoord steeds opnieuw invullen W10


Cil

Aanbevolen berichten

Goedemiddag, hier ben ik weer met een vraag voor een van onze leden
Ik wil bij deze dame een filter installeren, maar bij bv uitpakken bestand of openen PaintshopPro moet ze bij alles een ww invoeren, Het lijkt wel of zij geen administrstor rechten heeft.
Zij heeft deze laptop onlangs aangekocht 
ook is zij steeds mappen kwijt
Als ik in Psp een afbeelding wil openen zie ik bv de locatie "Deze PC bur.blad en Nog Tuben, maar als ik op haar bur.blad kijk is die map er niet.
In bur.blad staat een vinkje bij pictogrammen aan
Hoe kan ik deze oudere dame helpen?
Ik wil instellen dat zijn admin rechten heeft en dat ze niet bij alles wat ze wil openen een ww  hoeft in te vullen


image.thumb.png.0f93e117543cdc425fc11a48340902a1.pngimage.thumb.png.2c3b968144deb8b909a1fab084ca4c0d.pngimage.png.c9d44b3d0e44b1555c03ed3dda046df5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of die 'oudere dame' adminrechten heeft, kan ze zo controleren:

Klik op Start > Instellingen > Accounts.

In de linker kolom moet dan Uw info geselecteerd zijn.

In het rechter paneel staat haar gebruikersnaam, met daaronder of het een lokaal account is of een Microsoft account, en daar weer onder hoort te staan: Administrator.

Staat er bij haar Administrator onder haar gebruikersnaam of staat daar misschien Standaardgebruiker? In het laatste geval moet ze steeds het wachtwoord van het andere account intypen, dat wel de rechten van een administrator heeft.

 

Hieronder een afbeelding van mijn account op mijn Windows 10 pc:

 

644bee88327a9-2023-04-28_17_57_30-Instel

Ik zie dat de gebruikersnaam van die oudere dame Annie is. Controleer dus of Annie Administrator is.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cil Ik heb je screenshots nog eens bekeken en kom nu tot de conclusie dat er op de laptop van de oudere dame minstens twee gebruikersaccounts staan:

1. In het eerste screenshot is de gebruikersnaam: Gebruiker.

2. In het derde screenshot is de gebruikersnaam: Annie.

 

Eén gebruikersaccount moet in principe genoeg zijn, maar ga niet zomaar een van die accounts verwijderen. Kijk onder welk gebruikersaccount haar persoonlijke bestanden zijn opgeslagen en zorg er dan voor dat dat account de rechten van een administrator heeft/krijgt.

Je schreef dat de oudere dame deze laptop onlangs heeft aangekocht. Is het een tweedehands laptop? Want bij een nieuwe laptop zou ik Windows 11 verwachten, en jij hebt dit topic geplaatst in het forumonderdeel Windows 10.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, porrelaar zei:

@Cil Ik heb je screenshots nog eens bekeken en kom nu tot de conclusie dat er op de laptop van de oudere dame minstens twee gebruikersaccounts staan:

1. In het eerste screenshot is de gebruikersnaam: Gebruiker.

2. In het derde screenshot is de gebruikersnaam: Annie.

 

Eén gebruikersaccount moet in principe genoeg zijn, maar ga niet zomaar een van die accounts verwijderen. Kijk onder welk gebruikersaccount haar persoonlijke bestanden zijn opgeslagen en zorg er dan voor dat dat account de rechten van een administrator heeft/krijgt.

Je schreef dat de oudere dame deze laptop onlangs heeft aangekocht. Is het een tweedehands laptop? Want bij een nieuwe laptop zou ik Windows 11 verwachten, en jij hebt dit topic geplaatst in het forumonderdeel Windows 10.

Ik geloof dat zijn inderdaad een 2e keus wel via een bedrijf heeft aangeschaft en inderdaad staat er nog w10 op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bedrijf waar zij deze laptop heeft gekocht zal Windows vermoedelijk opnieuw hebben geïnstalleerd en een gebruiker met de naam Gebruiker hebben aangemaakt. Dit eerste account heeft automatisch de rechten van een administrator. Mogelijk heeft Annie daarna zelf een nieuw account met de naam Annie toegevoegd en dat laatste account Annie zou best een account van een standaardgebruiker kunnen zijn, dus zonder de rechten om zelf programma’s te kunnen installeren. In dat geval zal steeds worden gevraagd naar het wachtwoord van het account dat wél de rechten van een administrator heeft.


Iedere gebruiker (account) heeft zijn eigen bureaublad. Het bureaublad van Gebruiker zal er anders uitzien dan het bureaublad van Annie, want dat zijn immers twee verschillende gebruikersaccounts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie inderdaad op haar laptop 2x Annie staan, 

mijn vraag is nu? kan ik die Annie (lokale gebruiker)  verwijderen? want nu is ze (denk ik op dat account) steeds mappen kwijt. en die staan wel op de 1e Annie voor zover ik kon zien. Ik zal haar dan vragen alle mappen van Annie2 even op een externe te zetten

image_2023_04_29T10_59_26_833Z.png.1bcce9a73129834945601b1a31de97b9.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee gebruikersaccounts, allebei met de naam Annie, dat had ik niet verwacht. Dat is bijzonder verwarrend, want hoe weet je nu met welk account je bent ingelogd?

De Annie die onder Andere gebruikers staat, is Administrator en heeft een lokaal account. Laten we haar even Annie 2 noemen. Roep datzelfde scherm nog eens op en klik dan in de linker kolom op Uw info.

Dan hoort de andere Annie zichtbaar te worden. Laten we die voor het gemak even Annie 1 noemen Controleer goed of er onder de naam Annie 1 ook Administrator staat. Dat moet, want alleen dan mag je Annie 2 verwijderen. Er moet immers een account met admin rechten overblijven. Voordat je Annie 2 gaat verwijderen moet je zeker zijn dat je dat account niet meer nodig hebt. Met andere woorden: je moet door te kijken naar de inhoud van de mappen zeker weten dat dat account verwijderd mag worden.

 

Voordat je een van beide accounts verwijdert, kun je de persoonlijke bestanden van dat te verwijderen account het beste op een externe schijf zetten of op een USB stick met een behoorlijke opslagcapaciteit.

Ha, ik lees jouw laatste bericht even over; je was dat al van plan. Goed zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.