Ga naar inhoud

Wifi trouble


jmn

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben al een tijdlang bezig goede wifi verbindingen in ons huis te realiseren.

In februari volgend jaar kan ik pas over op glasvezel, met daarbij ook 3 wifi punten (ik dacht TP-Link Deco m5). Tot die tijd probeer ik het maximale uit de huidige apparatuur te halen. Maar dat gaat niet helemaal vanzelf.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

 

De situatie is nu als volgt:

 

In de meterkast op de begane grond: Experiabox V12.

Bedraad naar de eerste verdieping: TP-Link router (weet even het type niet (MR6400?), maar het is een 4G router, waarin eventueel een sim-kaartje kan; deze router heeft geen bridge-functie o.i.d.).

In trapgat naar de tweede verdieping: TP-Link wifi repeater (AC750?), die gekoppeld is met de TP-Link router op de eerste verdieping.

 

Regelmatig ondervind ik hinder van wisselde kwaliteit van de wifi. Onstabiel, wegvallende verbinding. Als je soms een meting doet, zie je de snelheid gedurende de meting teruglopen.

Ik belde met de KPN en die meneer vond het niet vreemd. Hij zei: er zijn a.h.w. twee kapiteins op het schip: de Experiabox en je eigen router. Beide staan ze wifi uit te zenden en IP-adressen uit te delen. Zijn tip: Je moet je eigen router (die TP-Link) als bridge instellen. 

Maar mijn gedachte was dat je de éérste modem/router in de rij, dus de Experiabox, als bridge zou in moeten stellen (wat ook niet kan, overigens). Is dat zo, of niet?

Toen bleek dat die TP-Link niet in bridge modus kon.

Ik had een ander routertje, die je in WDS modus in kon stellen. Maar ik weet niet of dat hetzelfde is als Bridge. En het resultaat was een heel langzame verbinding. Was ook best een oud, simpel routertje.

 

Op zich kon ik die meneer van KPN wel volgen: de experiabox staat binnen bereik van de TP-Link router. Dus kan ik me wel voorstellen dat dat stoort of storen kan. Die zitten met elkaars signaal in de knoop. Of interfereren met elkaar. Klopt die gedachtengang? Maar is dat altijd zo? Of onder bepaalde omstandigheden? Is dat bijv. ook zo als ze beiden op een ander (vast) kanaal ingesteld zijn?

 

De grote vraag is natuurlijk: hoe zou ik het beste signaal op alle verdiepingen van m'n huis halen?

 

De dekking met de huidige situatie is op zich goed. Maar het stoort af en toe dus wel veel.

Als ik de wifi van de Experiabox uitzet (zodat die niet meer stoort met de router op de eerste verdieping), heb ik beneden geen voldoende bereik.

Alleen de wifi-repeater, gekoppeld aan de experiabox lukt net niet. Die hangen dan te ver uit elkaar om een goede verbinding te hebben. De repeater moet dan op de overloop van de eerste verdieping hangen, en zowel de eerste als de tweede verdieping bedienen.

Heb nog een ander routertje (Sitecom WL-326, ook een oudje, maar nog wel goed). Daar kun je de modus als AP en WDS instellen.

 

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben.

 

Groet,

Johan

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er helaas nog geen tijd voor kunnen vinden. 

Het probleem zit 'm ook in het uittesten, wat vrij lang duurt omdat de problemen niet altijd zijn en ook niet altijd langdurig.

Vorige week vrijdag ben ik een halve dag bezig geweest om een routertje met wds in te stellen. Uiteindelijk van ellende toch maar weer de oude configuratie opgepakt, waarmee ik tot nu toe weer geen heel vervelende klachten heb.

En als ik er aan bezig ben, kun je wel voorstellen hoe de rest van het gezin zich gedraagt...😅

Het lijkt zich wat in golven aan te dienen...

 

Maar zeer bedankt voor je info, ik ga daar zeker in verdiepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jmn, geheel zonder dank, dat is wat het PCH forum voor staat. En alle begrip voor de situatie, en ook bedankt voor je terugkoppeling. Sommigen vragen hier dringend een antwoord, om er vervolgens niets meer van te horen....

 

Zelf zou ik niet teveel aandacht besteden aan WDS, dit is enkel een handigheidje dat je ook nadien kunt instellen.

Zoals uitgelegd in de link verbind je je routers via LAN-to-LAN.

 

In de router nr. 2 maak je dan je SSID hetzelfde als bij router nr. 1, je kan dan seamless qua roaming overgaan tussen 2 verdiepingen, beide routers storen mekaar dan niet meer - integendeel, ze vullen mekaar aan.

 

Je router nr. 1 wordt dan de "kapitein" (cfr. je verwijzing naar de KPN tech). Verder dient je Experia V12 niet in bridge-modus gezet te worden gezien je router nr. 1 correct werkt. Is in deze onnodig, en trouwens onmogelijk zoals blijkt uit de documentatie van die modem/router.

 

Good luck, eea. is normaliter een uurtje werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, inderdaad.

Wat ik wel lastig vind aan dezelfde SSID geven is dat je dus niet (tenminste: ik weet niet hoe) kunt controleren op welke router van het netwerk je nu verbonden bent.

Aan de andere kant geeft dat ook niet, als de verbinding maar oke is.

 

Ik heb het stuk gelijk maar es even doorgelezen. 

 

Dus in mijn geval zou ik dan onderstaande verbinding moeten maken (links de Experiabox v12 en rechts de TP-Link TL MR6400? Van een LAN poort naar een LAN poort?

En beide moden/routers hetzelfde SSID / wachtwoord geven?

Ook nog op hetzelfde kanaal? Of maakt dat niet uit?

 

image.png.8269a0af30d7be6334140c22b3f06909.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, jmn zei:

Wat ik wel lastig vind aan dezelfde SSID geven is dat je dus niet (tenminste: ik weet niet hoe) kunt controleren op welke router van het netwerk je nu verbonden bent.

Aan de andere kant geeft dat ook niet, als de verbinding maar oke is.

Je kan altijd controleren met welke router je verbonden bent, hier bestaan verschillende apps voor (Wifi Analyzer, inSSIDer enz.). Deze vertellen je het MAC adres van de gebruikte router. Maar zoals je zegt geeft dat ook niet, je bent met hetzelfde netwerk verbonden.

 

2 uren geleden, jmn zei:

Dus in mijn geval zou ik dan onderstaande verbinding moeten maken (links de Experiabox v12 en rechts de TP-Link TL MR6400? Van een LAN poort naar een LAN poort?

En beide moden/routers hetzelfde SSID / wachtwoord geven?

Ook nog op hetzelfde kanaal? Of maakt dat niet uit?

Volledig juist. Beide routers hetzelfde SSID/wachtwoord geven, behalve ze NIET hetzelfde kanaal geven, zoniet storen ze mekaar. Voor de aangesloten toestellen maakt dit niets uit, zij zullen zich automatisch verbinden met het sterkste signaal. 

 

Voor de rest het stappenplan volgen van de link hierboven (IP, DHCP uitschakelen enz).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet dus die tweede router in de bridge-modus zetten, of gebeurt dat handmatig door DHCP uit te schakelen enzo?

Want die tweede router die ik heb, is dus de TP-Link TL MR6400, dat is een 4G router. En die heeft geen bridge modus.

 

In de router instellingen kom ik bijgaande foto tegen.

Daar moet ik dus alleen het vinkje bij DHCP weg halen?

IMG20230515132909.thumb.jpg.6106e3c91172520148463fd68d8959be.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.