Ga naar inhoud

Witte waas knippers op mijn beeldscherm


Thurian

Aanbevolen berichten

Ik heb echt totaal geen verstand van PCs dus ik waardeer enige hulp die ik kan krijgen erg.

Ik heb recent een nieuw beeldscherm gekocht (LG UltraGear OLED 27GR95QE-B) en die heb ik met een display kabel aangesloten.
Mijn monitor setup is nu mijn LG UltraGear OLED 27GR95QE-B  (display kabel) als hoofdscherm en mijn 
BenQ ZOWIE RL2455 24 (HDMI kabel) als 2e scherm.
Eigenlijk al vanaf het begin merkte ik dat op een bepaald aantal games mijn beeldscherm een beetje knipperde.
Niet als in dat het uit viel maar dat er een knipper van een witte waas was elke keer als ik bewoog in een game of als er beweging op mijn scherm was (denk aan het veranderen van menus omdat je er doorheen aan het klikken bent).
Het valt mij nu net ook op dat als ik diezelfde games laad/speel in windowed mode het knipperen compleet verdwijnt.
Ook heb ik gemerkt dat als ik op mijn hoofdscherm in-game zit en ik klik op mijn 2e monitor op mijn browser (zodat het interactief word en ik bijv. kan typen op mijn 2e scherm) precies diezelfde knipper op mijn hoofdscherm, in-game gebeurd.
Hoe ik de knipper het beste kan beschrijven is dat de kleur niet eens veranderd van het scherm maar dat er een soort witte waas/mist/gloed over mijn scherm heen valt voor de milliseconde dat hij knippert.

Ik dacht eerst dat het probleem hem in de display kabel zat dus die heb ik vervangen met een andere display kabel die precies hetzelfde probleem veroorzaakte.
Dus toen ging ik er van uit dat het probleem mijn display port op de achterkant van mijn monitor was maar nu ik er net achter kom dat diezelfde games in windowed mode het prima doen kan ik denk ik veronderstellen dat het geen hardware
probleem is maar dat er toch nog iets anders gaande is.

TL;DR: 
Ik heb 2 beeldschermen en op mijn hoofdscherm heb ik een witte waas / gloed knippers elke keer als ik full screen game.

 

aangepast door Thurian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum, Thurian!

 

Je hebt nu twee monitors aangesloten:

1. De wat oudere monitor is de BenQ ZOWIE RL2455 24, waarvan hier de eigenschappen/specificaties staan: https://tweakers.net/pricewatch/572953/benq-zowie-rl2455-grijs-rood-zwart/specificaties/

Dat is een standaard 24 inch monitor met een standaard (veel voorkomende) resolutie van 1920 x 1080 pixels en een lage refreshrate van 60 Hz.

2. De nieuwe monitor is de LG UltraGear OLED 27GR95QE-B, waarvan hier de specificaties staan: https://tweakers.net/pricewatch/1885652/lg-ultragear-oled-27gr95qe-b-zwart/specificaties/

Dit is een 26,5 inch monitor met een hogere resolutie van 2560 x 1440 pixels en een hoge refreshrate van 240 Hz.

 

Met alleen de BenQ aangesloten had je geen problemen. Met twee monitors aangesloten heb je nu problemen bij full screen gamen.

Het is de grafische kaart in je pc die ervoor zorgt dat je beeld krijgt op je monitors. Hoe hoger de resolutie en hoe hoger de refreshrate van de monitor, des te harder de grafische kaart zal moeten werken om goed beeld op die monitor te kunnen verzorgen. De nieuwe LG monitor vraagt dus veel meer inspanning van de grafische kaart om goed beeld te kunnen leveren.

Als je een game windowed speelt, dan wordt er een minder zwaar beroep op de grafische kaart gedaan en dan heb je geen problemen.

Misschien kan de grafische kaart het gewoon niet goed aan. Ik ben zelf geen hardware kenner, maar die zullen er vast wel zijn op dit forum. Vermeld daarom merk en type van de grafische kaart die in jouw pc zit.

 

Als je niet weet welke grafische kaart jij hebt, dan doe je het volgende:

  • Klik met de rechter muisknop op de knop Start
  • In het menu dat dan verschijnt, moet je klikken op Apparaatbeheer
  • Als Apparaatbeheer geopend is, dan klik je op het pijltje dat voor Beeldschermadapters staat.
  • Daaronder zal dan de naam van jouw grafische kaart verschijnen.

 

Als voorbeeld hieronder een afbeelding van mijn Apparaatbeheer. Mijn grafische kaart is dus de NVIDIA GeForce GT 530.

 

64dccba31e18a-2023-08-16_15_09_55-Appara

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het reageren @porrelaar

Nou, dat is het hem dus een beetje. Ik heb niet alleen een nieuw beeldscherm gekocht maar ben ook eindelijk over gegaan naar een high end computer en heb dus als grafischekaart een 
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti die (mag ik van uit gaan) wel wat aan kan als het op display functies aan komt. 
Daarom zit ik een beetje met mijn handen in het haar omdat hij het volgens mij makkelijk aan zou moeten kunnen aangezien ik games zoals Diablo 4 en Modern Warfare II met alles op ultra zonder ook maar enige lag kan spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.