Ga naar inhoud

Ik zoek een ander programma dan Paperport dat tekst kan omzetten in OCR.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar het scanprogramma Paperport - gratis geleverd bij een Brotherprinter DCP J185 destijds - doet het van de een op de andere dag niet meer. Ik heb nu een HP-Smart Tank printer. Kent iemand een programma waarmee ik ook met deze printer ingelezen teksten kan omzetten naar OCR? Ik heb Paperport altijd een heel aardig programma gevonden en vond het jammer daarvan nu afscheid te moeten nemen. Alvast bedankt voor de hint voor een alternatief!

Geplaatst:

Ja. Graag. Ik heb het programma helaas nu verwijderd, maar het staat er ook zo weer op. Ook al werkt het niet. Ik ga eerst uw aangedragen optie proberen. Heel veel dank weer. Hartelijk gegroet!

Geplaatst:

Voor kleinere teksten gebruik ik het freeware Capture to text 

('kleinere': nu ja, hij kan ook hele bladzijden aan)

en voor grotere (werkt met jpg en pdf) met Text-R << als je deze link gebruikt maak je nog kans de Pro-versie ervan binnen te halen,

het is hier een dagkoopje (freeware voor één/enkele dagen) en daar kan je van profiteren.

Zelf heb ik die versie een tijd geleden ook binnengehaald.

Geplaatst:

Bedankt voor de uitzonderlijk snelle beantwoording van mijn mail met werkelijk een topsuggestie: NAPS2!

Nou zag ik bij de installatie van NAPS2 dat er standaard heel oude Brother drivers werden ingesteld. Is dit een registerfout, want ik heb wel de Brotherprinter destijds verwijderd met alles wat daarbij hoorde.

Ik kon dit later wel weer wijzigen. Maar Paperport 14 startte helemaal niet meer op. 

Verder is mij niet duidelijk hoe ik met NAPS2 teksten kan omzetten naar OCR. Kan iemand mij dit uitleggen?

Mag ik nog een keer een beroep op u doen? Fijn weekend. 

Geplaatst:

Ik ken NAPS2 inhoudelijk niet, maar dit is een beschrijving van hoe het zou moeten werken:

Het omzetten van gescande documenten naar doorzoekbare tekst (OCR) met NAPS2 is een kwestie van de juiste instellingen activeren. NAPS2 gebruikt de Tesseract OCR-engine om tekstherkenning uit te voeren, waarmee gescande PDF's doorzoekbaar worden gemaakt
. 
Hier is een stap-voor-stap handleiding om OCR te gebruiken in NAPS2:

1. OCR Instellen (Eenmalig)
  1. Open NAPS2.
  2. Klik op de knop OCR in de werkbalk bovenaan.
  3. Als dit de eerste keer is, vraagt NAPS2 om talen te downloaden. Selecteer de gewenste talen (bijv. "Dutch") en klik op Download.
  4. Zorg in het "OCR Setup" venster dat de optie "Make PDFs searchable using OCR" (Maak PDF's doorzoekbaar met OCR) is aangevinkt.
  5. Kies de taal die overeenkomt met je documenten.
  6. Optioneel: Verander de "OCR mode" naar "Best" voor nauwkeurigere herkenning, al is "Fast" meestal voldoende.
  7. Klik op OK. 

2. Scannen met OCR
  1. Klik op Scan om je documenten in te scannen.
  2. Zodra de scan klaar is, klik op Save PDF (PDF opslaan).
  3. NAPS2 zal nu de tekst herkennen en een PDF maken waarin je tekst kunt selecteren en zoeken. 

3. OCR op Bestaande PDF's/Afbeeldingen
Je kunt ook een niet-doorzoekbare PDF of afbeelding importeren:
  1. Klik op Import en selecteer je bestand.
  2. Zorg dat de OCR-instellingen (zoals hierboven) aan staan.
  3. Klik op Save PDF om het bestand op te slaan met OCR-tekstlaag. 

Belangrijke tips:
  • Resultaat: Na het opslaan is de tekst in de PDF te doorzoeken en te kopiëren.
  • Andere taal: Als je documenten in meerdere talen hebt, kun je in het OCR-menu "Multiple Languages" kiezen.
  • Niet vergeten: OCR werkt alleen als de optie onder de knop "OCR" daadwerkelijk is ingeschakeld voordat je op "Save PDF" klikt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.