Ga naar inhoud

Versie 26H2 van Windows 11 is vrijgegeven

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op dinsdag 29 september 2026, is versie 2026 ofwel versie 26H2 van Windows 11 vrijgegeven. Doorgaans wordt een nieuwe versie gefaseerd uitgerold, zodat niet iedereen hem tegelijk ontvangt. Het kan dus zijn dat het nog even (een paar dagen of een paar weken) duurt voordat jij hem ook krijgt aangeboden.
Maar ik heb mijn Windows 11 pc even opgestart en laten zoeken naar nieuwe updates. En ja hoor, ik kreeg versie 26H2 toen ook aangeboden:

image.png.a07152ade613296495251f0dcd87400f.png

Downloaden plus installeren plus opnieuw opstarten duurde bij mij 2 minuten en 25 seconden. Het is immers een kleine update. En nu heb ik versie 26H2:

image.png.edbd93afe625c62b1717a4805035e63d.png

=======================================================================

Naast de twee jaar oude Windows 11 pc die ik in het gedeelte hierboven naar versie 26H2 heb geüpgraded, heb ik ook nog een 13 jaar oude pc. Hoewel die pc volgens Microsoft niet geschikt is voor Windows 11, draait die pc al Windows 11 sinds dat besturingssysteem uitkwam (oktober 2021).
Natuurlijk krijg ik nieuwe versies van Windows 11 nooit spontaan aangeboden op die oude pc. Soms moet ik even wat trucjes uithalen om te kunnen upgraden naar de nieuwste versie. Vorig jaar en ook dit jaar is er sprake van een zogenaamde enablement update. Alle functies van versie 26H2 zitten al in versie 25H2, maar er moet enkel een schakelaar omgezet worden om die functies vrij te geven. En die schakelaar is de kleine update (KB5121794, ter grootte van 173KB) die je voor oudere pc's eerst elders moet downloaden. Daarna is het een kwestie van dubbelklikken op de gedownloade update en dan wordt hij geïnstalleerd.
De mensen die net als ik een bejaarde pc hebben die eigenlijk niet geschikt is voor Windows 11 en ieder jaar door wat hoepels moeten springen, kunnen die kleine update hier ophalen: https://pureinfotech.com/windows-11-26h2-enablement-package-download/
Let op: lees wel eerst alle informatie op die website door!

Download de juiste versie:

image.jpeg.f71fe0eb80e7180cab42b9ff3f32a73f.jpeg

Zoek het gedownloade bestand op:

image.jpeg.737d29dae226e3740e102f1c0613d0b5.jpeg

Dubbelklik erop en de installatie zal beginnen.

Ook bij deze 13 jaar oude pc heb ik geklokt hoe lang een en ander duurde:
Downloaden van de update: 1 seconde (want de update is slechts 173 KB groot)
Installatie van de update: 12 seconden
Opnieuw opstarten: 1 minuut en 15 seconden
In totaal dus 1 minuut en 28 seconden.
Wel grappig dat het upgraden van deze antieke pc dus bijna een minuut sneller ging dan op mijn veel nieuwere pc die in theorie een stuk sneller is. En meestal in de praktijk ook wel.

De installatie van deze kleine update zorgt er dus voor dat

• je daarna versie 26H2 hebt
  • de nieuwe functies die eerst nog verborgen waren, zichtbaar worden. (Er zit overigens niet veel nieuws in.)
  • je een jaar langer ondersteuning krijgt van Microsoft in de vorm van beveiligings- en andere updates.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.