Ga naar inhoud

Driver Sapphire Radeon hd 4850


Aanbevolen berichten

hey,

Momenteel draai ik ubuntu 9.04 op mijn pc. Ik heb een grafische kaart van ATI: sapphire radeon hd 4850.

Na verbinding met het internet geeft ubuntu aan dat ik niet over de juiste drivers beschik voor mijn kaart, hoewel ik alles perfect kan doen. Enkel 3d acceleration en Compiz werken niet onder deze drivers.

Bij hardwarestuurprogramma's wordt gezegd dat er drivers beschikbaar zijn van ATI(commercieel stuurprogramma FGLRX van ATI/AMD).

Wanneer ik deze drivers activeer werkt 3d acceleration en Compiz perfect, maar ik kan echter geen dvd's bekijken. Het beeld schokt en wanneer ik kies voor volledig scherm wordt het beeld zwart en moet ik resetten.

Iemand die een oplossing weet zodat ik alle functies van die grafische kaart wel kan benutten :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als met linux werkt moet je gewoon logisch denken.

Linux is geen Windows.

Maar logica bij Linux is in feite hetzelfde als Windows.

Maar het grote voordeel bij Linux is dat je ook de drivers kan aanpassen want dat is een gewone tekstbestand.

Hebt je ook goed opgelet waar al die mappen staan.

etc/dev is niet hetzelfde als var/dev bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat zitten lezen op het ubuntu forum en daar blijkt het probleem gekend te zijn. De open-source drivers voor de ati kaarten ondersteunen momenteel geen 3d acceleration. En ook problemen met het afspelen van dvd's wordt niet goed ondersteund. Vooral de hd 4850 heeft er last van. een mens kan pech hebben é :-).

Voorlopig(=in ubuntu-termen betekent dit onbekende termijn :D) zal ik het met de huidige drivers moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was aan twijfelen of Linux ook codec kent.

Maar je moet niet alleen bij Ubuntu forum gaan je kan perfect van linuxen de drivers nemen als die beter is. Ik ging altijd op de officieel plaatst van drivers voor Linux maar ben dat ondertussen vergeten welke het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.