Ga naar inhoud

Rechten op Dell Latitude D530


anniem

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden kon ik plots geen Win updates meer installeren.

Op de laptop is een OEM Win XP pro geïnstalleerd.

Ik zocht op hoe ik de key kon veranderen maar voor een OEM versie vond ik dat dat niet kan.

Hoe kan ik toch nog updates binnenhalen want blijkbaar is die OEM-key verlopen.

Die Win XP pro was klaargezet door Dell.

Tijdens de zoektocht om die key aan te passen merkte ik dat ik noch services.msc noch Deze computer - beheren kon openen, omdat MMC ofwel niet geïnstalleerd ofwel ik onvoldoende rechten had.

Ik begreep het niet want ik ben beheerder.

Via Trinity rescue kit kon ik ongekende wachtwoord van administrator verwijderen, maar ook als administrator kon ik niet in beheren.

Ik weet niet hoe dat op te lossen!

Met de CD Win XP pro herstellen durf ik niet want er staan een aantal zeer belangrijke programma's op geïnstalleerd die ik zeker niet kwijt wil en waarvan ik niet zeker ben ze op een volledig nieuwe installatie te kunnen herinstalleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Anniem,

Waarom wil je de key precies vervangen. Dat is normaal gezien niet nodig. Een laptop van Dell zal ongetwijfeld een pre-injected OEM key hebben. Die werkt enkel op de betreffende hardware. Met andere woorden moet die huidige key gewoon werken tenzij je hardware hebt vervangen. Zelfs dat lijkt me sterk aangezien je geheugen en een harde schijf (wat meestal het enige is dat je in een laptop vervangt) normaal gewoon kunt vervangen zonder activatie problemen.

Mocht je dit probleem sinds kort hebben, voer dan een systeemherstel uit. Windows XP terugzetten naar een vorige staat

Controleer de datum en tijd van de pc. Kloppen deze nog? Indien ze niet kloppen kan het ook voor activatie issues zorgen. Mocht de datum en tijd steeds terug worden gezet, dan moet je de batterij op het moederbord waarschijnlijk worden vervangen. Deze houd dit namelijk bij.

Malware kan eventueel ook voor activatie problemen zorgen. Installeer een up-to-date virus scanner mocht je die nog niet hebben en laat de scanner de hele pc eens scannen.

Als laatste kunnen fouten in de systeem bestanden ook nog problemen veroorzaken. Controleer en repareer deze met sfc en chkdsk:

- Open het start menu en klik op uitvoeren

- Typ "cmd" en druk op enter

- Kopieer onderstaande tekst

Echo Y|chkdsk /f>null

Echo J|chkdsk /f>null

Sfc /scannow

shutdown /f /r

Plak deze tekst in het cmd venster door in het venster met rechts te klikken en te kiezen voor plakken. Laat het programma scannen en sluit het venster niet af. De pc zal herstarten en nogmaals een scan starten en vervolgens is de harde schijf en het Windows systeem opnieuw gecontroleerd en mogelijk gerepareerd.

Mochten er Windows Xp bestanden niet in orde zijn dan is voor het herstellen wel een Windows cd nodig. De foutieve bestanden worden hiermee vervangen met de correcte versies vanaf de cdrom.

MVG,

Marc

aangepast door MicrosoftHelpt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil de key niet veranderen, maar wel nog updates binnenhalen.

De chkdsk /f /r gedaan maar niets is veranderd.

Is het zeker dat ik met de herstelling met de Win XP pro CD niets kwijt ben van de geïnstalleerde programma's en instellingen?

Kan ik na die herstelling de computer beheren? Toegang tot MMC? Of moet ik dat expliciet installeren van de Win XP CD? Hoe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook voor deze post kan ik eigenlijk hetzelfde melden. Wat betreft de validatie troubleshoot kun je mijn post aanhouden in http://www.pc-helpforum.be/f167/melding-niet-legitieme-windowsversie-51950/index2.html Verder is sfc en chkdsk in sommige gevallen dus nodig bij schrijfproblemen etc. Hierdoor kun in feite namelijk ook WGA problemen krijgen. MGAdiag is in feite stap een indien je niets veranderd hebt, de datum en tijd klopt en de hardware goed werkt. Voor Volume Licensing zou ik echter TechNet raadplegen.

MVG,

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.