Ga naar inhoud

Internet op laptop via netwerkkabel


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb eigenlijk al ruim een jaar dit probleem, en ik zou het nu eigenlijk wel eens opgelost willen zien. Ik heb al diverse internetfora afgelopen naar gelijkaardige problemen, maar ik heb nooit een oplossing gevonden. Dus probeer ik het nu maar zelf te omschrijven:

We hebben thuis twee computers: een "vaste" pc (XP) en een laptop (Vista).

Als ik internet wil krijgen op de laptop, doen we dat door de vaste pc op te starten en een netwerkkabel aan te sluiten naar de laptop.

Dat lukt perfect en zo hebben we tegelijkertijd verbinding op beide computers.

Het probleem is nu als ik die netwerkkabel moet uittrekken om mijn laptop te verplaatsen (om iets anders te doen)... en die later terug wil insteken: Ik krijg dan steevast enkel een lokale verbinding met de vaste pc en geen internet meer. Ik kan dus de gedeelde mappen van de vaste pc zien, maar ik heb geen internetverbinding op de laptop.

Als ik terug internet wil krijgen moet ik iedere keer (!) de vaste pc helemaal heropstarten en dat is heel vervelend aangezien de beide pc's vaak tegelijkertijd worden gebruikt en de ene zijn werk dan moet stopzetten om de andere internet te geven.

Normaal moet het toch perfect mogelijk zijn om telkens je de netwerkkabel aansluit, je ook internetverbinding krijgt op de laptop?

Hopelijk kunnen jullie me helpen, want ik heb al vanalles geprobeerd.

Als jullie extra informatie willen, vraag gerust, maar niet té technisch :P ik ken iets van pc's door veelvuldig te foefelen, maar niet alles. lol

BEDANKT!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De simpelste oplossing voor jou is een router plaatsen.

Als je een adsl verbinding hebt met usb modem, neem je best een modem/router combinatie. Als je een adsl modem hebt met utp aansluiting naar de pc volstaat een gewone router.

Als je telenet hebt, volstaat ook een gewone router.

Over merk en type kan je discussieren en er zijn prijsverschillen naar gelang merk en type maar echt duur zijn die toestellen niet (meer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Ik heb ADSL USB modem. Die groene rogvormige en die heeft al 8 jaar prima gewerkt :).)

Het is wel raar dat het vroeger wel goed werkte om de kabel in en uit te trekken en ik had dan wel iedere keer internetverbinding :) en toen had ik ook geen modem/router nodig. Nochtans zijn het dezelfde pc's als toendertijd. :)

Iig al merci!

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap er nu nog minder van :s

@kweezie wabbit: Windows Update, daar heb ik ook al aan gedacht, maar hoe je dat dan moet oplossen weet ik ook niet. Ik heb vroeger ook al eens internet helemaal opnieuw proberen in te stellen, maar heeft toen ook niet de oplossing gebracht.

@stegisoft: Jouw advies om de draadloze verbinding uit te schakelen, bracht wel wat verandering, maar het is nog niet opgelost:

Als ik internetverbinding heb op de laptop via kabel en ik schakel de draadloze verbinding uit en trek de kabel uit en dan terug in. Dan krijg ik ofwel:

- enkel een lokale verbinding (zoals vroeger)

- een melding dat ik een lokale en internetverbinding heb, maar als ik dan een internetpagina wil openen, laadt hij niet omdat ik toch geen internetverbinding blijk te hebben (ondanks de melding)

- tóch een internetverbinding, zoals het dus zou moeten zijn (maar als ik hem dan nog eens uittrek en terug insteek, heb ik dan weer slechts een lokale verbinding)

Het is wel heel vreemd dat ik telkens naar willekeur een ander resultaat krijg...
:(

Nog ideetjes om het
altijd
te doen werken? ^^
:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey

Bedankt voor jullie vlugge respons telkens, trouwens. :)

Firewall is altijd al actief geweest. Vroeger en nu.

TCP/IP (denk ik) ja :) Dat is toch wat ik zie bij de eigenschappen van de internetverbinding:

Ik weet niet of je hier iets mee bent maar: Bij de laptop (zowel v4 en v6) staat IP en DNS als 'automatisch' ingesteld en bij de vaste pc staat er TCP/IP met een vast IP adres en subnetmasker. (Whatever the hell that is
:P
).

Een vriend van me dacht dat daar de oplossing zat, maar ik heb daar al veel zitten foefelen met die IP adressen op beide pc's en niets hielp. Nu staat het terug zoals vroeger.
:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb de vaste pc zelf nog eens geformatteerd. (Ik had dat nog niet geprobeerd omdat ik vorige keer veel problemen heb gehad bij het formatteren, dat ik dat liever niet nog eens meemaakte) Het formatteren ging deze keer gelukkig wél vlot. En het probleem is er voorlopig mee opgelost, denk ik. Het werkte toch al de hele week.

Het kan goed zijn dat het aan een windows update lag, zoals kweezie wabbit dacht. Want gisteren had ik het volgende voor: ik installeerde een windows update. En ik kreeg daarna weer hetzelfde probleem. Met systeemherstel heb ik dat dan ongedaan gemaakt en nu werkt het terug weer goed.

Moet ik nu alle windows updates nu negeren? :s Dat lijkt me namelijk niet aangewezen. Hoe kan ik die bepaalde update blokkeren die mogelijks voor het probleem zorgde? Met andere woorden, hoe zorg ik er het beste voor dat het probleem niet opnieuw begint?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update blokkeren zou ik niet doen.

Ik zou zo doen:

Eerst vlug een herstelpunt maken en dan update.

Je kan beste naar configuratiescherm gaan en daar op update te klikken.

Kies nu update downloaden en ik bepaald wanneer update wordt geinstalleerd.

Je kan dan zien welke download er zijn.

Maar ik zou ook naar de router gaan.

Kanalen en SSID zou ik de kanaal wijzigen want het kan een andere oorzaak zijn zelfs bleuthooh kan de oorzaak zijn. Je dient de kanalen te testen wat het beste is. In mijn geval is kanaal 7 de beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.