Ga naar inhoud

ubuntu - xp dual boot: ubuntu start niet meer op


Aanbevolen berichten

Heb sedert lang een dual boot op PC: XP SP3 (32 bit) samen met ubuntu.

Gisteren wou ik opstarten in ubuntu doch ging niet (zie foto)

th_746673132_P1010299_122_125lo.JPG

In boot staan momenteel naast XP 2 versies van Ubuntu: 2.6.32-44 en 2.6.31-22 (generic en herstelmodus). Geen van deze 4 ubuntu-versies doen het nog.

Ik dacht eigenlijk om deze 4 te verwijderen en een nieuwe versie te installeren. Graag advies welke versie van ubuntu (niet te zwaar want PC is niet de snelste: Intel Pentium 4 CPU 3.00 GHz - 2.99 GHz en 2GB RAM)

Op onderstaande foto zie je de partitie waar ubuntu op staat. Kan ik deze gewoon in XP verwijderen en ubuntu daar later terug op installeren en zo ja hoe want de optie "formateren" is grijs.

th_746674457_schijfbeheer_122_507lo.JPG

post-19169-1417705798,6871_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had deze al bekeken en zou Zorin inderdaad willen installeren, maar dan wel naast XP als dual boot.

Bovendien wil ik eerst de vorige versies van Ubuntu verwijderen in die partitie om nadien Zorin in diezelfde partitie te installeren.

Hoe ik zulks moet doen is mij een raadsel.

Of kan ik gewoon in schijfbeheer (onder XP) deze "onbekende" partitie verwijderen en dan Zorin installeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ wannoo,

Op onderstaande foto zie je de partitie waar ubuntu op staat. Kan ik deze gewoon in XP verwijderen en ubuntu daar later terug op installeren en zo ja hoe want de optie "formateren" is grijs

Verschijnt er geen pull down-menu als u met de rechtermuisknop erop klik?

Bovendien wil ik eerst de vorige versies van Ubuntu verwijderen in die partitie om nadien Zorin in diezelfde partitie te installeren.

Hoe ik zulks moet doen is mij een raadsel.

Of kan ik gewoon in schijfbeheer (onder XP) deze "onbekende" partitie verwijderen en dan Zorin installeren?

De twee Onbekende partities -waar Ubuntu erop is geïnstalleerd- kunt u formatteren, één vóór één.

539c7b9520367-Schermafbeelding_2014-06-14_om_18.28.02.png

Klik met de rechtermuisknop erop en vervolgens in het pull down-menu klik op Formatteren.

(voorbeeld schermafbeelding):

539c73181057c-ScreenShot513.jpg

Volg verder de instructie.

Zonodig / indien gewenst kunt u daarna die twee partities samenvoegen.

Na het formatteren een Schijfletter toekennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op onderstaande foto zijn alle pull down menu's weergegeven voor elke partitie.

th_866182654_001_122_17lo.JPG

Zoals je kan zien is er voor de Linux-partities alleen de optie "logisch station verwijderen" beschikbaar.

Voorts vraag ik mij af -als ik voor verwijderen kies- of de bootsequentie dan ook hersteld wordt naar XP alleen.

Ik had nl al iets gelezen dat bij het verwijderen van Linux er een GRUB-error of zoiets voorkwam hetgeen het opstarten volledig onmogelijk maakte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorts vraag ik mij af -als ik voor verwijderen kies- of de bootsequentie dan ook hersteld wordt naar XP alleen.

Ik had nl al iets gelezen dat bij het verwijderen van Linux er een GRUB-error of zoiets voorkwam hetgeen het opstarten volledig onmogelijk maakte?

Dat is juist. De mbr is dan niet meer in orde en opstarten in Windows is dan niet meer mogelijk.

Anderzijds kunt u met de Livecd of usb van Zorin gemakkelijk uw partities wijzigen en formateren tijdens het installeren en kiezen om alleen naast Windows te installeren zodat uw partities met Ubuntu verwijderd worden.

U kunt dan nog kiezen hoeveel schijfruimte je wil toewijzen aan Zorin OS

aangepast door Hensyr
zin Nederlands aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het dus goed begrepen heb dien ik eerst een LiveCD van Zorin te hebben - installatie daarvan opstarten - partities met Ubuntu verwijderen/formatteren - Zorin naast XP installeren?

Enig idee hoeveel schijfruimte Zorin nodig heeft?

Wat is best voor mij: Zorin of een lichte versie van Ubuntu (gezien mijn toch wel vrij oude PC)?

Waar kan ik de links voor die LiveCD en of Ubuntu vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.