Ga naar inhoud

Defragler vragen


amazone

Aanbevolen berichten

Ik heb Puran defrag en Auslogics geprobeerd maar was op zoek naar een beter programma.

Wat gegoogeld en las dat Defragler de beste zou zijn.

Hij wordt hier ook ergens beschreven. Ik probeer de thread terug te vinden maar slaag er niet in.

 

Ik heb er een paar vragen over :

- Defragler kan de schijf controleren. Voor C schijf had ik verwacht dat je de pc moet herstarten.

 Blijkbaar hoeft dat niet. Voor checkdisk moet dat nochthans wel - zal  dan wel niet zo'n goede controle zijn???

 

- Belangrijkste probleem is de C schijf defragmenteren.

Je kan defragmenteren bij opstarten. Ik heb dit voor C gedaan - dat ging heel vlug - ik zag een paar bestanden voorbijkomen.

Daarna bleek de C schijf helemaal niet gedefragmenteerd. Dat valt me erg tegen.

Het lijkt er op dat bij het defragmenteren bij opstarten enkele Windows bestanden worden gedefragmenteerd.

Ik heb daarna een paar keer gewoon gedefragmenteerd maar bleef met fragmentatie zitten.

Tenslotte heb ik gewerkt zoals met Auslogics :

Internetverbinding verbroken - Alle programma's in de taskbar stopgezet ook Firewall - dan nog verder afgesloten met Smartclose .

Daarna weer Defragler laten lopen. Dan pas was fragmentatie 0%

 

Ik had in feite verwacht dat defragmenteren bij opstarten de ganse C schijf zou defragmenteren voor andere programma's geopend worden.

Utopisch???

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

- Defragler kan de schijf controleren. Voor C schijf had ik verwacht dat je de pc moet herstarten.

 Blijkbaar hoeft dat niet. Voor checkdisk moet dat nochthans wel - zal  dan wel niet zo'n goede controle zijn???

Defraggler doet enkel een controle van de schijf maar herstelt niets.

Checkdisk is meer bedoeld om eventuele gevonden onregelmatigheden te herstellen.

Beide tools werken dus op een ander niveau.

 

 

Defragmenteren bij het opstarten van de pc is niet echt nodig.

Bij een SSD schijf is defragmenteren zelfs af te raden.

 

Een maal per maand een manuele defragmentatie is wel voldoende om je schijf (of schijven) op orde te houden.

Start defraggler op.

Klik op een schijf om deze te selecteren.

Klik links onderaan op analyseren.

Na de analyse kan je links onderaan klikken op defragmenteer om te starten.

Een fragmentering van 0% is meestal niet haalbaar op een systeemschijf (C-schijf) omdat er altijd bestanden in gebruik zijn en deze kunnen dan niet gedefragmenteerd worden.

Bij andere schijven kan het in principe wel maar in de praktijk haal je dit vrijwel nooit.

Bij een fragmentering van minder dan 5% is defragmenteren niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Kweezie

 

Ik heb nog geen SSD schijf maar had waarschuwing al gelezen in jullie uitleg over het programma.

 

Ik had na gewoon defragmenteren van C schijf nog 7% defragmentatie.

Vermoedelijk ook wel doordat ook mijn vroegere defragmentatieprogramma's niet zo goed werkten.

 

Ben er toch in geslaagd tot 0% te komen maar dan door hele procedure toe te passen : 1. defragmentatie bij opstart (had weinig effect) - 2 Alle programma's afsluiten - antivirus uit - smartclose en dan weer defragmenteren.

 

Heeft iemand weet van een programma dat alles defragmenteert bij opstarten???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zegt het artikel: Stop maar helemaal met defragmenteren want je verdient nauwelijks merkbare snelheid en het kost je HD's overuren.
Neem echter wel in acht dat de conclusies gebaseerd zijn op een vrij schoon systeem. Ik zou niet durven kijken hoe een systeem bij sommigen er uit ziet als er 2 jaar lang updates van Windows enz. op zijn gezet. volgens mij loopt je head verplaatsingsveer en stappenmotor in je HD rood gloeiend aan. Bij wijze van spreken dan :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Veng - inderdaad volgens het artikel zou het weinig zin hebben maar ik blijf er bij dat maandelijks defragmenteren goed is voor je systeem.

Ik ben afgestapt van Puran en heb nu Defragler getest.

Door eerst een boot defragmentatie van C te doen en daarna een gewone defragmentatie na manueel afsluiten van alle programma's en tenslotte ook nog Smartclose (http://www.snapfiles.com/get/smartclose.html) kwam ik wel aan 0% defragmentatie.

 

De info, die je me gaf, is interessant omdat er uit blijkt dat er blijkbaar geen enkel defragmentatieprogramma is dat automatisch doet wat ik zou willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik aangaf, ik denk ook dat defragmeteren meer oplevert dan in het artikel gemeld. Al ziet het artikel er wel gedegen uit.

E.e.a. zal afhangen van de mate van fragmentatie. Alleen al de mogelijkheid om veel gebruikte programma's op de buitenste ring van de HD te zetten moet al wat opleveren.
Verder denk ik dat de betaalde versies duidelijk meer mogelijkheden zullen hebben.

Natuurlijk hangt het ook af van de keuzes van de makers van de programma's. Wil je perfect defragmenteren, ten koste van veel extra diskoperaties?

En natuurlijk ook de andere pagina's van de test bekijken. Die zag ik zelf nl. in eerste instantie over het hoofd.
 

aangepast door Veng
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.